Facebook си навлече гнева на родители заради повече свобода за тийнейждърите

Facebook си навлече гнева на родители заради повече свобода за тийнейждърите

Facebook си навлече гнева на родители заради повече свобода за тийнейждърите
Решението на Facebook да позволи на тийнейджърите да направят съдържанието на профилите си публично достъпно предизвика сериозен отзвук в интернет. Родители и организации масово се обявиха против това и изразиха притеснения от създаването на рискове за най-младите потребители на социалната мрежа.
"Целта е да печелят пари от деца и тийнейджъри", коментира основателят на неправителствената организация Common Sense Media Джеймс Стейър през в. The Wall Street Journal. Организацията му специализира в защитата на данните на интернет потребителите.
Социалната мрежа не позволяваше на потребителите си на възраст между 13 г. и 17 г. да публикуват каквото и да е съдържание с публично право да достъп. Вместо това то можеше да бъде преглеждано само от техни приятели или най-много "от приятелите на приятелите".
Аргументът на Facebook е, че "тийнейджърите имат право да имат ясен публичен глас" и компанията не иска да ограничава свободата им да изразяват мнението си. Ники Колако, която е е мениджър на Facebook по защита на личните данни, допълва, че социалната мрежа ще даде ясно предупреждение на младите си потребители, че "публичен достъп наистина означава публичен" и тяхното съдържание ще може да бъде видимо от всеки
Разбира се, тийнейджърите могат да променят настройките за достъп до профилите си, както всички останали потребители. По подразбиране информацията ще се вижда само от приятелите на младежите и те ще трябва сами да променят тази настройка, ако желаят това. Колако изтъква, че компанията се е решила на тази стъпка след редица проведени срещи с тийнейджъри и (не се уточняват организациите), които са поискали тази възможност, за да използват социалната мрежа за кампании за финансиране, изразяване на политическа позиция и промотиране на културни и спортни прояви.
Повечето правозащитни организации обаче се обявяват против промяната. "По този начин излагат най-уязвимата част от населението на риск от злоупотреби не само от страна на рекламни агенции, но и на сексуални маниаци", коментира пред изданието SFGate Уенди Патрик, лектор по бизнес етика в университета в Сан Диего.
Facebook обаче не отстъпва от решението си. "Тийнейджърите са едни от най-добре запознатите потребители на социалните медии и независимо дали става дума за изявяване на гражданска позиция, активизъм или просто да споделят мнение за нов филм, те искат да бъдат чути", се казва в изявление на компанията.
Някои организации също подкрепят идеята. "Може да се каже, че Facebook са прекалили с безопасността и много тийнейджъри напускат социалната мрежа заради това", коментира Стивън Балкам, изпълнителен директор на Family Online Safety Insitute. Тук малката подробност е, че тази организация е сред съветниците на Facebook по тези въпроси и получава заплащане за тази си дейност.
Стейър и неговите поддръжници имат друга гледна точка. "Децата и тийнейджърите често публикуват неща от емоция и преди да помислят добре и късно осъзнават, че това може да им навреди на тях или на техни близки". Той отхвърля и аргумента, че младежите все още имат право да ограничават профилите си стига да желаят това. "Facebook толкова често си променя политиката на работа, че е трудно за възрастните да я следят, какво остава за тийнейджърите, които често вършат и много други неща едновременно и не обръщат внимание на предупрежденията на сайтовете", коментира той.