Как се програмира баба Илийца

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Как се програмира баба Илийца

Как се програмира баба Илийца
Ангел Ангелов е учител в шуменското СОУ "Сава Доброплодни", избрано от компанията "Майкрософт" за български партньор в проекта Minecraft education (обучение чрез използването на популярната компютърна игра).
Той преподава информационни технологии вече десет години. За това време е успял да стане докторант на Пловдивския университет, член на няколко национални комисии в сферата на обучението по информатика и информационни технологии и съавтор на поне 15 помагала в тази сфера.
Миналата година Ангелов печели втора награда в конкурс на "Майкрософт" за иновативни учители, организиран в Сиатъл. А тази - приза "Иновативен учител на "Майкрософт" за 2015 и 2016 г.". Завършил е социална педагогика в Шумен, а след това и специалността "Компютърни системи и технологии" във военния университет в града.
Ангелов е ръководител на образователната инициатива на "МайкрософтБългария" за визуално програмиране, базирана на платформата Minecraft. Той е и пионерът, използвал играта в часовете по информационни технологии, за да мотивира учениците да програмират.
"С Minecraft осъществявам междупредментин връзки с материала, който в момента се изучава в училище, обяснява Ангел Ангелов. Идеята на Minecraft е мотивацията на децата да играят да се забавляват да бъдат използвани в процеса на обучение. Така, базиран на играта, той дава много добри резултати.
"В час ние конструираме роботи от рециклирани материали и стари играчки като след това ги програмираме", казва Ангелов. "Идеята ми беше чрез използването на миникомпютри Raspberry Pi и Arduino да накарам учениците да програмират Minecraft. Методът дава възможност на децата в 5 - 6 клас веднага да видят как героите в играта реагират на всеки символ, въведен в програмата. Така емоцията става водеща в процеса на обучение, а програмирането се превръща в игра", обяснява той.
Пирамидите или Колизеума
Според последните промени в Закона за образованието програмирането отпада от програмата след 4 клас и ще се изучава отново едва в 11 и 12 клас, но само на математическите гимназии или в профилирани паралелки.
"По тази причина аз използвам Minecraft, за да продължа да работя с учениците и да ги уча да програмират и през останалото време", казва Ангел Ангелов. "Най-интересно им е, когато поставим съвместна задача заедно с колегите по история. Да речем, че урокът е за древния Египет и пирамидите или за Рим и Колизеума. В този случай при мен децата създават виртуален свят и моделират сградите. За да го направят обаче, трябва да седнат и да прочетат историята им, да познават основните им архитектурни особености".
Уменията за работа с Minecraft намират приложение и в уроците по география, твърди Ангелов. Според него, ако трябва да се изработи релефна карта на България - изключително лесно е това да стане в Minecraft. Когато учениците сами направят такава карта, лесно запомнят къде се намират планините, реките, колко са по-високи или дълги от съседните и т. н. Методът дава възможност да бъдат обозначени върховете с надморската им височина или по-важните измежду 100-те Национални туристически обекти и др.
"Забелязвам също, че текстовата и езиковата култура на учениците се обогатява при работата с Minecraft, казва Ангел Ангелов. Създали сме блог, в който аз и един - двама колеги, надявам се да станат повече, задаваме конкретната задача, свързана с използването на Minecraft. Обсъждайки задачата учениците пишат само на български, а не на т.нар. "шльокавиаца", започнаха да поставят препинателните знаци по местата им и дори да спазват правилата за въвеждане на текст".
"Радини вълнения" в Minecraft
В момента в училището, в което преподава Ангелов, популярност набира създаването на сценарии от типа "storytelling" (разказване на история). Те може да са измислени, но може да са свързана и с произведение, което в момента се изучава в часовете по литература.
"Ако историята е свързана с определена местност, тя може да бъде "разказана" през Minecraft, казва учителят. Но няма как да го направиш, без да си прочел самото произведението. Едва след това можеш да пристъпиш към т. нар. "геймификейшън" - правенето на сценария за игра по него - да решиш какво да отпадне или какво да добавиш, но вече можеш и да обосновеш решението си. Встрани от всичко това самото писане също развива уменията по български език и литература", твърди Ангелов.
