Обикновеният композитор, чиято музика стигна Луната

На живо
Заседанието на Народното събрание

Обикновеният композитор, чиято музика стигна Луната

Антонин Дворжак.
wikimedia commons
Антонин Дворжак.
Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.
Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва за живота на чешкия композитор Антонин Дворжак, на чиято музика е посветен предстоящият концерт в неделя. 
Дълго време Антонин Дворжак е смятан за обикновен, наивен чешки музикант, чието творчество не блести с особени качества. С днешна дата обаче това недоразумение е изяснено и музиката на Дворжак е сред примерите за върхови постижения в чешката култура.
Роден в непретенциозно семейство, Антонин е най-голямото от осем деца. Музикалното му образование започва с уроци по пеене и цигулка, която овладява толкова бързо, че само след няколко години вече обикаля региона, свирейки в различни ансамбли за традиционна музика. Така малкият Антонин се запознава от първа ръка с полските мазурки, полки, валсове и маршове, които ще изиграят важна роля в по-късното му творчество.
Доскоро се смяташе, че Дворжак е бил изпратен в съседен град, за да усвои занаята на баща си – месарството. Впоследствие се установява, че сертификатът за чирак, на който почиват историческите проучвания, е фалшив и всъщност родителите му са правели всичко по силите си, за да насърчат сина си да се развива в музиката.
Дворжак взима уроци по пиано, орган и музикална теория като се премества в Прага, където черпи с пълни шепи от богатството на музикалния живот там. Освен изключителните музиканти, които чува по концерти, Дворжак става първи виолист в оркестър, дирижиран от Сметана и Вагнер.
Преподава пиано, а една от ученичките му става негова съпруга. В този период Дворжак започва тайно да композира, но няма особено успехи с творбите от този период. Затова решава да ги унищожи и да започне номерацията отначало.
Решението е взето и се оказва особено успешно.
Сериозни финансови проблеми карат композитора да кандидатства няколко поредни години за австрийска творческа стипендия. Получава я пет пъти, но това не е толкова важно, колкото фактът, че един от членовете на журито е не кой да е, а Йоханес Брамс. Брамс препоръчва Дворжак на своя издател, вследствие на което се раждат прочутите Славянски танци на чешкия композитор. Те му носят истинска слава и както казва един известен критик "водят до позитивно нападение на музикалните магазини за ноти".
С увеличаващата се неприязън в Австрия и Германия към славянските народи, за Дворжак става все по-трудно да се радва на изпълненията на неговите произведения. Намира огромна подкрепа и гостоприемство в Англия, където става почетен член на Филхармоничното общество и гостуването му всеки път се приема като голям празник.
По същото време започва да преподава композиция в Пражката консерватория. Слави се като взискателен преподавател, който кара студентите си да работят здраво и да мислят самостоятелно. Често му се налага да казва: "Ако не можеш да направиш това, не си никакъв композитор"! Както и че композирането е "правене на нещо голямо - наистина много голямо - от нищо съществено".
Въпреки, че Дворжак не е смятан за особено блестящ преподавател, на петдесетгодишна възраст той получава предложение, на което не може да откаже. Националната Консерватория в Ню Йорк му предлага работа като преподавател и артистичен директор със заплата 25 пъти по-висока от тази, която получава в Прага.
Предвид факта, че трябва да се грижи за шестте си деца, възнаграждението съвсем не е последното, което го привлича в Америка. Там той пише няколко от най-хубавите си произведения, начело с деветата си симфония, наречена "Из новия свят". Тя не само е най-популярната му симфония, но е и едно от най-обичаните симфонични произведения за всички времена. Интересен факт е, че Нийл Армстронг взима със себе си неин запис по време на първото си кацане на Луната с "Аполо 11".
Последните години от живота си Дворжак прекарва в Прага като се радва на особено голяма почит и влияние. Канен е в най-престижните клубове и организации, става директор на консерваторията и се организират редица празнични концерти в негова чест. Тогава пише и най-успешната си опера – "Русалка" с елементи от приказката на Андерсен: