Стигмата "специални образователни потребности"

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Стигмата "специални образователни потребности"

Стигмата "специални образователни потребности"
Новите принципи на образователното министерство и на всички модерни социални политики са хората с увреждания да бъдат интегрирани в "нормална" среда от съвсем рано. Първо - за да може те да са активна част от обществото, а не да стоят скрити и изолирани в домовете си или в специализирани институции, защото това не е хуманно. И второ, за да бъдат част от икономиката и да допринасят както могат, вместо те да разчитат изцяло на държавата и никой никога да не разчита на тях. 
Разбира се, между "залегналите принципи" и реалното изражение на тези принципи, както обикновено, у нас има огромно разминаване. Става въпрос за достъпа на деца с увреждания до образование, а от там и до възможности за реализация, за социални контакти и като цяло - за щастлив и пълноценен живот. Дни преди първия учебен ден парадоксите за тези деца и техните родители нямат решение, въпреки уж добрите намерения и на ведомството и на училищата.   
По закон 
Правата на децата с увреждания, или както се наричат по официалната дефиниция - деца със специални образователни потребности (СОП) - са уредени в Закона за народната просвета от 2002 г. насам, както и в Наредба №1 от 2009 г. Там е посочено, че те могат да бъдат записани в детска градина и училище по същия начин, по който и останалите деца. Никое учебно заведение няма право да им откаже такъв достъп и е длъжно да състави индивидуална програма според възможностите на всяко дете със СОП. 
Позволява се и създаването на специализирани учебни заведения и паралелки за тях, но само "когато всички други възможности за възпитание в държавни и общински детски градини/училищата и обслужващи звена са изчерпани". Тези специализирани училища трябва да са пансионии или полупансионни, пише в закона. Политика на министерството от последните години е разкриването на такива заведения да не се окуражава, а напротив - съществуващите да се закриват и децата в тях да се интегрират в редовите училища. В момента в страната са останали 42 такива училища, които са на опашката да бъдат затворени. Ще останат само няколко, в които да отиват децата с най-тежки увреждания и нужда от постоянна асистенция. 
За децата със СОП задължително се осигуряват т.нар. ресурсни учители, които са специално обучени педагози, логопеди и психолози. В страната има 28 ресурсни центъра - по един за всяка област, като специалистите в тях пътуват до различните училища, за да виждат учениците си поне няколко пъти в седмицата.
Всяко училище с деца със затруднения може само да назначи на щат такива специалисти, като разходът е предвиден - за дете със СОП държавната субсидия е 4 пъти повече (около 4100 лв. на учебна година), отколокото за нормално-развиващите се деца. В училището задължително трябва да се сформира екип от наличните специалисти и класният му ръководител, които заедно да изготвят индивидуалната програма на детето и да следят развитието му. 
От тази учебна година, отново в името на интеграцията на децата със затруднения, се въвежда нова форма на обучение - комбинирана, при която в програмата на детето със СОП няма да има задължителни учебни часове, а ще посещава само тези, за които има капацитета да учи на място. 
Допълнително в Министерството на образованието в момента се работи по концепция за достъпно образование в рамките на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждане, която беше ратифицирана и у нас през януари 2012 г. Започнал е процесът по уеднаквяване на законодателството с нея, а концепцията на МОН предвижда да се разкрият повече ресурсни кабинети и да се прави повече за интегрирането на тези деца. 
Дотук нещата изглеждат доста добре...
Обаче само на хартия.
Добрите намерения и усилията на ведомството изглеждат почти адекватни. Но това се променя веднага щом видим какво се получава на практика. И дори да допуснем, че системата все още се разработва, продължава да има недомислици в закона, в които личи не просто несъобразителност, а направо пренебрегване на потребностите на тези деца. 
Системата за оценяване на децата със специални образователни потребности е уредена с Наредба №3 от 2003 г., според която оценките им не са количествени (2, 3, 4, 5 или 6), а само качествени (слаб, среден, добър, много добър или отличен). Те се поставят от ресурсните учители и според запознати, редовите учители не са съвсем наясно как се определят. В случай, че не се справят със съдържанието и са на индивидуален учебен план, тези деца получават удостоверение, но не и свидетелство за завършен клас. Имат право и да се явят на матури, като за тях са предвидени два допълнителни часа и възможност за придружител, макар че за голяма част от децата явяването е безсмислено.  
