Танците, които вдъхновиха композиторите

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Танците, които вдъхновиха композиторите

Танците, които вдъхновиха композиторите
Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.
Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) пренася читателите в Испания и разказва за историята на танците, които ще са в центъра на програмата на концерта в неделя. 
Испанският фолклор е музикалната основа в творчеството на трима испански композитори – Мануел де Файя, Исак Албениз и Енрике Гранадос. Танцът е неизменна част от тази култура и всяка от седемнайсетте автономни области в Испания може да се похвали със собствени характерни движения и съпътстваща музика. 
По време на престоя си в Париж, Мануел де Файя e осенен от идеята за "Седем популярни испански песни". Премиерата им е в Мадрид и скоро са преработени за цигулка и пиано, а след това и за виолончело и пиано.
Кратката сюита има за цел да преведе слушателите през няколко от испанските региони. El paño moruno, в превод "Мавърски плат", отразява културата на маврите – мюсюлманската общност, която през Средновековието покорява почти цяла Испания за само осем години и оставя трайна следа в музикалната й история. В Canción ("Песен") се разказва за притокът на нови сили у мъжа, когато превъзмогва чувствата си, след като е предаден от любимата си. Огненото фламенко е представено в "Поло". В този андалузки танц се разказва за вълнението от откритието на любовта, но и мъките, които вървят ръка за ръка с позитивните емоции. Файя включва бързо повтарящи се ноти, които карат напрежението в музиката да нараства и да се натрупва до финала на танца. "Хота" идва от провинция Арагон и в него е прието да се танцува с високо вдигнати ръце, както и да се ползват кастанети. Тази пиеса разказва една бурна, но тайна любовна история.
Великият испански цигулар Пабло де Сарасате е изпълнявал предимно своите фантазии върху известни оперни теми. Цялото му композиционно творчество е съсредоточено върху демонстрирането на неговата собствена виртуозност.
Не правят изключение и осемте му испански танца, които той пише, за да ползва основно като бисове. Въпреки че хабанерата се води за испански танц, тя всъщност се ражда в Куба, както подсказва и името, произхождащо от столицата Хавана. В пиесата на Сарасате са запазени основните характеристики на танца – типичния повтарящ се ритъм, наричан в музиката "остинато" и рязките контрасти между суров драматизъм и сдържано вълнение.
В "Плайера" отново има остинато. То е възложено на пианото, а цигулката има за цел да "събуди" пианото и да го извади от обзелата го меланхолия. Остър контраст внася "Сапатеадо" – вид фламенко, изпълнявано с метални плочки, монтирани на обувките на танцьора.
Сюитата "Испания" на Исак Албениз се състои от шест пиеси за пиано, замислени като лека салонна музика. "Танго" е една от най-разпознаваемите му композиции, която е преработвана за всевъзможни инструменти и обожавана от публиката из целия свят.
Широкоразпространеното схващане за тангото е, че това е латиноамерикански танц. Има, обаче, версия на тангото, която е форма от испанската фламенко култура. Друг вид фламенко е малагенята, също включена като част от сюитата "Испания". Този танц често се изпълнява от двойка танцьори, но също така има вариант за четирима. В този случай двете двойки разменят партньорите си, когато минават едни покрай други. Както се подразбира и от името, малагенята произхожда от Малага – град в областта Андалузия. Освен Албениз, Морис Равел и Еманюел Шабрие са вдъхновени от малагенята и я включват в техните испански рапсодии.
Андалузия е вдъхновение също така и за Гранадос, който включва частта "Андалуза" в неговите "12 испански танца" за пиано, а и за Мануел де Файя. Операта на Файя "Кратък живот" е изцяло на андалузки диалект и действието се развива в различни части на Гранада.
Днес се изпълнява рядко като опера, но оркестровите й части са стандартни в класическия репертоар. Нетипична е с това, че има колкото вокална музика, толкова и инструментална. Особено известен е танцът от второ действие, известен като "Испански танц":