Колко дядовци има пианото?

На живо
Заседанието на Народното събрание

Колко дядовци има пианото?

Колко дядовци има пианото?
Associated Press
Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.
Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва удивителната история на клавесина.
Клавесин, спинет, чембало, виржинал... - това са различни имена на един и същ инструмент, срещан из цяла Европа още от Средновековието. Или не съвсем? Разликите не са безкрайно големи и точно поради тази причина често настава объркване за кой точно инструмент става дума. 
Облик
Клавесинът, също наричан "чембало", е предшественик на пианото, но за разлика от модерния му роднина, струните му се дърпат с перца, а не се удрят с чукчета.  С изключение на разменените цветове на черните и бели клавиши, по външен вид двата инструмента са доста подобни. И двата имат хоризонтално разположен корпус с формата на крило, поставен върху тънки крака. Криловидната форма се получава, заради различните по дължина струни, разположени от клавиатурата назад. По-ниските, басови струни са най-дългите и постепенно се скъсяват до най-високите и най-къси струни:
Снимката се разпространява във <a href="https://www.flickr.com/photos/matsuyuki/2531257700/in/photolist-4RFmJ9-9koxCM-djsQBV-oMDChE-cEEncd-aH5cc8-4RBbdT-4RB95K-4RFkaS-4RB9CF-4RFmqY-4RFkKU-aBnPPQ-5GvYtD-5hj8pq-6f7ovc-dDCqVM-dDpWe9-azeEMh-8bKcZK-dobt4g-e3tYnP-dHmCfi-6o9Qya-8ygs9Q-8bNv8C-5eQrbU-7QgndY-7Qgn1Q-8ygqMY-8ygsdG-8nqFjB-7XdaB7-7X9Wyt-8U9XPA-8U6THB-7Qg8Sb-8ntPqG-7JVTyi-7vxEZ2-4yh2kE-7JZNHo-7Uvy62-6BwQ88-8ZsExB-8ZsELR-4yh5gL-4yh2nh-4ycMLn-4yh3d9" target="_blank">Flickr</a> под условията на лиценз <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/" target="_blank">Cretive Commons</a>
Снимката се разпространява във Flickr под условията на лиценз Cretive Commons
За всички инструменти от семейството на клавесина е характерно изрисуването и орнаментирането по кутията на инструмента. Не всички обаче са с криловидна форма. Струните на виржинала, например, са разположени напречно на клавиатурата, вследствие на което той изглежда като обикновена кутия:
Интересна форма има спинета, където струните са разположени под ъгъл спрямо клавиатурата:
Снимката се разпространява във <a href="https://www.flickr.com/photos/striatic/60307/in/photolist-6uaCoX-6uaCig-6ueMLQ-6ueN3d-6ueMPf-6uaCrB-aLeE8-4W5md-aLeJU-7VmJH2-aLeAQ-eSKehg-6f7ovc-7Azov4-7AD9Lh-iVM-9A8YTn-9AY3Rs-9AVaui-9AbWk5-9AbVvC-9B4rHz-9B4rVx-587wqi-6Mbifx-9FtL8o-6iYnkq-4ZQoFN-cj3nx7-76riLh-76noY8-dUEnVa-dY9Fad-owk7ML-ou5mjS-oub3Uu-oeYoaA-oeCYxb-oeDFgV-oeCz87-ow8xyg-oxWiGg-oeMF9W-owbDD2-otLaQS-oexXFk-oeZS2q-owgJbT-oxxwqP-nmwzrn" target="_blank">Flickr</a> под условията на лиценз <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/" target="_blank">Cretive Commons</a>
Снимката се разпространява във Flickr под условията на лиценз Cretive Commons
Съвсем различен на вид е клавицитериума, при който струните пък са вертикално поставени, както при съвременнното пиано (не роял):
Снимката се разпространява във <a href="https://www.flickr.com/photos/vhanes/9079749692/in/photolist-4yh2kE-9WEMHC-4ycMLn-4ycMAM-4yh2nh-4yh3d9-4yh5gL-4yh2qS-95agZ7-957d54-95ahtU-957dzX-742dQw-4yh2oJ-eQm6fu" target="_blank">Flickr </a>под условията на лиценза <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/" target="_blank">Cretive Commons</a>
Снимката се разпространява във Flickr под условията на лиценза Cretive Commons
Звук
Поради специфичния начин на звукоизвличане, клавесинът няма почти никаква способност да варира в силата и тембъра на звука си. Затова майсторите на инструмента решават да произведат клавесини с две или повече клавиатури. Те дават възможност за по-силен или по-тих тон.
Както и арфата, клавесинът е много деликатен инструмент, който лесно се разстройва. Това е и причината повечето клавесинисти да притежават умението сами да го настройват. Друга характерна особеност при традиционното изпълнение на клавесин е, че много често изпълнителят свири прав:
Музиката
Музика за клавесин са писали предимно композитори от ренесанса и барока, въпреки че редица съвременни творци също се обръщат към него. Особено известен е италианският композитор Доменико Скарлати, роден през 1685 година, също както и други двама барокови музиканти, творили за клавесин - Йохан Себастиян Бах и Джордж Фридрих Хендел.
Известно е състезанието между Скарлати и Хендел, в което Скарлати е обявен за победител в свиренето на клавесин, но Хендел се оказва по-добър в органа. В действителност изключителен клавесинист, Доменико израства в семейството на прочутия оперен композитор Алесандро Скарлати и също като него композира в редица жанрове. В историята, обаче, остава с неговите над 500 сонати за клавесин. Те са изключително популярни и до днес, като вече се изпълняват и на модерно пиано:
Макар да е роден в Неапол, Скарлати прекарва по-голямата част от живота си в Испания. Един от най-важните преподавателски ангажименти в живота му са уроците по пиано на португалската принцеса Мария Барбара, която в последвие става кралица на Испания и го покровителства до края на живота му. 
Номерацията
Голяма част от сонатите на Скарлати не са публикувани по време на живота му, но в годините след смъртта му интересът към тях се засилва и те биват изучавани и проучвани из основи от редица сериозни музиканти.
Обикновено в музиката е прието произведенията да се номерират с така наречения "опус", в превод – "работа". При Скарлати, обаче, има два вида номерация на сонатите му – "L" и "K". В началото на 20-ти век Алесандро Лонго систематизира произведенията, групирайки ги по съдържание. Той им дава "L" номерата. По-късно Ралф Киркпатрик прави свой каталог, подреждайки ги хронологично. Резултатът са "K" номерата. Има и трети каталог, макар и не така популярен - това са "P" номерата на Джорджо Пестели.
Усилията да се улесни работата на музикантите в ориентирането сред толкова много сонати са действително похвални, но с тези три противоречащи си системи, резултатите са спорни. Най-сигурният белег коя соната слушаме си остава звученето на музиката.