Законът е написан така, че на практика удостоверението, което получават децата със СОП, не струва пукната стотинка. С него те в крайна сметка не могат да продължат образованието си след 8 клас в общообразователно училище. Единственият начин да продължат е да минат националното външно оценяване след 7 клас, но тези от тях, които не успяват, спират дотам. Така целият труд по интегрирането и социализирането им до този момент отива в канавката, защото особено при децата с неврологични заболявания и психически разстройства, които имат най-малък шанс с изпитите, прогресът се постига много бавно, но се губи веднага щом спре да се работи по него. 
Още една недомислица е тази, че непрофилирани паралелки за осми клас, където могат да продължат децата, които не са кандидатствали или не са успели да се класират след седми клас, включително и децата със СОП, са ограничени и рядко са пригодени за специфични дейности. 
"Можем да кажем, че нашата система все още не е развита така че да обхване абсолютно всички деца със СОП и цялостния диапазон на техните потребности, затова се налага подкрепяща среда, която се осъществява чрез ресурсните центрове", коментира началникът на отдела за подкрепа на развитието, специални училища и интеграция Благовеста Борчева по време на семинар с журналисти, посветен на правата на хората с увреждания. По думите й проблемът, че не всички деца могат да продължат напред в училище е "въпрос на възможности", а друга честа пречка, която среща в практиката си, е и това, че много родители не искат да има деца със СОП в класа на своето дете, защото вярват, че това ще бави учебния процес. 
Физическият достъп до училищата е отделна, също много проблемна тема. Министерството на образованието все още няма практика или намерение да осигурява транспорт за децата със затруднено придвижване, а рампите и специалните съоръжения из училищата са все още рядкост. Обикновено по този пункт отговорността се прехвърля между ведомствата на образованието и на социалната политика и оттам към общините.
Физическият достъп до училищата е отделна, също много проблемна тема. Министерството на образованието все още няма практика или намерение да осигурява транспорт за децата със затруднено придвижване, а рампите и специалните съоръжения из училищата са все още рядкост. Обикновено по този пункт отговорността се прехвърля между ведомствата на образованието и на социалната политика и оттам към общините.
Нещата отблизо 
С тези особености на българското образование се бори сега - дни преди първия учебен ден - Мария от София. Тя е майка на близнаци на 14 години, единият - здрав и прав, другият - с нарушена обмяна на урейния цикъл, епилепсия и лека степен на умствена изостаналост.
До 7 клас братята са заедно в една паралелка, което е полезно за изоставащото дете, защото постоянно има подкрепа, включително и когато останалите ученици го закачат. 
"Пуснаха го единствено заради брат му, иначе бяха готови да го отсвирят от началото", казва Мария съвсем прямо по въпроса за задължението на всяко училище да приема деца със СОП. Преди това момчето не можело да ходи на детска градина, заради строгата диета, която трябва да спазва - там нямали ресурс да следят и за това.
Колкото до вниманието, което му се обръщало и работата на ресурсните учители - заниманията с тях започнали, когато момчето вече било в трети клас; част от тях имали недостатъчни квалификации, и идвали по-рядко от очакваното - едва два пъти в седмицата. Със стечение на времето, честота се подобрила като заниманията станали по един час всеки ден и наели истински специалисти, но въпреки това Мария продължава да е убедена, че "ресурсното подпомагане категорично не е достатъчно и са необходими сериозни реформи". 
Тази година дошъл краят на основното образование за синовете на жената от София. Здравото момче кандидатствало и било прието без проблеми в елитна езикова гимназия, докато за другото опциите били сведени до абсолютния минимум. Майка му опитала да разговаря с директори и учители да го допуснат до матура дори формално, за да има шанс да продължи в гимназия, но това не се случило.
Няколко дни преди 15 септември Мария най-после разбра всъщност къде ще учи и вторият й син. До последния момент жената поддържаше контакт с няколко столични училища с надеждата, че там ще се разкрие непрофилирана паралелка и ще се намери място за момчето й. В много от училищата не се сформираха такива, защото не се събраха необходимите 20 ученици, а в други не пожелали да го приемат. Резервният вариант беше училище на другия край на София, което би било невероятно затруднение за семейството, което отглежда две деца. 
