Червеният хартиен самолет, или за 20-те пълноценни минути с вашето дете
- Сони, искаш ли тази седмица да си главен готвач?
- Даааа! Какво е главен готвач?
- Главният готвач има една голяма бяла шапка и избира менюто за седмицата за всички хора в ресторанта! Ти можеш да си главният готвач вкъщи, да избереш и сгитвиш менюто за неделя - какво ще имаме за закуска, обяд и вечеря.
- Ама ти ще ми помагаш ли?
- Дааа, аз ще ти бъда помощник-готвач.
- Ама аз ще имам ли шапка?
- Да, ще имаме и двамата шапки.
- Ама и татко трябва да има шапка! И Ани.
- Добре, всички ще имаме шапки.
- А какво ще готвя? Ще беля ли? Искам да режа с нож!
- Ти ще имаш мисия: всеки ден в градината ще запомняш какво си ял. Вечер ще си спомняш, ще ми казваш и ще рисуваме в дневника на готвача. Всеки главен готвач си има дневник и тази вечер ще направим за теб. Искаш ли?
- Дааа!
- И така от днес до петък ще запомняш какво си закусвал и обядвал в градината. А в събота ще си избереш най-любимата закуска, най-любимия обяд и най-любимата вечеря. Така ще направим менюто за неделя. А в неделя ще го сготвим заедно!
- А ще пари ли много менюто в неделя?
- Не, Сони. Ще го оставим да изстине, ако пари.
Мисии за решаване на предизвикателства
Като родители срещаме сериозни затруднения с детските игри и книги на пазара - почти всички представят нещата твърде опростено и не показват впечатляващия свят, който ни заобикаля. А и все нямаме време. Иска ни се да се занимаваме заедно с децата си и все търсим подходящата ситуация за това, а тя идва рядко.

Това разказва Цвети Камова, създател на Red Paper Plane, и добавя, че тези разсъждения са засилили убеждението й, че има по-добър начин да се прекара семейното време с децата. "Всяка ежедневна ситуация може да бъде превърната в приключение, което носи смисъл и удовлетворение, а не просто забавления. Затова искахме да дадем в ръцете на родителите нещо, което да им помогне в тази посока", разказва тя за пътя, който са изминали със съпруга й Георги Камов до създаването на Red Paper Plane - мисии за решаване на предизвикателства.
"Трудно ми е да си представя, че в период, в който децата поемат повече информация от когато и да било в живота си и образуват по 700 синапса (връзки между невроните) всяка секунда, ние можем да предизвикаме любопитство и откривателство с играчки без посока и смисъл, като светещи динозаври например. В този случай нашите родителски стандарти не съответстват на техните, а не обратното", казва Цвети Камова.
Хартиеният самолет е символ на детството - нещо творческо, семпло, задружно като направа и непреходно във времето като радост и емоции. И въпреки че хартиените самолети изискват общи усилия - децата не могат да ги направят сами, родителите трябва да помогнат, малките са тези, които ги засилват да летят напред и нагоре. Принципът на играта е същият -
Задружно, семпло, весело, творческо, но пилотът е един
Играта е предназначена за деца от 3 до 6 години, мисиите са тематични, предизвикателствата - реални, а решенията им - полезни. Може да се играе навсякъде, с всякакви подръчни материали, в най-различен семеен състав и по много пъти, защото резултатът винаги е различен.

Досега в играта са разработени четири мисии: "Главен готвач" (да изберем семейното неделното меню, като наблюдаваме какво похапваме през седмицата), "Читател" (да запомним лесно докъде сме стигнали в книгата, която четем и разглеждаме), "Фотограф" (да изработим своя първи фото албум, като снимаме избрани обекти), "Писател" (да създадем своята първа книга, като разкажем историята на пясъка) и "Картограф" (да направим картa на забележителностите по пътя с Google Maps или рисунки).
И една малка тайна: следващата мисия е "Вексилолог", а какво ще е предизвикателството в нея предстои да разберем днес в 12 часа.
Мисиите са по 20 минути на ден за няколко поредни дни, а всеки петък излиза по едно ново предизвикателство за решаване. Те се състоят от четири основни стъпки: 1) наблюдавам и събирам информация, 2) избирам от множество опции и по зададен критерий, 3) моделирам, за да си представя визуално идеята и да проверя дали работи, 4) изработвам финално и презентирам.
Ето пример: в мисия "Главен готвач" се започва от това детето да запомни какво похапва през седмицата и се стига до избора на меню за неделя и участието му в приготвянето на избраните ястия. И докато то научава много нови неща в процеса, родители също откриват нови аспекти от неговия свят. А удовлетворението от видимия краен резултат е за всички.

Цвети Камова уточнява, че всеки родител може да контролира мисията така, че да я съобрази с интереса и нуждите на детето си - няма програма минимум и максимум, няма и праг за преминаване.
Детето играе ролята на пилот и е основната движеща сила във всяка мисия, а родителите помагат в процеса като навигатори (можете да видите "Наръчника за навигатори" в прикачения файл). "Докато си говорим, се смеем, рисуваме, чертаем, снимаме или вършим нещо друго съобразно задачата за деня, научаваме много за света около нас, за себе си и за другите", обяснява Цвети Камова.
За метода дизайн мислене
Това, което прави Red Paper Plane различнa от други игри и занимания, e, че е базирана на процес и метод, а не е изолирано, еднократно занимание.
Дизайн мисленето е методът, който прави идеите реалност. Той помага за креативното решаване на проблеми и стимулира най-важното качество в днешния свят - постоянно да променяш средата около себе си като я подобряваш, воден от своето любопитство, емпатия и творческа увереност.
С този метод през цялото време човек учи чрез преживяване. Дизайн мисленето помага на децата да наблюдават света около тях, да организират информация и идеи, да взимат решения, да опитват нови неща и да придобиват знания и умения. И да, могат да правят всичко това още докато са на три - необходимо е само да им бъде поднесено по достъпен и приятен начин и да знаят, че могат да разчитат на внимание и подкрепа.

Всекидневно ни се налага да решаваме проблеми - малки и големи, специфични и объркани, семейни и професионални. Дали се справяме с тях е не по-малко важно от това как се справяме с тях.
Владеенето на инструмент за креативно решаване с проблеми дава увереност, че можеш да посрещнеш всичко, което ти се изпречи по пътя. Увлечени в забавните приключения на мисиите, децата привикват към използването на метод, който им съдейства да придобиват знания и умения, да взимат решения и да подобряват ситуации.
Някои от мисиите стимулират балансирано всички умения, докато други са със засилен фокус върху определено качество - наблюдателност, памет и разлики, чувство за контрол, последователност, разказване и въображение, визуализация на идея, емоционална интелигентност. Даже умението за приемане на разочарование и справянето с него, което е много трудно на тази възраст.
А по нататък, порасналите вече деца, могат да създадат и по-амбициозна промяна в света, в който живеем. Стъпка по стъпка, мисия след мисия.