Кратък разказ за някои музикални екстравагантности

Кратък разказ за някои музикални екстравагантности

Кратък разказ за някои музикални екстравагантности
Associated Press
Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за композиторите или за инструментите, на които е посветена поредната среща на децата с музиката.
Без претенции за изчерпателност, текстовете по забавен начин въвеждат хлапетата и родителите им в света на музиката и ги подготвят за това, което предстои да видят и чуят. Днес Венета Нейнска (музикант и артистичен директор на "Модо България", организатор на проекта) разказва историята на два вълнуващи и по-слабо познати на публиката инструменти - арфа и маримба, които ще звучат на предстоящия концерт на 9 февруари. 
Неочакваната добра комбинация
На пръв поглед арфата и маримбата нямат нищо общо – единият инструмент е струнен, с дърпащи се струни, а другият – пластинков. Почти няма написани произведения за двата инструмента като дуо, до голяма степен заради сравнително скорошната поява на маримбата в класическата музика.
Звуково обаче двата инструмента са доста сходни – и при арфата, и при маримбата се създава усещането за вълшебство, магия и трансценденталност. Това е другата причина, поради която композиторите избягват да съчетават звуците им – липсва контраст.
Най-характерната дуетна комбинация с арфа е тази с флейтата. В този случай флейтата се изявява като солист, поверени са й всички важни мелодии и нищо не я засенчва. Арфата пък я подкрепя, като допълва иначе самотната изява на флейтата с богати акорди и подходящ ритъм:
Нежен полъх на много струни
Един от най-старите музикални инструменти, арфата е претърпяла сериозни промени във вида си през вековете.
Съвременната оркестрова арфа има триъгълна форма, предна колона, до 47 струни и 7 педала. Част от струните й са оцветени за по-лесно разпознаване, а педалите имат три нива, чрез които струните се скъсяват или удължават и така позволяват да се свирят не само основните тонове, но и всички бемоли и диези.
Съществуват множество разновидности на този най-разпространен, крехък и изключително скъп вариант. Има арфи без предна колона, без педали, също и такива с много по-малко струни.
Берлиоз е композиторът, в чиято "Фантастична симфония" арфата заема важно място и утвърждава себе си като пълноправен член на симфоничния оркестър:
Майсторство на четири ръце
Въпреки, че африканските и южноамерикански прародители на маримбата имат многовековна история, съвременният й вариант съществува от началото на XX век и бива забелязан от сериозните композитори едва след Втората световна война.
Има различни по размер маримби, като най-голямата е с диапазон от пет октави и е дълга 250 см. На маримба се свири с палки, които удрят дървени пластини, чийто звук пък се усилва от метални тръби, наречени резонатори. Цялата конструкция е разположена върху дървена рамка на колелца.
Рядко участва като оркестров инструмент, но се ползва в камерната музика, а също и като солиращ инструмент:
Палките за свирене на маримба са меки – с каучукови накрайници или намотани с прежда.
Изпълнителите и композиторите имат различни предпочитания по отношение на силата им, както и качеството на звука, а производителите на палки се съобразяват с тези изисквания и предлагат голямо разнообразие от модели.
На маримба може да се свирят мелодии с две палки, a акорди - с четири. Захватът (постановката) варира в зависимост от различните школи на преподаване. По-сложни са техниките с шест и дори осем палки:
Съществуват множество подобни на маримбата инструменти. Реално тя се води вид ксилофон, въпреки че той е по-малък и с по-висок тембър. Ксиломаримбата е средна по размер между двата. Има също така басова и желязна маримба, ксилоримба или такава във формата на диамант:
Пластинките на маримбата са разположени по същия начин, както клавишите на пианото. Интересно е да се отбележи, че нотите за двата инструмента изглеждат по еднакъв начин, също както и нотите за арфа. Много често арфистите са преминали към инструмента си след обучение по пиано.
За свиренето на маримба също е много полезно основно познание по клавишния инструмент, въпреки че обикновено се започва с ксилофон и след това се преминава към маримба. Пътят на обучението до професионално ниво е дълъг, но крайният резултат би могъл да наподобява виртуозността на една от най-известните маримбистки в света – Кейко Абе:
Програма на концерта на 9 февруари:

Вариации "Greensleeves" 
от неизвестен автор

Хенинг Фухс – "Подскачащото морско конче" – българска премиера


Гаетано Доницети – Соната за флейта и арфа


Астор Пиацола – "Bordel 1900" и "Nightclub 1960" из "История на тангото"


Жак Ибер – "Антракт"


Йохан Себастиан Бах – Прелюд, менует и жига из Сюита за соло виолончело №1


Виторио Монти – "Чардаш"