В клас през август

В разгара на лятната ваканция, напечен от жарките лъчи на слънцето, дворът пред 37-мо СОУ в столичния район "Люлин" е опустял. След миг звънецът ще възвести междучасие и коридорите ще се огласят. Няма шега - стотина ученици от 5-ти до 11-ти клас са в класните стаи през август. Станали рано, вместо да се излежават, и то не за игра, а за да влязат в клас и да се захванат я със математически задачи, я с българския правопис или с английската граматика.
Разделени в 12 групи, наречени на животни, пословични със смелостта, ловкостта или съобразителността си, те са учениците в Лятната академия на фондация "Заедно в час" и Софийския университет "Св. Климент Охридски". Академията е финалният етап от обучението на 36-те нови мотивиращи учители на фондацията, които на 15 септември ще влязат в класните стаи в над 30 училища в над 20 града.
Децата са тук, записали се доброволно и безплатно. В по-голямата си част са били и на първата академия през миналия август, а днес вече водят и приятели в клас. Дългата лятна ваканция много често играе лоша шега и на учители, и на ученици, казват от "Заедно в час" - организация, която привлича млади специалисти и ги подготвя за мотивиращи учители, които вярват в успеха на всяко дете и работят за това то да достигне максималните си възможности.
Лятото е времето, в което децата не просто стоят на едно място в знанията си, но и губят от тях, забравят добри навици като ранното ставане и организирането на времето. Академията дава възможност и на децата да наваксат по предмети, в които имат пропуски. За тях са предвидени и индивидуални упражнения със съответния учител.
Няма не мога, има не искам
"Идваме тук, защото е забавно", единодушни са Венци и Ива, които през септември ще бъдат в седми клас. Разказват, че сега ученето е като игра, учителите им са нови и по-добри, а и така не скучаят вкъщи през ваканцията, докато родителите им са на работа. Макар да нямат оценки по шестобалната система, старанието им се възнаграждава с отбелязване на напредъка на специалното табло час за час.
"Йес, днес съм с жълто (100% напредък – бел. ред.)", радват се двете момичета след урока по английски език. Ели, която има нужда от допълнителни упражнения, също бележи малък напредък, което силно я мотивира да учи английски. Още повече, че той наред с музиката са й любимите дисциплини.
Още в първия час от академията "Мустанги"-те – групата от 8 бъдещи седмокласници, са изработили сами своите правила. Залепени са над "зелената" дъска, за да бъдат напомнени на всеки, който не ги спазва. И всички те са позитивни – "Слушаме активно" вместо "Не говорим в час", "Говорим след като са ни дали думата" вместо "Не се прекъсваме", "Подкрепяме се и си помагаме при постигане на общи цели". Девизът "Няма не мога, има не искам" мотивира всички – и учители, и ученици, защото и двете групи са тук да се учат взаимно.

Атмосферата в класната стая няма нищо общо с обичайната гледка – учителят пред черната дъска да диктува думи и транскрипции, а учениците да записват кога правилно, кога не съвсем. В часа по английски език ролите учител-ученик изглеждат разменени – Мая Стоянова е в средата на подредените П-образно чинове и задава въпроси на учениците си, те пък с помощта на материалите от папките си й отговарят.
"До последно не бях сигурна дали да им преподавам на английски или на български език, казах си, че и те, и аз сме в лятната академия, за да се учим и ще им говоря на английски. Ако се справят - ще продължавам, за мое най-голямо щастие те успяват", разказва Мая. Мисля, че им е интересно, ангажирани са да внимават и така пазят тишина.
"Когато учих английски език, ни преподаваха изцяло на български и по цял час спрягахме глаголи и времена. Не мисля, че това развива каквито и да е умения", спомня си Мая Стоянова. За нея най-големият проблем на образованието ни е, че децата не учат в час и е решена да работи за развиване на именно тези им умения.
Да си мисионер в "Заедно в час"
Мая е завършила английска филология в Софийския университет преди две години и досега е работила като конферентен преводач и е преподавала в езикови школи. Смята, че опитът й с възрастни ученици й помага в работата с децата – отнася се с тях като с големи хора.
Научила за "Задено в час" от публикациите в "Дневник" и "Капитал". Привлечена е от каузата за равен достъп до качествено образование на всяко дете. "Това е моя лична кауза, често съм се питала какво щеше да стане, ако през всички години на обучението си съм имала такива млади учители", казва тя.
Мая ще преподава от септември на учениците в 8-ми подготвителен клас в Самоков. Сама избрах да не съм в София, приех "Заедно в час" като мисия и исках да се почувствам като истински мисионер - да си сменя местожителството, обкръжението, да отида в една малка общност като едва ли не "пусната отгоре" исках да преживея тази авантюра", въодушевена е тя.
Приема се и за пионер, защото "Заедно в час" съществува в България от скоро и е въвлечена в нещо, "което почти никой преди теб не правил".

Мая разказва, че за нея изборът да се присъедини към "Заедно в час" бил лесен, по-трудно й било да го обясни на приятели и близки. За един страничен наблюдател програмата "Заедно в час" не е нищо повече от "да, тези хора ще преподават две години" и е много сложно да им се обяснят предимствата и с какво това е по-различно.
"Убеждавах мои приятели, които са предимно от университета и филолози, но се занимават с различни неща: "Хайде, това е нещо ново в страната, много вълнуващо, интересно – представете си, че преподаваме английски в Родопите, няма ли да е хубаво", спомня си Мая. "Те споделяха моя ентусиазъм: "О, да чудесно". Но като им казах да кандидатстваме, започнаха разни извинения: "Не знам", "Може би", "Хайде първо ти". Та сега с интерес наблюдават моето развитие".
Признава, че първоначално се била насочила изцяло към превода и все още не е сигурна дали ще остане в учителската професия. И с усмивка си спомня си за думите на своята учителка по английски език в Априловската гимназия в Габрово, която започнала с преподаването уж за една година и така минали над 15. Рано е да кажа, но каквото и да се случи, ще съм ангажирана с проблемите на образованието, решена е Мая Стоянова.