Българските четвъртокласници са се представили добре на международното изследване TIMSS

Българските четвъртокласници са се представили добре на международното изследване TIMSS

Българските четвъртокласници са се представили добре на международното изследване TIMSS
Българските четвъртокласници се представят добре на Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS (Trends in International Mathematics and Science study), съобщиха от министерството на образованието в сряда. България е на 18-то място по математика и на 15-то по природни науки измежду 49 държави, участвали в изследването.
Средният резултат по математика на българските четвъртокласници е 524 точки, а по природни науки е 536 точки. И по двете предметни области тези резултати са над средния резултат за участващите 49 държави в изследването, който е 500 точки.
Страни със сходни резултати по математика са Холандия, Унгария, Чехия, Кипър, Германия, Словения, Швеция, като последните четири са с по-ниски резултати.
Резултатите на българските деца по на природните науки – биология, физика и физическа география, резултатите са сходни с тези на децата от САЩ, Словения, Унгария, Швеция, Норвегия, Англия, Чехия, Хърватия, Ирландия, Германия, Литва, Дания, Канада, като тези на последните седем са по-ниски.
По-голям дял български ученици постигат високите нива на знания, отколкото е средно за изследваните държави, отчита изследването. Средно за TIMSS 6% от учениците постигат най-напредналото равнище на задачите по математика, докато за България този дял е 10%. По природни науки страната ни се нарежда на седмо място по дял деца, решили най-сложните задачи.
България за първи път се включи в изследването при четвъртокласниците (Резултатите от него можете да видите в прикачения файл). То се проведе през април 2015 г. като в него участваха 4228 ученици от 4 клас от 149 училища. Всеки ученик решава по 20 задачи и по математика, и по природни науки, а родителите, учителите и директорите попълват статистически въпросници.
Резултатите от тестовете TIMSS са взети под внимание в световно изследване на училищните знания, съставено от аналитичния център на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в която България заема 43-о място.
Резултатите са добри, но те също така съдържат и сериозни предупредителни знаци
Изследването отчита и кои фактори извън училище влияят върху резултатите на учениците: семейната среда, посещаването на детска градина или предучилищна група, социално-икономическият статус на учениците и климатът в училище.
Според данните родителите на 11% от българските четвъртокласници никога или почти никога не са се занимавали с тях преди да тръгнат на училище, включително с четене на книги и образователни игри. Този дял е средно 3% за всички участвали държави.
"Колкото по-високо образовани са родителите, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си и колкото повече децата са включени в такива дейности преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им. Учениците, в чиито домове има книги, включително детски, а родителите отделят време да се занимават с децата си, имат по-добри резултати", каза министърът на образованието Меглена Кунева при представянето на резултатите в сряда.
Друг извод от изследването е, че колкото по-дълго време детето е посещавало детска градина или предучилищна група, толкова по-високи са постиженията му след това. Извънкласните дейности също стимулират интереса към училището и ученето изобщо.
Притеснителни са и резултатите за социално-икономическия статус на учениците - 35% от българските четвъртокласници учат в училища, в които повече от една четвърт от учениците са с нисък социално-икономически статус, и съответно се справят по-лошо по математика и природни науки. Средната стойност на този дял за всички участвали в TIMSS държави е 29%.
Тези проблеми се засилват в по-горните класове, а към тях се прибавят и други, които понижават качеството на обучението и образователните резултати. Почти една четвърт от децата в България (24%), завършили основно образование, не продължават към следващата степен в училище. От тези, които се записват в средно образование, успяват да завършат около 89%. Това е един от тревожните изводи в скорошен доклад на мрежата от организации "Образование България 2030".