Златните деца на математиката: историите зад медалите

Златните деца на математиката: историите зад медалите

Златните деца на математиката: историите зад медалите
"Имали сме ситуации, когато всички са се страхували от нас при мисълта, че сме от България. Показвали сме на сърби, румънци и други нации със самочувствие, че сме по-силни. А най-хубавото е, че у нас се състезаваме един срещу друг, а когато излезем в чужбина, ставаме отбор и се борим заедно за медали".
Така описва емоцията от международните състезания по математика единадесетокласникът от Софийската математическа гимназия (СМГ) Петър Пенков.
Той е един от 62-мата възпитаници на общо 11 училища в страната, които бяха наградени днес от Министерството на образованието. Ведомството раздаде по 10 хил. лв на училищата заради постиженията на децата през последните две години.
На врата на Петър виси златен медал от Младежката балканиада по математика в Кипър през 2011г. А от двете му страни усмихнати и съсредоточени са застанали дветокласничката Деница Маркова, която има сребърно отличие от същото състезание, и връстничката му Павлина Ненова. Павлина скромно заявява, че за две години е спечелила три медала от международни състезания - златен медал от Младежката балканиада през 2011-та, бронзов от тазгодишната и още едно златно отличие от Момичешката олимпиада.
Да имаш повече от един медал не е нещо необикновено за учениците в СМГ. От общо 55 отличия, разпределени между 11-те училища, 35 бяха техни. Излизането на над 20 деца на сцената, за да получат огромния чек, изненада премиера Бойко Борисов, който връчваше наградите. В характерния си стил Борисов тутакси се разпореди наградата за гимназията да бъде удвоена - на 20 хил. лв.
Деница, Петър и Павлина носят гордо отличията си, но за тях тя не са най-важното от състезанията.
Има и по-ценни неща от златото
"Математиката ми помага да се развивам. Отивам на нови места, представям България, не само себе си. Уча се да поемам по-голяма отговорност. Самото състезание е може би малко по-трудно от това, което имаме в страната. Но обстановката е от голямо значение. Важното е, че се срещаме с нови хора. Истински ценно е как се справяме сред тях, не с какви медали се връщаме", казва Павлина. Допълва, че мечтае да продължи да се занимава със състезателна математика, а след това да стане учителка и да предава знанията си.
Златните деца на математиката: историите зад медалите
И още постижения
Още десет  училища  бяха удостоени с чек за 10 хил. лв. заради постиженията на техните ученици. Това са: НПМГ "Акад. Л. Чакалов" – София,  Американският колеж в София, Технологично училище "Електронни системи" към Техническия университет – София, МГ "Д-р Петър Берон" – Варна, МГ "Атанас Радев" – Ямбол, МГ "Гео Милев" – Плевен, ОМГ "Акад. К. Попов" – Пловдив, ПМГ "Н. Обрешков" – Казанлък, ПМГ "Добри Чинтулов" – Сливен, и ПМГ "Нанчо Попович" – Шумен.

В изброените училища се обучават общо 13 златни медалисти от олимпиади, 23 сребърни и 26 бронзови медалисти, които получиха и индивидуални подаръци.

От министерството се похвалиха, че и те имат пръст в техните успехи - за 2012 г. държавата платила 100 хил. евро за билети, за участниците в международни състезания, а 1, 3 млн. лв били дадени за стипендии на най-талантливите деца в българските училища. 
Деница също открива предимства извън отличията -  цени умението да мисли логически и способността да оценява по-адекватно ситуации благодарение на задачите, които решава. "През годината се готвя по един-два часа на ден, но преди състезания подготовката става доста по-интензивна", казва тя. Петър я допълва, че именно така доказват на целия свят, че са наистина добри в това, което правят. "Смятам, че на моменти са се страхували от нас".
Формулата на успеха
Един през друг казват, че дължат много на преподавателите си – Ирина Шаркова и Линка Минчева, които ги подготвят и водят на състезанията.
Г-жа Шаркова издава част от формулата на успеха: "Може би се дължи на това, че започваме усилена работа с тях още в пети клас. И от игра нещата постепенно стават много сериозни. Работим с голяма любов с децата и мисля, че и това оказва влияние за постиженията им".
По думите й сериозната работа оказва влияние, но пък от друга страна "те са деца като всички останали и обичат да играя и вършат какви ли не щуротии". "Затова, може би, за успеха са нужни около 30% талант, 30% труд и 30% късмет".
Учим децата да работят в колектив. Когато знаеш,че някой ти диша във врата, работиш по-усилено и бързо. Това е екипната работа. Истината е такава – не може да станат трима души медалисти, ако зад тях не стоят поне 15 души, които при нужда да ги заместят във всеки един момент. Всичките ни ученици с медали дължат много и на своите съученици, които работят заедно с тях и ги повдигат нагоре", разказва за пътя към математическите постижения г-жа Шаркова.
Златните деца на математиката: историите зад медалите
Линка Минчева допълва колежката си, като казва, че на повечето състезания децата получават медали, книги, грамоти. Но най-голяма е радостта от купите.
Заговаря се и за финанси. По думите на двете преподавателки с над 20-годишен стаж в СМГ, за едно международно състезание са необходими около 20 хил. лв само за пътни разходи за целия отбор. И когато дойде време да се тръгва, всички – родители и учители, запретват ръкави в търсене на спонсори.