Мария е разпитала как стоят нещата и занапред. Единствената възможност за бъдещето на тийнейджъра със специални образователни потребности според информацията й е да се насочи към професионална гимназия, т.е. техникум. Това за него ще е двоен стрес - в рамките на две години ще трябва два пъти да смени обстановката, учителите и съучениците, което за дете с увреждане е тежко изпитание.
Освен това "Ще се учудите колко неадекватни са възможностите за професионално обучение в 21 век в България и колко са неподходящи за дете с увреждане", възкликва Мария, докато споделя. Опции са например да учи кожарство, където ще трябва да борави със сложна техника (очевидно недобра идея), или пък да се захване с безперспективно градинарство. 
На среща с експерти от Министерството Мария успяла да изтръгне единствено "признание", че отдавна е трябвало списъкът с професиите за такива ученици да бъде актуализиран и съобразен с новите технологии, но не и повече конкретика по въпросите си. Чула, че в бившия техникум по механоелектротехника в столицата планирали преди няколко години да създадат две паралелки за деца с увреждания с подходящи и полезни специалности като изработка на художествени изделия и за офис-асистенти. "Второто е страшно умно за такива деца - може да бъдат научени да разнасят и разпределят пощата в голям офис, да работят на ксерокс, да принтират, включително и да изпълняват по-прости задачи на компютър. Така, при съответни данъчни облекчения, вече има реални възможности някой да ги наеме на работа. Но да белят картофи, да садят, да шият - едва ли някой ще ги вземе...", смята търпеливата майка.
В крайна сметка планът пропаднал защото не се събрали достатъчно желаещи. Според Мария причината е, не че няма желаещи, а това, че не е имало никакво разгласяване и родителите в нужда изобщо не са разбрали. 
Стигмата
Мария е наясно, че не е добра идея близнаците да продължат заедно, поне със сигурност не и в подготвителния клас в езиковата гимназия, където ще бъде твърде интензивно за единия от тях. Смята, че и останалите родители биха се възпротивили. В същото време обаче е гневна: "Защо се прави това интегрирано обучение, щом то на практика приключва в 7 клас и всичко постигнато се губи, когато детето изпадне?! Има нещо сбъркано в тази система!", повишава тон тя.   
Стигмата "специални образователни потребности"
Център за приобщаващо образование
Проучване на Центъра за приобщаващо образование в рамките на проекта си "Едно училище за всички", което беше обявено миналата седмица, показа, че повече от половината анкетирани родители нямат против в класа на детето им да има дете със специални образователни потребности. В същото време обаче цели 40% от тях не са наясно какво означава "дете със специални образователни потребности" или пък приобщаващо образование. След разяснение мнозинството подкрепят тази политика. 
"Когато директорите и учителите не говорят с родителите - само тогава има възражения към интегрирането на деца със СОП", потвърждава и експертът от министерството Благовеста Борчева. 
Голяма част от родителите (56%), които са запознати с методите на обучение и на интегриране на специалните деца, смятат, че чрез този контакт тяхното дете ще развие умение за общуване с "различни" хора, а други 31%, че въвеждането на разнообразни методи и подходи на обучение ще са от полза за всички деца в класната стая. Остават и едни 22% от българските родители, които се страхуват, че децата със СОП биха свалили нивото на класа или, че и тяхното дете ще придобие затруднения заради контакта си с тези деца (11%).
Напук на всичко казано дотук, голяма част от родителите на деца със специални потребности смятат, че училището е единствената подкрепа, която получават извън дома. Те обаче са единодушни и, че има още много да се направи за техните деца. Успоредно с това над 70% от учителите заявяват, че се нуждаят от методическа подкрепа и адаптирани модели, за да могат да развият потенциала на всяко дете в класната стая.
Естествено е да искаме всички деца да имат равен шанс и възможности, независимо от всичко; законодателството ни по този параграф е модерно и адекватно; и противно на тази стигма - много училища и учители работят упорито и с желание, за да променят картината. За съжаление обаче, казусите като този на Мария ще продължат още дълго преди написаното и действителността да съвпаднат.