Венета Нейнска, музикант: Публиката е готова да финансира концерти, когато ги харесва

Проектът "Концерти на възглавници", който запознава децата с класическата музика в неформална обстановка, посрещна петия си рожден с експеримент - организаторите предложиха на публиката да участва в поредния концерт като съпродуцент.
Заключителното събитие от поредния сезон беше на открито - в Борисовата градина, и с безплатен вход, а желаещите можеха да подкрепят организацията на концерта с определена сума, в зависимост от която да получат различно ниво на участие - младши и старши продуцент или меценат. Всеки от продуцентските пакети включваше различен брой подаръци, включително участие в определянето на репертоара за концерта.
С Венета Нейнска - музикант и организатор на концертите, разговаряме за резултатите от експеримента и как организатори и публика могат да работят заедно за осъществяването на събитие в сферата на културата.
Как стигнахте до идеята да поканите публиката да участва като продуцент в "Концерти на възглавници"?
- Нашата публика винаги е участвала в концертите по един или друг начин - често каним "Диригент за един ден" от публиката, избираме "Най-послушен родител" или пък раздаваме перкусии, с която изпълнители и слушатели заедно създават импровизиран оркестър.
Когато не купуват билета си предварително, гостите ни поемат ангажимент да присъстват, правейки резервация. Тези отношения са двустранни - ние обещаваме, че концертът ще бъде на високо артистично и организационно ниво, а хората ни обещават, че ще присъстват или ще се обадят в случай на непредвидени обстоятелства.
Всичко това обаче нямаше как да стане в паркова среда и затова трябваше да помислим какво друго можем да предложим на публиката. Решихме да е избирането на последното произведение от концерта, получаването на персонализирана възглавница за сядане и билети за следващия сезон.
Каква част от приходите от концерта дойдоха от това съфинансиране?
- Около 8%. Подобен концерт е доста сериозно начинание, най-вече от финансова гледна точка. Смятам, че хората бяха заинтригувани от предложената възможност, но може би не я обяснихме достатъчно добре и за същината на съпродуцентството разбраха сравнително малко хора, предимно сред най-верните ни почитатели.
Защо някой би искал да участва като продуцент в концерт?
- Съвременният човек има необходимост да живее живота си активно. Участието като продуцент в един концерт е изживяване различно от обикновеното посещение на културно събитие. Въпреки, че сме увлечени в консуматорско ежедневие, не сме щастливи от това положение и с радост се възползваме от всяка предоставена възможност да участваме активно в различни дейности. Аз вярвам, че човек е щастлив, когато се чувства полезен. Смятам, че по тази причина участието като продуцент носи вътрешно удовлетворение. Може би е редно да попитаме и самите продуценти.
Приложима ли е за България тази схема на съфинансиране от публиката?
- Това е много прост и лесен начин да попиташ: "Харесва ли ти това?". Ако отговорът е "да", човек го подкрепя, ако е "не", проектът престава да съществува.
Мисля, че независимо къде се намират, хората обичат да бъдат питани за мнението им. От страна на предлагащите това е път да се вслушаш в чуждото виждане, като си готов да приемеш критика или откровено неодобрение. Това е един от ключовите моменти. Другият е никога да не започваш такава кампания с вярването, че това е лесен начин да финансираш проекта си. Първо, защото изобщо не е лесен (като всяко общуване с публиката, и това изисква добра комуникационна кампания) и второ, защото публиката не понася златотърсачи, надушва ги безпогрешно и се отнася към тях безкомпромисно.
Успешен ли беше експериментът?
- Обикновено експериментите се правят с учебна цел. Този ни научи на много, така че го числим към успешните.
Използвате ли други начини на участие на публиката във финансиране на събитията на "Модо България"?
- Още от първите "Концерти на възглавници" стана видно, че публиката разбира разликата между този проект и всички останали субсидирани събития за деца. Те знаят, че тези концерти не биха могли да съществуват без подкрепа и винаги са участвали по начин, който им е възможен. Ще дам един пример - въпреки че концертите са платени с билети, случвало се е хора да питат "Къде е касичката?" и да искат да дарят допълнителна сума. Касичка нямаме, но имаме щанд с музикални сувенири и добре развита клубна програма.
Преди време предлагахме търговска площ на различни продавачи на детски стоки. Както споменах и по-горе, стараем се да се вслушваме в желанията на публиката си и този вариант на допълнително финансиране отпадна веднага щом разбрахме, че родителите не са съгласни да се предлагат подобни стоки по концертите.
Имат ли концертите на открито публика в България?
- Разбира се. Кой не би желал да слуша музика на чист въздух и мека трева? Публика има, това е безспорен факт. Проблемът е, че има редица административни пречки да се организират подобни събития, много от които ненужни. Изключително трудно е да се осъществи концерт на открито именно, защото няма институционална подкрепа. Сред администрацията битува мнението, че градските паркове не са предназначени за концерти, а аз никак не съм убедена, че това е мнението на обществеността.