Учене извън класната стая

Учене извън класната стая

Учене извън класната стая
Тази година рубриката "На училище" е насочена към родителите на децата между 8 и 14 години. "Детски Дневник" отново ви предлага идеи за занимания, съвети за здравето на децата, предложения как да преодолеете заедно проблемите в училище, разкази за възможностите да участвате в училищния живот, както и рецепти, които хлапетата да приготвят сами.
Децата имат вродено любопитство към света, силно желание да изучават всичко около себе си, както и голямото търпение и упоритост да го постигат. И това не е теория, знае го всеки, който е контактувал с хлапета. Въпросът е по-скоро как да съумеем да съхраним у тях тази безценна даденост, защото сме и чести свидетели как по пътя на израстването тя замира, понякога изцяло се губи заради образователния подход към тях.
Затова в началото на тази учебна година, прегледахме внимателно и възможностите за целогодишни извънкласни занимания. Тук предлагаме някои неформални варианти за уроци по математика, архитектура, музика, рисуване, изкуства, всевъзможни работилници и занимания по интереси. В селекцията си се водихме най-вече от критериите за: уважителен подход и доверие към децата, стимулиране развитието на творческите им заложби и интереси, професионализъм на преподавателите и педагозите, вдъхновяващи идеи, доверихме се и на споделен личен опит и положителни отзиви.
"Забавна математика"
Ателиетата по "Забавна математика" бързо набират популярност. Те преминават в "забавно-образователни срещи-игри". Там децата откриват увлекателната страна на математиката чрез остроумни, грабващи, ефективни подходи като игри, двигателни елементи и неформални методи. Хлапетата са в позицията на откриватели, които имат свободата сами да избират, решават, грешат - да, тук не е лошо да се греши, просто опитват пак.
Създателите на "Забавна математика" се стремят да разкрият и връзката на тази наука с другите области от живота. По време на срещите се развиват математически умения, аналитично и логическо мислене, внимание към детайлите. Те затвърждават знанията, усвоени в училище и така дават по-голяма увереност на децата в часовете. Успоредно с това постепенно изграждат и допълнителни умения за вземане на решения, работа в екип, придобиване на нестандартни подходи към разрешаване на даден проблем и търсене на информация.
Рисуването като общуване
Рисуването не е само за избрани таланти, при децата то е много важен начин за изразяване на емоции и на коминукация. Това уважават и стимулират например двучасовите уроци по рисуване в полите на Витоша "Art Аnd Сraft Studio For kids" в кв. "Симеоново". Специфичното е, че се провеждат на английски език, часовете са или на открито в зелената градина, или в светлото студио.
Децата разработват заедно арт проекти с различни техники на рисуване, учат се да наблюдават формите, изучават комбинации на цветове, светлина и светлосенки.Допълнителни занимания включват работа с тесто, с глина, колаж, филц, композиции от естествени материали. Предвидена е и възможност и за индивидуални уроци.
Занимание в "Робопартанс"
Занимание в "Робопартанс"
Роботика с право на грешка
Училище по роботика "Robopartans" иска да събуди и затвърди интереса на учениците към физика, информационни и комуникационни технологии, математика и изобщо към технически науки.
Преподавателите са приели за своя мисия да подобрят обучението в тези области като дават възможност на учениците си да мислят, грешат (и тук грешките са много важни в процеса на научаване), създават и да бъдат оригинални. Оганизират демонстрации, работни срещи, курсове и занятия по роботика с ученици от всички училища.
Архитектурна работилница
Архитектура звучи тежко и сериозно, предполага най-малко завършена гимназия, пълно отличие по математика плюс курс по рисуване. Този мит успешно разбиват Магдалина Ръжева и Николай Давидков - по професия архитекти, но също така и родители. Съвместно със студенти от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) те разработиха програмата "Архитектурата и Децата".
Поради широката сфера на приложение архитектурата представя различни възможности за придобиване на опит на деца от всички възрасти - способността да работят в екип, да наблюдават, да набелязват проблемите и да откриват нови творчески решения са само част от уменията, които се стремят да развият двамата архитекти в тях. "Бихме искали да подчертаем, че нашата цел не е да подготвим бъдещи архитекти, а да дадем възможност на самите деца да упражняват своята чувствителност, въображение, вкус и критична оценка", казват самите те.
Заниманията са всяка събота в УАСГ. При хубаво време провеждат уроците на открито, където децата сами да създадат и да се грижат за пространството, което ще обитават, защото бъдещото качество на средата, която обитаваме зависи именно от днешните деца. Способността им да взимат важни решения ще зависи от знанията и способностите, които те ще придобият по време на своето образование.
Учене извън класната стая
"Къщата" със самолетите
"Къщата" е прохладна и просторна къща с тиха градина в София, но е и пространство за изследователи и деца, които обичат да майсторят. Преподавателите там държат на две неща особено много - отношение към децата и учене чрез опит.
