Издателства твърдят, че становищата за избор на учебници за 1 и 5 клас са поръчково написани

Издателства твърдят, че становищата за избор на учебници за 1 и 5 клас са поръчково написани

На 29 август Министерство на образованието и науката представи одобрените от учителите учебници по история за 5-ти клас.
На 29 август Министерство на образованието и науката представи одобрените от учителите учебници по история за 5-ти клас.
Има грешки в процедурата за избор на учебници за 1-ви и 5-ти клас, а имената на оценителите, дали отрицателни оценки на проектите на издателствата, не са били обявени. Това твърдят издатели и автори на учебници, цитирани от БТА. На пресконференцията присъстваха представители на издателствата "Нова звезда", "Изкуства", "Питагор", "Скорпио" и други.
Въвеждането на нови учебни програми и учебници за 1-ви и 5-ти клас започна, след като новият Закон за училищното и предучилищното образование влезе в сила на 1 август тази година. На 10 август Министерството на образованието и наука започна процедурата по оценяване на проектите за нови учебници за първи и пети клас, в която бяха включени консултации с учители от цялата страна. Ден по-рано изтече срокът за издателите на учебници да представят предложенията си по новите учебни програми за двата класа. Общо 27 издателства със 143 предложения се явиха на конкурса за учебниците. За първи клас подготвените книжки бяха 58, а за пети клас - 85.
Миналата седмица излязоха резултатите от първия етап, при който се оценяват предложените проекти дали отговарят на съдържанието на новите учебни програми и на дизайна. Проектите, получили одобрение на първия етап (39 за 1-ви клас и 72 за 5-ти клас, сред които повечето са учебници на издателствата "Анубис", "Булвест 2000" и "Просвета"), преминават на втория етап - за приложимостта на учебниците, в който до два месеца учителите в страната трябва да оценят качествата им.
Всеки проект на учебник се одобрява от 7 оценители, сред тях са учители, представители на БАН и на регионалното управление на образованието. Ако четирима от тях дадат отрицателно становище, то съответният проект за учебник не продължава на втория етап.
"Проблемът започна, когато автори и издателства поискаха да видят рецензиите си защо са били отхвърлени техните проекти", заяви Ивайло Иванов, автор на учебници по информационни технологии от 1999 г. към издателството "Нова звезда" и учител в 134-то Средно училище "Димчо Дебелянов". Според него не им е бил осигурен достъп до рецензиите, както и не са могли да ги снимат с мобилен телефон. "Рецензиите са от 70 страници и ни беше разрешено да се прочетат на място в Министерството на образованието и науката", посочи той.
Ангел Манчев от издателството "Изкуства" каза, че в една от рецензиите било написано, че "учебникът не е съобразен с възрастовите характеристики на учениците, написан е на много висок стил и не може да насърчи самостоятелното мислене". Според него "има грешка в процедурата по избор на рецензенти, защото те са анонимни, а срещу тях стоят с имената си автори на учебници" и "трябва да има ясна и прозрачна комисия, която да каже на какви критерии даден проект за учебник не отговаря".
От издателство "Питагор" заявиха, че "се обжалват грешки на процедурата за избор на учебници".
От министерството на образованието са коментирали пред БТА, че имената на оценителите не се обявяват, за да не им се оказва влияние и натиск. Сред причините за отхвърляне на проектите от просветното министерство са посочили: обемни и трудни за разбиране текстове, които съдържат сложни думи и съчетания; несъобразяване с възрастта на учениците, академичен език и стил; елементи на търговска реклама; фактологически грешки.