Българските четвъртокласници са се представили добре на международното изследване TIMSS

Българските четвъртокласници се представят добре на Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS (Trends in International Mathematics and Science study), съобщиха от министерството на образованието в сряда. България е на 18-то място по математика и на 15-то по природни науки измежду 49 държави, участвали в изследването.
Средният резултат по математика на българските четвъртокласници е 524 точки, а по природни науки е 536 точки. И по двете предметни области тези резултати са над средния резултат за участващите 49 държави в изследването, който е 500 точки.
Страни със сходни резултати по математика са Холандия, Унгария, Чехия, Кипър, Германия, Словения, Швеция, като последните четири са с по-ниски резултати.
Резултатите на българските деца по на природните науки – биология, физика и физическа география, резултатите са сходни с тези на децата от САЩ, Словения, Унгария, Швеция, Норвегия, Англия, Чехия, Хърватия, Ирландия, Германия, Литва, Дания, Канада, като тези на последните седем са по-ниски.
По-голям дял български ученици постигат високите нива на знания, отколкото е средно за изследваните държави, отчита изследването. Средно за TIMSS 6% от учениците постигат най-напредналото равнище на задачите по математика, докато за България този дял е 10%. По природни науки страната ни се нарежда на седмо място по дял деца, решили най-сложните задачи.
България за първи път се включи в изследването при четвъртокласниците (Резултатите от него можете да видите в прикачения файл). То се проведе през април 2015 г. като в него участваха 4228 ученици от 4 клас от 149 училища. Всеки ученик решава по 20 задачи и по математика, и по природни науки, а родителите, учителите и директорите попълват статистически въпросници.
Резултатите от тестовете TIMSS са взети под внимание в световно изследване на училищните знания, съставено от аналитичния център на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в която България заема 43-о място.
Резултатите са добри, но те също така съдържат и сериозни предупредителни знаци
Изследването отчита и кои фактори извън училище влияят върху резултатите на учениците: семейната среда, посещаването на детска градина или предучилищна група, социално-икономическият статус на учениците и климатът в училище.
Според данните родителите на 11% от българските четвъртокласници никога или почти никога не са се занимавали с тях преди да тръгнат на училище, включително с четене на книги и образователни игри. Този дял е средно 3% за всички участвали държави.
"Колкото по-високо образовани са родителите, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си и колкото повече децата са включени в такива дейности преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им. Учениците, в чиито домове има книги, включително детски, а родителите отделят време да се занимават с децата си, имат по-добри резултати", каза министърът на образованието Меглена Кунева при представянето на резултатите в сряда.
Друг извод от изследването е, че колкото по-дълго време детето е посещавало детска градина или предучилищна група, толкова по-високи са постиженията му след това. Извънкласните дейности също стимулират интереса към училището и ученето изобщо.
Притеснителни са и резултатите за социално-икономическия статус на учениците - 35% от българските четвъртокласници учат в училища, в които повече от една четвърт от учениците са с нисък социално-икономически статус, и съответно се справят по-лошо по математика и природни науки. Средната стойност на този дял за всички участвали в TIMSS държави е 29%.
Тези проблеми се засилват в по-горните класове, а към тях се прибавят и други, които понижават качеството на обучението и образователните резултати. Почти една четвърт от децата в България (24%), завършили основно образование, не продължават към следващата степен в училище. От тези, които се записват в средно образование, успяват да завършат около 89%. Това е един от тревожните изводи в скорошен доклад на мрежата от организации "Образование България 2030".