Учител за образователната система: Много приказки, малко работа

На живо
Заседанието на Народното събрание

Учител за образователната система: Много приказки, малко работа

Учител за образователната система: Много приказки, малко работа
Трябва да се промени методиката, по която се преподава в училище. Трябва да се опитаме да решим проблема, а не просто да констатираме, че има проблем. Това заяви в предаването "Преди всички" Емил Джасим – учител и програмен директор в Центъра за образователни инициативи, в коментар пред БНР за резултатите от международното изследване в областта на средното образование PISA (Програма за международно оценяване на учениците) за 2012. Данните показаха, че българските ученици са на предпоследно място по умения да прилагат знанията си в реалния живот.
"Аз бих се абстрахирал от всеобщия ужас. Това не е нещо ново и в интерес на истината не е толкова страшно с оглед на факта, първо, че това се е случило през 2012 г. Проблемите са наистина много дълбоки, но имат своето разрешение", заяви Джасим пред БНР.
Да приемем, че имаме 8 години, за да променим нещата
Той напомни, че до 8 години 70% от българските учители трябва да се пенсионират. "Дали това е страшна новина или добра новина – зависи от гледната точка. Но ако ние приемем, че имаме 8 години, в които да реформираме нашата образователна система, в които не само да имаме повече компютри, а да има какво да правим с тези компютри, учениците да работят по един модерен начин, да работят все повече с мобилни устройства, да работят в учебни платформи – тогава нещата ще стоят по коренно различен начин в резултатите на този тест", заяви Джасим.
По данни от международното изследване, огласени вчера, едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят напълно със задача с условие да си купят билети за метро от автомат. Само 40 на сто могат да намерят най-краткия маршрут от точка А до точка Б за определено време с дадени всички необходими данни - време за пътуване на всяка отсечка и дори брояч на общото време. С подобни задачи се справят над 90 на сто от връстниците им от повечето азиатски държави например.
Реакцията на министъра на образованието Анелия Клисарова  - да се подсилят извънкласните дейности в национален мащаб, да бъдат отпуснати пари за екскурзии, за да могат децата да ходят на културни събития като кино и театър, да се занимават с практически занимания, за да могат да се справят със ситуации извън учебния план. 
Компютри на кило и екскурзии до София няма да запълнят пропуските в системата

"Наскоро ми се наложи да си купувам билет за влак и метро в Амстердам и не ми беше много лесно. Това обаче не означава, че системата е виновна. Трябва да се опитаме да решим проблема, а не просто да констатираме, че има проблем", коментира Емил Джасим.
И допълни: "Честно да си призная, много повече ме ужасява предложението да се купуват повече компютри в училище и още повече - да се правят екскурзии до София, за да се запознаят децата с това какво е метро и как се купуват билети. Това всъщност е лекуване на симптоми, а не лекуване на самото заболяване. Училищата и учениците и по-специално министерството не трябва да извършват подобни палиативни мерки, а по-скоро да се промени методиката, по която се преподава."
Да преподаваш модели на мислене, а не данни
Изброи и няколко стъпки, които според него биха променили системата на образованието. Най-важната – преподаването да е ориентирано към реалния живот, да се преподават не само факти, а модели. Така децата се научават да мислят, а не за възпроизвеждат данни. 
Учител за образователната система: Много приказки, малко работа
"Аз преподавам история и съм с ясното съзнание, че моите ученици няма да стават историци. Но се опитвам да свързвам това, което учим, с тяхното ежедневие, като ги научавам да виждат моделите – независимо дали става въпрос за обществени отношения или за тип мислене. Така ученикът може да приложи наученото навсякъде след това", разказа Емил Джасим.  
Посочи и някои от проблемите в системата, които трябва да се решат - заплащането на учителите, както и липсата на какъвто и да е кариерен път пред българските учители. Необходима е и национална доктрина за образованието, която да бъде независима от политическите турбуленции. 
Политическите дивиденти от политика в образованието не могат да бъдат събрани бързо
"За всички образованието е много привлекателна тема за говорене и малко привлекателна тема за действане, защото политическите дивиденти не могат да бъдат събрани бързо", предупреди още Емил Джасим – учител и програмен директор в Центъра за образователни инициативи.
Задачата за метрото - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/
Задачата за метрото - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/
Попитан дали добре са подбрани въпросите, след като в различните държави технологиите присъстват по различен начин, Джасим отговори, че ако хората погледнат въпроса за купуването на билетите в самия формуляр на PISA, ще видят, че става въпрос за модела, по който се купува онлайн каквото и да било. "Все повече хора си плащат сметките по електронен път, пенсионерите вече имат дебитни карти, за да си получават пенсиите, по същия начин се работи на банкомат –  въпросът не е за достъпа до технологии, в България почти на всяко населено място има поне банкомат, а в абсолютно всяко училище има интернет и компютърна зала", напомни той.