По-малко зрелостници и по-ниски резултати на матурите тази година (графика)

Затвърждават се всички тревожни тенденции на българското образование от последните години. На матурите тази година са се явили по-малко зрелостници (90% от завършващите) и са изкарали по-слаби резултати. Средният брой точки за страната общо за изпитите по български език и литература и по избираем предмет е 61.77 или оценка 4.65.
Това съобщиха от Министерството на образованието и науката днес, след като станаха ясни оценките от държавните зрелостни изпити. Равносметката е притеснителна, но няма драстични разлики от предходни години, отбеляза зам.-министърът Ваня Кастрева.
На изпита по български език и литература тази година има по-голям процент двойки и по-малък процент шестици. Слабите оценки са почти 3400, а отличните - 7057. Тази година е отбелязан най-ниският резултат на последния компонент на изпита - за писане на есе или интерпретативно съчинение. Една трета от 12-класниците изобщо не са писали текст, докато повече от половината, които са писали, са избрали есе.
Зрелостниците са били най-затруднени от две граматически задачи (4 и 10) и една литературна (13), като само около една трета са успели да отговорят на всеки от тях.
Задачите, които са затруднили най-много зрелостниците: 4. В кое от изреченията е допусната правописна грешка? А) Националната ветеринарно-медицинска служба направи проверки по случая. Б) Решението за тази промяна е взето на специален църковнонационален събор. В) Екоактивисти от цялата страна ще протестират срещу незаконните строежи. Г) В тази част на страната ще отглеждат лимони със специфичен кисело-сладък вкус. 10. В кое от изреченията НЕ е допусната пунктуационна грешка? А) Мъглата се вдигна, въздухът стана някак прозрачен и чист, и доброто ни настроение се върна. Б) Въпреки, че голяма част от живота му преминава в чужбина, той остава тясно свързан с родината си. В) Историята е полезна не защото четем в нея за миналото, а защото виждаме чрез нея бъдещето. Г) Спря се изненадан пред посивелия мъж, в когото разпозна приятел от гимназията и го поздрави. 13. От коя творба е посоченият откъс? Весел ме гледат мили другари, че с тях наедно и аз се смея но те не знаят, че аз веч тлея, че мойта младост слана попари! (...) А) "До моето първо либе" Б) "Борба" В) "Майце си" Г) "Моята молитва" |
От избираемите предмети най-слаби оценки традиционно има по география и икономика и история и цивилизация, като се отчита увеличение на двойките спрямо предишни години. Според Кастрева това може да се обясни с факта, че децата подценяват учебното съдържание. В същото време се наблюдават по-добри резултати по английски, философски цикъл и физика и астрономия. Отличните оценки на изпитите по избираем предмет са 10 150.
Най-много бъдещи абитуриенти избраха да се явят на биология и здравно образование – 15 802, география и икономика – 12 671 и английски език – 11 375. На математика са се явили 3794, на философски цикъл – 4506, на история и цивилизация -1988, и на немски език - 1110 ученици. По-малък е бил интересът към руски (323), испански (423), френски (556) и италиански език (118), също към физика и астрономия (359) и химия и опазване на околната среда (285).
Най-добре са се представили учениците от Американския колеж - със среден успех 5.72 на изпита по литература и Немската езикова гимназия в София също с 5.72 (но с двойно повече зрелостници), както и Испанската езикова гимназия "Мигел де Сервантес" с отличен 5.68.
Общо 244 зрелостници са изкарали 100 точки на някой от изпитите си, а 61 - и на двата. Шестима пък не са уцелили нито един верен отговор и в двата теста.

От топ 10 този път отсъства езиковата гимназия в Кърджали, която миналата година постигна успех от 5.72 на първия изпит и се нареди сред водещите училища за страната, като се твърдеше, че успехът е защото учителите подсказват на учениците за по-добри резултати. В Кърджали на сегашните изпити е отчетен най-драстичен спад на оценките за страната - от 5.62 миналата година на 3.67 тази.
Ръководството на просветното министерство обяви, че възнамерява да промени формата на провеждане на матурите от слеващата учебна година и в момента се събират идеи от Регионалните образователни инспекции. Част от събраните идеи досега са за намаляване на времетраенето на изпита, както и съкращаването на въпросите.
Друго, което се обмисля вътре в министерството, е отговорността да пада върху учениците, които са заловени да мамят и преписват и да бъдат наказвани - например с без право на явяване на поправка за една година.