Петокласниците се затрудняват с отворените въпроси

Петокласниците се справят по-успешно със задачите с избираем отговор, задачите със свободен отговор ги затрудняват, трудности изпитват и при създаването на кратки свободни текстове.
Този е един от изводите, направен след обобщаване на резултатите от проведеното на 22 октомври Национално външно оценяване на четивната грамотност на учениците от V клас по изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014 – 2020). Обобщените от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование резултати бяха представени на пресконференция в днес в министерството на образованието.
Повечето от учениците в V клас имат добра базова грамотност, която позволява уменията им в областта на четивната грамотност да бъдат усъвършенствани в прогимназиалния етап, показват още резултатите.
Децата в пети клас работят по-добре с повествователни текстове, проблем за тях обаче се оказват съставните текстове и текстовете с инструктивен характер.
Петокласниците демонстрират увереност при решаване на задачи за намиране и извличане на информация от текста и се справят с обобщаването и тълкуване на текст. На-големите им затруднения са свързани с осмислянето и оценяването му, показват още данните.
Според разбивката постиженията в четивната грамотност на момичетата и момчетата в V клас са много близки като резултат. Значителни обаче се оказват разликите в резултатите според говоримия в семейството език (среден резултат: 60% от справящите се деца са с български като говорим в семейството език, 39% турски език, 37% ромски език, 47% друг език), изисква бързи и компетентни мерки в организацията на учебно-възпитателния процес, се посочва в изследването.
С най-добри резултати са учениците от Варна, Смолян и Перник, а най-ниски - петокласниците в Пловдив и Шумен.
Изводите от изследването са валидни общо за страната и са представителни за 27-те регионални инспекторати по образованието. Данните са от 272 училища от всички области на България (по една паралелка от училище) сред 5079 ученици от цялата страна.
Инстриментариум: Тест, състоящ се от три текста, върху които са формулирани задачи за четивната грамотност на учениците от V клас. Към всеки текст има различен брой задачи, като е балансирано съотношението между задачите с избираем отговор и със свободен отговор. Броят на задачите е 24, като 15 от тях са с избираем отговор, 9 – със свободен отговор, като само една от задачите със свободен отговор предвижда продуцирането на кратък текст с предварително уточнен обем от 2 – 3 изречения. Времето необходимо за решаване – един учебен час. Тестът съдържа задачи, измерващи три когнитивни равнища: откриване и извличане на информация (10 задачи); обобщаване и тълкуване (9 задачи); осмисляне и оценяване (5 задачи) Използваната таксономия е идентична с използваната в международните изследвания на четивната грамотност. Основните мотиви за използването ù са свързани с диагностицирането на трудности в образователния процес, с правилното определяне на целите и задачите на обучението. Трите текста са разбираеми и достъпни в съдържателно отношение, текстовете са съобразени и като обем с психофизиологичните особености на учениците в V клас. Първият текст е фолклорна приказка, вторият – медиен текст за едно предизвикателство, отправено от 9-годишно момиче към известен актьор, третият – инструктивен текст за правата и отговорностите в интернет пространството. Първият текст (фолклорната приказка) е непрекъснат, наративен текст. Този формат е добре познат на учениците в V клас заради продължителната работа по литература в началния етап. Вторият текст може да бъде определен като смесен, защото в него са интегрирани медиен текст и лично писмо. Третият текст е разсъждение, в което присъстват инструктивни елементи. |