Как трябва да изглежда училищната автономност и ще се справят ли учителите според "Заедно в час"

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Велко Мавриков
    Велко Мавриков
    Рейтинг: 221 Неутрално

    "равен достъп" - да
    "качествено образование" - тия сериозно ли?

    Преди въвеждането на образователни стандарти изработени от експертни организации с реален опит (каквато МОН не е) - как изобщо би могло да бъде измерено качество в образованието, за да се говори за такова. Без българска аналогия на DSD, DSK, TOEFL, SAT, GRE, DALF, TCF, TEF, IELTS - единствения измерител за качество на образованието остава броя на закупените еднопосочни билети от Терминал 2. Ако образователната фондация е права до пет години ще трябва да очакваме броя патенти на глава от населението да настигне това на развитите западни държави, а резултатите от PISA да ни позиционират поне на някое от първите 20 места в ЕС. Уви с източна Азия, където са водещите страни в момента и дума не може да става за сравнение. Да видим ...

    Цветанов, Манчев, Бисеров, Василева, Фидосова, Илиева и Масларова благодарят на министър Иванов за добрата работа
  2. 2 Профил на Medesc
    Medesc
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Изключително неадекватни аналогии използвани от авторите. Докога държава с около 600 хиляди ученика (+100 хиляди, които съществуват само на хартия) ще продължава сляпо да копира модели в държави с десетки пъти повече на брой ученици. Адекватни аналогии за държава с население и обитаема територия като нашата биха били Финландия, Дания, Словакия, Унгария, Чехия, а предвид тенденциите може би вече Словения и Естония. Ежедневно контактувам с Поляци, които именно заради образователната система в Полша правят всичко възможно да се преместят в Канада или Швеция. Наистина последната година успяха да нагодят програмите си към тестовете 'Писа', но да се взима за модел тяхната промяна вместо доказалата се във времето Финландска реформа на мен ми изглежда като поредния експеримент.

  3. 3 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Недососана история. Системата на образованието у нас се състои от сгради, които са в руини, учители без грам мозък (те не са виновни - това се изисква от тях) и глутници войснтващи бюрократи в МОН, разните му РИОта и т.н. от които всичко зависи, а те - нито могат (просто нямат капацитет), нито желаят да свършат нещо по-различно от това да репресират родителите, учителите и учениците на които все пак им се иска всичкото време прекарано в училище да не е съвсем загубено. Не виждам как ще заработи нещо, каквото и да е. В системата няма мислещи хора на които да им се работи. Както се беше изказала румънката за правосъдната реформа - не са важни законите - важни са хората - те правят нещата. Като няма хора - няма неща.

  4. 4 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Недейте дава за пример Англия и изобщо западна европа. Ние сме били даже по-добре от тях през Възраждането и чорбаджи Генчо, дядо Либен и даскал Ботьо не са случайни персонажи. Не случаен е и лафът "даскала, попа и кмета." Образованието е било голяма почит и училищата не случайно са възниквали до църкви и под контрола на религиозни и др.обществени фактори. Общината и настоятелството са определяли бюджета на школото и заплатата на даскала. Лашкането от една система към друга и пак, е предопределило сегашното ни положение. Плодовете ще берем по-късно.

  5. 5 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 480 Неутрално

    "Какво ще донесе по-голямата автономност за училищата, как ще се направи ефикасно оценяването на резултатите и какво може действително да се подобри след приетия документ за оптимална реформа в образователната система?"

    Добре е да има повече мнения по въпроса от компетентни хора и организации имащи интерес българското образование да стане адекватно на времето 21 век, а не това което виждаме в момента. За съжаление на преден план излизат интересите на хората, които бранят статуквото. Хора, които нямат ясна визия за бъдещето и то не ги интересува, а се интересуват единствено от собствените си интереси замаскирани с добри идеи, които нямат намерение да реализират!!!! Които говорят за автономия, но се опитват да наложат "ясно разписани правила" за да няма "объркване" и да не настъпи "хаос"!!!! Когато за директори са назначени "правилните" хора, зад които стои по някой политик от национален или регионален мащаб в повечето случай и разбира се има малки изключения, когато директори са качествени хора, но докато те не станат мнозинство образователната ни система ще е на това дередже. Където директорите са назначени "допенсионно" имат изградени клики от "фенове" нямащи желание да им се развали рахата, които не се интересуват от професионалните качества на подчинените си, а по-скоро от тяхната лоялност, които следват порочното правило "парите следват ученика" и това ги мотивира да си затварят очите за много нередни неща?!!!!
    А относно Националния инспекторат идеята е добра въпроса е как ще се осъществи и каква ще бъде ползата от нея и да не се окаже че пак ще преоткриваме топлата вода?

  6. 6 Профил на bodensee
    bodensee
    Рейтинг: 114 Неутрално

    Автомността е пътят към професионализирането на учителството. Ама ако ножът и хлябът остане единствено в ръцете на училищните директори и образователното министерство, то всичко си остава празни приказки. Започнете с ясни критерии за назначаване на учителския персонал и с професионалното им усъвършенстване. От учителите се иска да са напърво място добри педагози!





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #