Как се решават нерешими задачи

Как се решават нерешими задачи

Десет задачи с по няколко подусловия с растяща трудност - такава, че на последните условия дори и авторите не знаят решенията. Френска, немска, руска, румънска и арабска реч се чува от различни посоки между хората в тениски в еднакъв цявт. Сини, зелени, червени, жълти, лилави... Водят любезни, но ожесточени спорове помежду си или на английски с противниците си. Изчакват гласуването на журито и след това започва новият рунд. 
  
Миналата седмица Висшето транспортно училище и Софийския университет бяха домакини на уникално по рода си математическо състезание за ученици от целия свят. У нас пристигнаха отбори от Беларус, Бразилия, Египет, Франция, Грузия, Германия, Иран, Румъния и Русия. България беше представена с отбор от Софийската математическа гимназия. След три дни на викторини и дебати в различни формати победителят стана ясен в събота - Франция, а България си подели третото място с Германия и Русия. Междувременно учениците посетиха Народното събрание по покана на Цецка Цачева. 
Международният турнир за млади математици е по-различен от всички останали състезания по математика,
на които децата се явяват, решават задачи за определено време, дават им се точки и т.н. Тук задачите се публикуват няколко месеца преди състезанието, в които отборите могат да работят по тях. Растящата им трудност е с цел по тях да може да се дебатира и да поставят въпроси за бъдеща изледователска дейност за младите хора, обясни за "Дневник" един от организаторите на събитието -  доц. Веселин Гушев от Софийския университет. Освен това, това не е едно състезание, а четири в едно, защото в рамките на седмицата отборите преминават през няколко вида съревнования и тестове, допълни той по време на финала в събота.
На финала всеки от отборите влезе на ротационен принцип в четири роли - на докладчик, на опонент, на рецензент и на наблюдател. Докладчикът представя възможно решение на някоя от задачите (дори само в сферата на теорията), опонентът опитва да намери слабите места и неясноти в решението, рецензентът прави същото и за докладчика и за опонента, а наблюдателят се изказва, само ако види някакъв голям пропуск в дебатите. В хода на дебатите (често пъти с помощта на журито) се стига до истински спорове, защото за решаването на задачите може да се използват по няколко различни подхода, да има уловки и условности.  
Победителите - отбор "Франция 1"
Победителите - отбор "Франция 1"
Победителите
На първо място с убедителна преднина пред останалите се класира отборът "Франция 1". Франция, също като Германия и Румъния бяха представени с по два тийма. И двете френски групи бяха на големия финал, също и едната от германските и тази от Беларус. Отборът на Беларус, където състезанието има традиция от 15 години, се класира втори. 
Анри Бамбюри и Пиер Годфар от отбора на победителите спечелиха и първите места в индивидуалното общо класиране за презентация и добро възможно решение на последната (най-трудната) задача, посветена на полиномни уравнения. Треньорът им Мерседес разказа за "Дневник", че успехът им се дължи на това, че са уверени в решенията си, до които са достигнали след дълга подготовка и проучване. За посещението им в българския парламент разказа, че е било много интересно, но по неясна причина преводът бил такъв, че не разбрали съвсем какво им се говори. 
Теофил (в ляво) представя едно от решенията на българския отбор, а опонентът му от Румъния опитва да го обори.
Теофил (в ляво) представя едно от решенията на българския отбор, а опонентът му от Румъния опитва да го обори.
Българският отбор
Тео, Иван, Виктор и Манол от СМГ се класираха в тройката, но на практика са на шесто място, защото и второто и третото място във финалното класиране се споделят от по три отбора. Само за 10 стотни българските тийнейджъри изпаднаха от големия финал и на малкия се съревноваваха с двата отбора на Румъния, единия от Германия и този от Русия.  
Треньорът им Велина Иванова, която участва в състезанието в последните три години, а тази година за пръв път е в ролята на ръководител, коментира, че този път задачите са страшно трудни и това е обезкуражило част от българските участници. Вместо от 5 или 6 човека, както е стандартно, българският отбор се състоеше само от четирима. Освен това в момента успоредно се провеждат други големи състезания за математици като международната олимпиада, така че математическите редици са разредени.
<strong>Източник: </strong><a href="http://www.itym.org/" target="_blank">http://www.itym.org/</a>
Източник: http://www.itym.org/
Все пак шестото място (или трето) е добър успех, предвид наистина високото ниво на задачите и конкуренцията. Миналата година българите отново са се класирали трети, а през 2013 г. са били на първо място на състезанието в Румъния. 
It's too hot! (Твърде горещо е), 
възкликваха младежите, когато в почивките между рундовете ги питах как се справят в състезанието и как им се струва в България. 

Аймерик Малтер от Германия, който с отбора си изпревари само с няколко стотни момчетата от СМГ, сподели, че за четвърта година участва в състезанието. Не е доволен от представянето си в първите два рунда тази година, което им коствало мястото в челната четворка, но нищо не могло да се направи. Освен това слабите резултати на Бразилия и Грузия, които отпаднали преди финалното класиране, променили сметките за разпределението във финалите. За престоя си в България, германският младеж коментира, че е "изненадан" от условията в общежитието във Висшето транспортно училище, които "не са съвсем по германските стандарти", но пък храната била "невероятно вкусна". 
  
Проф. Борис Дубров
Проф. Борис Дубров
"Далеч над средното ниво"
Проф. Борис Дубров от Беларуския държавен университет беше председател на състава от 10-членното жури на малкия финал, където българският отбор се класира втори. Той участва в международното жури за втора година и е авторът на една от нерешимите задачи тази година. Признава, че въпросите са доста трудни и изискват много подготовка и проучване, но от друга страна винаги има и лесна част, която позволява на всички участници да постигнат някакъв успех. 
Според Дубров умението на учениците да решават сложни проблеми и да се представят добре на международни състезания като това, не зависи толкова от общия изглед на образователните системи, колкото от индивидуалната работа с талантливите деца. "Тук работим с едни много талантливи младежи, които са далеч над средното ниво за страните си. Убеден съм, че всяка държава има такива таланти и истинското предизвикателство е да бъдат намерени и развити", казва професорът по математика.
По негово мнение, както винаги и тази година на състезанието е имало няколко открояващи се млади математици, които ще бъдат част от бъдещето на точните науки, стига да продължават да дерзаят. В Беларус има вече няколко научни пуликации, вдъхновени от дебатите по време на състезанието.