"Детска стая", от чиито страници звучи музика на Мусоргски

"Детска стая", от чиито страници звучи музика на Мусоргски

"Детска стая", от чиито страници звучи музика на Мусоргски
Фондация "Културни перспективи"
Представете си приказна детска стая, в която светът на малките звучи под формата на красива класическа музика. А сега си представете, че разлиствате тази стая.
На помощ на тази малко необикновена фатназия и на въображението идва книжката "Детска стая", която е част от набиращата все повече популярност поредица "Музика в книга" на фондацията на известната българска оперна певица Ина Кънчева "Културни перспективи".
Нейната идея много наподобява тази на книгата "Приказка за вълшебната флейта", вдъхновена от творбата на Волфганг Амадеус Моцарт с авторски текст на Юлия Спиридонова - Юлка и придружена от красивите илюстрации на художника Пенко Гелев.
Книжката "Детска стая" заедно с лимитираната серия тематични играчки към нея
Фондация "Културни перспективи"
Книжката "Детска стая" заедно с лимитираната серия тематични играчки към нея
Този път композиторът е гениалния руснак Модест Мусоргски, звучащ от диск, който върви в комплект с изданието. За допълнението към приятното усещане от четивото и музиката служат и лимитирана серия играчки с героите от книжката. Парите от тяхната продажба отиват за целите на фондацията "Искам бебе".
В "Детска стая" си правят среща една приказна история, преведена от руски език от Иван Тотоманов, пианистът Марио Ангелов и илюстрациите на известния художник Юлиян Табаков. Гласът, който ви унася в приключенията на фона на музиката на Мусоргски, е на диктора Михаил Заимов, а цялостното оформление на дизайна на това издание е на Свобода Цекова.
А как Мусоргски влиза в тази "Детска стая"? Историята започва още през пролетта на 1868 г., когато известният руски композитор, вдъхновен от общуването си с децата на своя близък приятел - музикалния критик Владимир Василиевич Стасов, започва работа върху нов проект. В него той се фокусира върху необятния и невидим на пръв поглед вътрешен свят на малките деца, които възприемат света на възрастните и заобикалящата ги среда по свой неповторим начин.
Част от страниците на книжката "Детска стая"
Фондация "Културни перспективи"
Част от страниците на книжката "Детска стая"
След като завършва първата песен от цикъла "Детска стая", "С бавачката" ("С няней"), Мусоргски я посвещава на великия учител по "музикална истина" Александър Сергеевич Даргомижски.

Няколко години по-късно Мусоргски добавя към цикъла още четири песни - "Марш в ъгъла" ("В углу"), "Бръмбарът" ("Жук"), "С куклата" ("С куклой") и "Молитва преди сън" ("На сон грядущий"). Последните две пиеси - "Котаракът Матрос" ("Кот Матрос") и "Дий, дий, конче" ("На палочке"), Модест Мусоргски създава чак през 1872 година. Съчинява и още две – "Сън на дете" ("Сон ребенка") и "Кавга на две деца" ("Ссора двух детей").

Тях авторът изпълнява пред приятелите си, но не ги записва и те не са включени във финалния вариант на цикъла. Първото издание на цикъла, богато илюстрован от известния художник Иля Репин, се появява в далечната 1873 г.. Горд от резултата, издателят Бесел изпраща копие и на Ференц Лист заедно с други съчинения от млади руски композитори.

Шест от седемте пиеси в цикъла имат посвещения. "Марш в ъгъла" е посветена на Виктор Александрович Гартман, приятел на композитора, художник и архитект. Неговата посмъртна изложба вдъхновява Мусоргски за създаването на една от най-добрите му творби – цикъла "Картини от една изложба". "Бръмбарът" е подарък за Владимир Василиевич Стасов – идеен вдъхновител и кръстник на композиторския кръг "Могъщата петорка".

В началото на пиесата "С куклата" композиторът пише: "Посвещава се на Танюшка и Гога Мусоргски" (негови племенници, деца на по-големия му брат Филарет). "Молитва преди сън" е посветена на Саша Кюи, а последната пиеса "Дий, дий, конче" – на Дмитрий Василиевич, брат на Стасов, и на неговата съпруга. Единствено "Котаракът Матрос" остава без посвещение.