Венета Нейнска: "Концертите на възглавници" доказаха, че класическата музика е и за деца

Венета Нейнска: "Концертите на възглавници" доказаха, че класическата музика е и за деца

Венета Нейнска
Венета Нейнска
"Концерти на възглавници" е едно от най-успешните музикални събития за деца в София в последните няколко години. Дотолкова, че напоследък залата невинаги успява да побере публиката. 
Камерните концерти, на които музиканти изпълняват на живо класическа музика, са предназначени за деца - от бебета до поотраснали хлапета. Посетителите се разполагат на земята на възглавници, рисуват, танцуват... изобщо, правят всичко, което допълва удоволствието от музиката. 
С музиканта Венета Нейнска, която стои зад набиращия популярност формат, разговаряме за изминатия път, за трудностите да финансираш дългосрочно изцяло частен проект и за това как се оцелява в надпреварата с увеличаващите се сходни музикални инициативи.
Проектът "Концерти на възглавници" навърши четири години. Постигнахте ли вече целите, които си поставяхте, когато започнахте?
- Преди четири години в България нямаше нито една възможност за деца под 6-7 годишна възраст да слушат камерна класическа музика, изпълнена от професионални музиканти. Тогава беше доста трудно да обясним на родителите, че на нашите концерти могат спокойно да доведат съвсем малки деца, включително бебета. Представата за класическата музика като елитарно изкуство, напълно изключващо детската аудитория, беше най-сериозният проблем за преодоляване.
Да оборим това закостеняло схващане беше тежка задача, защото в действителност правехме нещо революционно за България. Хилядите посетители на нашите концерти за последните години, както и всички други новосъздадени проекти с класическа музика за деца доказват, че сме се преборили с този стереотип.
Откъде тръгна идеята за "Концерти на възглавници"?
- От желанието ни да създадем възможност за децата да чуят добре изпълнени класически произведения на живо. В по-дългосрочен план, винаги сме смятали, че тази инициатива създава нова публика за сериозното изкуство.
Липсата на публика е проблем, от който се оплакват всички класически музиканти, не само в България. Вместо да се пригласяме на вайкането, предпочетохме да предложим решение. С голяма изненада и задоволство установихме, че не само децата се запалват по хубавата музика, а и техните родители, които нерядко посещаваха класически концерт за първи път.
Как избирате програмата?
- Започнахме с представяне на различни инструменти, но тъй като с годините те почти се изчерпаха, правим програми по национални теми, за определени композитори или характерни особености в класическата музика като виртуозността, вълшебството, приказността и карнавала.
През миналото лято за първи път обявихме конкурс за идеи за музикални програми. Получихме много интересни предложения от цял свят, затова решихме тази отворена покана да стане практика. Всички професионални музиканти могат да намерят условията на нашия уебсайт. 
Как привличате изпълнители за участие в концертите?
- Работим предимно с музиканти, които живеят и работят извън България. Те най-лесно прегръщат "възглавническата" идея и разбират, че това е общомузикантски проект, т.е. за да бъде той успешен, трябва да бъде подкрепян на колегиално ниво.
Не можем да предложим грандиозни хонорари и разчитаме на сърцето и душата на тези музиканти, които свирят с еднакво удоволствие както по големите световни сцени, така и за нашата малка-голяма аудитория. 
За мнозина посещението на такъв род концерти е изява на родителски амбиции - децата са доста малки, за да оценят и запомнят произведенията. Как бихте им отговорили?
- Концертите ни предлагат специално преживяване за цялото семейство. Идеята им не е, че дечицата стават гении, когато слушат класическа музика. По-скоро това са няколко часа, в които семейството се забавлява и сплотява по начин, различен от възможните в ежедневието им. Споделянето на такива моменти е безкрайно ценно и спомените остават буквално за цял живот.
Правите и фестивал за класическа музика за възрастни. Какво е различното, когато организирате събития за деца?
- Във всички наши проекти се фокусираме върху детайлите, които от своя страна допринасят за цялостната атмосфера. Като че ли обаче в събитията за деца подробностите, за които мислим, са повече. На всеки "Концерт на възглавници" опитваме нови неща, с които да доставим по-голямо удоволствие на публиката, дори отскоро въведохме анкети с тази цел.
Сред нововъведенията, които се наложиха като успешни с времето, на първо място, разбира се, е замяната на столовете с възглавници. Последваха семейните билети, предварителните резервации, премахването на каквито и да било възрастови ограничения, особено за бебетата. 
Проектът Ви е изцяло частен. Как успявате да го финансирате?
- Истината е, че не печелим от този проект. С огромни усилия и много помощ от партньори и приятели, за която сме безкрайно благодарни, успяваме до голяма степен да покриваме разходите си. Търсим спонсори и се надяваме съвсем скоро да намерим, защото едва ли ще е възможно да продължаваме твърде дълго време "на мускули".
Цяло чудо е, че този проект не просто съществува, а се развива стремглаво, при положение, че не получаваме субсидия, че всяка програма е абсолютно различна и изпълнена на живо (т.е. изисква повече разходи от сценични постановки, поставяни десетки и стотици пъти), че не разполагаме със собствена зала, а плащаме наем на пазарни цени...
От този сезон фондация "Америка за България" също се присъедини към нашите партньори. С тяхна подкрепа създадохме образователната книжка "Възглавковците и музикалните инструменти".
Конкуренцията в тази ниша нарасна неимоверно в последните години - концертите на "Фортисимо" също се радват на голям интерес, сега и Националната опера се обърна към децата със свой проект. Има ли достатъчно зрители за толкова детски инициативи?
- "Конкуренция" за мен не е точната дума. Смятам, че в България все още сме на ниво задоволяване глада на публиката за разнообразни и качествени събития. Трябва да се появят още десетки музикални събития за деца, за да започнем да говорим за недостиг на публика.
Но както има недостиг на събития, така публиката е безкрайно взискателна. Качеството на събитията е определящо за техния успех. "Фортисимо Фамилия" е великолепен проект - с разнообразна програма, ясна линия, безупречни солисти и креативен мениджмънт. Видно е, че публиката оценява всичко това.
Докато все още пазарът не е твърде наситен с подобни проекти, ще е хубаво новите инициативи да се създават с максимално много въображение и всяка да се опитва да намери нов подход към децата.
След толкова концерти - и за деца, и за възрастни, усещате ли промяна в нагласата на зрителите? Увеличава ли се интересът към изпълнението на живо на класическа музика?
- "Колкото повече-толкова повече". Можем само да се учим от разсъдливия Мечо Пух. Дори и извън рамките на шегата, публиката безспорно се увеличава с развитието на такива проекти. Добрият пример, както знаем, е заразителен. Най-силният ни канал за реклама е самата публика, която разказва на приятели и близки за концертите.
Създаването на нови проекти може само да развие този пазар и аз единствено си пожелавам този процес да протече в атмосферата на колегиалност и добронамереност.
Как ще се развиват "Концерти на възглавници" занапред?
- Планираме концерти в провинцията, на първо време в по-големите градове като Пловдив и Варна. 
Надяваме се и да започнем и инициативи на открито през летния сезон. Мечтаем за голямо лятно турне из страната, но засега не сме намерили решение за финансирането му.