Най-слаби са резултатите по български и литература на изпитите след 4-ти клас

Най-слаби са резултатите по български и литература на изпитите след 4-ти клас

Министърът на образованието Анелия Клисарова
Министърът на образованието Анелия Клисарова
На изпитите след четвърти клас най-слаби са резултатите по български език и литература. Националното външно оценяване показва още, че по математика децата се затрудняват от задачи, които изискват логическо мислене. Средният успех от изпитите е най-висок в Смолян и София, а най-слабо са се представили в Силистра, Добрич и Сливен. Това сочат данните от оценяването за 4-ти клас, представени днес от министъра на образованието Анелия Клисарова.
"Това не е оценка, която да стресира децата. Целта на министерството е да направим анализ къде са ни силните и слабите страни", каза днес Клисарова. Данните ще се използват както от образователното министерство за създаването на неговите политики, така и от директорите на училищата, които могат да взимат мерки на местно ниво, запознавайки се с резултатите.
Тази година четвъртокласниците положиха изпит за външно оценяване по четири предмета - български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата.
С най-добри постижения са четвъртокласниците от варненското основно училище "П. Р. Славейков" и ямболското начално училище "Св. св. Кирил и Методий". Най-лошо са се представили децата от столичното 113-о "Сава Филаретов" и асеновградското основно училище "Никола Вапцаров".
Най-слаби са резултатите по български език и литература. Справили са се 67 процента от явилите се. През 2012 г. процентът е бил над 72. Според министър Клисарова причината е въведеният през тази година отворен въпрос в изпитните работи, на които се изисква даването на конкретен отговор.
Въпросът "Защо вълкът е поискал да изяде катерицата" е затруднил най-много ученици на изпита по български и литература. Едва 16 процента от децата са дали по две причини в отговор на въпроса "Защо катериците са весели според вълка".
Човекът и природата е предметът, по който децата са се справили най- добре. Повече от 81 процента от учениците са взели изпита.
 Най-трудни на изпита по математика са били геометричните задачи, изискващи логическо мислене, по човекът и обществото - задачи, свързани с абстрактни знания, а по човекът и природата - задачи със схеми.
На задължителните изпити тази година са се явили близо 60 хил. деца от 1871 училища. От явилите се четвъртокласници 74% са си взели успешно изпита. Останалите 26 процента ще минат през допълнително обучение, обясниха от образователното министерство. За осигуряването на допълнителното обучение са отговорни училищата, казаха от министерството. Не стана ясно и кой ще следи за осъществяването на това обучение. По думите на министър Анелия Клисарова трябва да се обърне допълнително внимание на учениците, които не са издържали националното външно оценяване, защото най-много деца напускат училищата между четвърти и осми клас.
Областите Смолян и София-град са запазили миналогодишните си позиции на водещи по успешно представили се четвъртокласници. С положително движение в средния успех са областите Кюстендил, Пловдив, и както и две от най-слабо представилите се през 2012 г.- Хасково и Търговище. Спад в успешното представяне бележат Силистра и Добрич, които през тази година са последни в класацията по области.
По-рано днес министър Клисарова оповести, че са готови резултатите от националното външно оценяване за учениците след 7-ми клас. Оценките могат да бъдат проверявани на адресите http://mon7.mon.bg и http://7klas.mon.bg.