Програмите на различните ателиета, работилници и екскурзии са най-разнообразни и вдъхновяващи, обявяват се на сайта им от седмица за седмица, но има и постоянни - с продължителност 4 месеца (един учебен срок) например. Включват по-нестандартни теми и занятия като корабостроене, курс философия (цели обучение на децата в мислене), заснемане на филм.
Конструирането на радиоуправляеми модели на самолети има и финален етап - летене: когато самолетите са готови, е време за "сухи тренировки", а целта е участниците да овладеят добре управлението, това се случва чрез симулатор с помощта на специален софтуер. И най-сладката част накрая е летене с изработените самолети в реални условия. След това участниците могат да усъвършенстват моделите си, да ги правят по-бързи, по-маневрени или по-големи.
Творческа група след училище
"Арт джунглата" в галерия ( на ул.Цар Асен 87) е място, което "насърчава желанието да направиш нещо сам, да успяваш да включиш своето въображение, да не се съмняваш в своите идеи, и да работиш със самочувствието, че можеш".
Често децата имат идеи, които ги карат да се чувстват добре, но понякога те не могат да намерят място, време или материали за тяхното реализиране, после идеята се стопява и техният пламък за създаване угасва, мислят създателите на галерията и затова правят група за деца "Арт джунгла", в която подрастващите хлапета да могат да организират своите творчески планове. Целта на проекта е да развие креативното мислене чрез представяне на голям брой възможности за решаване на една задача.
Работата с много различни техники и материали развива сръчност и самоувереност. Натрупват се пластични познания, развива се усет към визуалното, и не на последно място е много забавно да се сдобиеш с изделие, създадено от твоите ръце.
Преподавателите там зачитат желанията и поощряват експериментирането, търсенето на нестандартни решения като така неусетно децата придобиват знания и умения.
В арт джунглата хлапетата създават и рисуват макети, кукли, картини, животинки, динозаври, планети, маски, бижута и всчкакви весели неща от глина, плат, папиемаше, мъниста, брокат, картони, кашони, боички, тел, пера и други интересни неща...
Цигулката като удоволствие
"Школата "Трендафил Миланов" е място за уроци по цигулка и солфеж в квартал "Лозенец", където с желание и радост ходят куп деца. Създателката й Стояна Георгиева-Съни ([email protected]/), има ученици, които продължават посещенията си и през лятото, и то по своя воля.
Младата преподавателка е възпитаничка на признатата по цял свят цигуларка и народна артистка Стойка Миланова, а школата й има за цел да възстанови системата за обучение на деца на този красив, но труден инструмент, от цигулковия педагог Трендафил Миланов - създател на музикалното училище в Пловдив и баща на Стойка Миланова.
Основният принцип в подхода му, който се спазва стриктно и от Стояна, е: "Показваме и учим децата как се свири на цигулка в цялост, за да усетят удоволствието и чудото от свиренето." Идеята тук е "да се даде шанс на всяко дете, което има любопитство, да се докосне до света на музиката, с който личният ти свят става по-хармоничен". С всяко дете се работи с личен подход, което на практика може да значи, че с някои Съни танцува "Пинко-розовата пантера", свирейки темата, а с други пък "се ходи на ръце", защото всеки различно усеща ритъма.
Работилничка "Децата от дъгата"
Читалище "Джон Атанасов" в "Младост" 2 организира полудневна детска занималня "Работилничка "Децата от дъгата", или изкуства за деца с увреждания, където креативността, любовта и морала са на дневен ред. Екипът е съставен от художници, скулптури, музиканти, психолог-педагози и помощен персонал. Работи се по програма съобразена с изискванията на МОН, като всеки ден е посветен на различно изкуство, със задължителното обучение по български и английски език, математика, социален и природен свят.
Програмата е гъвкава към индивидуалното ниво на всяко дете, с адекватни занимания, които да доразвиват логичната, емоционална и творческа им интелигентност.
Занимания в "Чайната" има и в работните дни, и през уикендите
Занимания в "Чайната" има и в работните дни, и през уикендите
Изкуство на чаша чай
И тази година "Чайната" (Tea House, ул. Г. Бенковски 11) предлага куп разнообразни и вдъхновяващи творчески занимания за малки и големи през седмицата и през уикендите. Тук децата могат да изберат дали да (пре)създадат своя приказен герой; или да импровизират с професионални джаз музиканти, да изпробват различни перкусионни инструменти - маракаси, дайрета, кастанети; или да майсторят своите магнити и брошки, или да рисуват...
По време на грънчарската работилница с куратор Ефрат Грийн хлапетата ще създават герой от приказка или глинен съд с помощта истинско грънчарско колело. Работилниците за изработката на свещи от цветен парафин ги учи как да внесат аромат, светлина и палитра от цветове в домовете си. Децата могат да се научат и как да измайсторят свой бележник от ръчно изработена хартия, която да направят от стара хартия и билки.
Курсовете по приказна анимация са с куратор ражисьорът Анри Кулев - той ще помага на децата да нарисуват героите от една балканска приказка и да ги съживят чрез чудото на анимацията.