Как се програмира баба Илийца
Когато за първи път казал за тази идея на съпругата си, която е учител по български език и литература, тя била скептична. Обяснил й, че може да "геймифицира" дори Вазов и "Радини вълнения".
"Може да се моделира класната стая, останалите герои. Дори само това да направи, ученикът трябва да е прочел произведението, да знае какви картини е имало по стените на класната стая, да ги нарисува, да разположи основните герои по местата им, да знае имената и т.н.", обяснява той.
"Защо ще ми трябва това в живота"
Един от последните експерименти на Ангелов с учениците от 7 клас бил свързан с разказа на Иван Вазов "Една българка". Показал им снимки на къщата на баба Илийца в с. Челопек, те я моделирали в Minecraft, след това обсъдили проекта на всеки от тях.
"Така че часовете по информационни технологии не са само щракане по клавиатурата", казва Ангелов. Ако всичко, за което говорихме, се направи под формата на т. нар. "проект базирано обучение", ако се направи в контекста на обучението по определен предмет, въпросите от типа "защо ще ми трябва това в живота" отпадат автоматично", твърди той. "Всеки работодател търси хора, които познават етапите на софтуерната разработка".
Веднъж дал задача за работа по проект, свързан с конструирането на модел на една от забележителностите край Шумен - паметника "Създатели на българската държава", Плиска или Преслав. След това направил контакт с ученици от Бразилия, Македония и др. страни, в които имал контакти.
Децата разговаряха с тях, показах им реални снимки, показаха им обекти, пресъздадени в Minecraft, а другите ученици направиха същото, обяснява Ангелов. В крайна сметка изграждаме и социални умения по този начин. Компетенциите на децата, свързани с чуждоезиковото обучение, след няколко подобни проекта, също вече са на друго ниво защото те могат да общуват свободно с ученици от цял свят".
Какво се сее в Minecraft?
Всеки урок на Ангел Ангелов е провокация и експеримент. Така държи вниманието на учениците си непрекъснато будно. Възложил им да "построят" в Minecraft селище, но само от дървени къщи. При разработката на проекта си обаче те трябвало да съобразят всички странични ефекти от работата с дървения материал от гората, която имали на разположение. Трябвало да имат предвид, че ако изсечеш цялата гора, водата, която ще ползват жителите на селището, ще се замърсява по-лесно. За да създадат устойчив модел на дървеното си селище децата трябвало да се запознаят с основните правила, които трябва да се спазват при залесяване, видовете селскостопански култури, които е най-удачно да бъдат засети на сечищата и т.н.
"Използването на Minecraft в процеса на обучението може да има и минуси", предупреждава Ангел Ангелов. "Трябва да се внимава да не се залитне само в самата игра. По тази причина изключително важна е мотивацията и работата на учителя при насочването на децата в проектите, върху които работят защото за повечето колеги това не е нищо повече от игра. С това са свързани и трудностите, които срещам при мотивацията на останалите си колеги. Често се налага да обяснявам защо децата правят презентация за пирамидите в Египет или тези на Ацтеките като използват Minecraft".
За началото на юни е планиран и официалният му старт. С него учениците получават достъп до общ сървър, а така могат да ползват едни и същи акаунт за работа от училище или от домовете си. Така целите проекти, върху които те работят, ще бъде качен в "облак" като по този начин ще бъде достъпни отвсякъде.
На кого му е по-интересно?
"Проектът няма краен срок", казва Ангелов. "От нас се искаше да направим паралелка от един специален клас. Аз работя с четири по моя собствена версия на проекта. Напълно доброволно са включени и ученици от други класове.
Официалното стартиране на проекта даде възможност да не използвам наш собствен сървър и да се грижа за него, а да бъда с учениците в реално време и тук и от дома си", обяснява той.
През проекта Minecraft education ("Майнкрафт" обучение) учениците ще имат достъп до онлайн уроци в цял свят. Ще имат и достъп до голям обем от ресурси. Точно по тази причина Ангел Ангелов очаква интересът на учениците да расте "в геометрична прогресия".
"Като зная колко ми е интересно на мен, само мога да си представя колко интересно е всичко това за децата", признава той.
Ангел Ангелов ще е един от лекторите на предстояща в края на юни конференция за обучение на учители за използване на новите технологии в образованието, организирана от "Майкрософт-България". "Дневник" е медиен партньор на събитието.