Ще се оценява рискът от обучителни затруднения при децата на 3 години, предвижда проект

Разработен от учени и експерти скрининг тест ще оценява риска от възникване на обучителни затруднения при деца от 3 години до 3 години и половина. Той ще е съобразен с възрастта на децата, а оценяването им ще е по желание на родителите, като за целта учителите в детските градини ще преминат специално обучение.
Това предвижда проект на нова наредба за приобщаващото образование, представен днес от Министерството на образованието и науката (МОН), съобщиха от пресцентъра му.
"Идеята е, че с целенасочена работа от тази възраст такива трудности могат да бъдат преодолени", обясни зам.-министърът на образованието Деница Сачева на пресконференция днес.
Проектът ще бъде предложен за публично обсъждане до 10 септември, съобщиха от пресцентъра на министерството, като все още не е публикуван на сайта му.
Регионалните екипи за подкрепа на деца със специални образователни потребности ще могат да изпращат мобилни групи от специалисти – психолози, логопеди и др., в образователни институции, които нямат такива.
Детските градини и училищата вече няма да са задължени да определят координиращ екип, който да отговаря за плановете за подкрепа на децата и учениците. За това ще се грижи само един човек - координатор, определен от директора.
В проекта е предвидено административната работа на учителите да се намали 10 пъти. По сега действащия нормативен акт, ако в училище има 15 ученици с необходимост от допълнителна подкрепа за личностно развитие, екипът трябва да изготвя годишно около 480 писмени документа. Предложението е те да бъдат сведени до около 45.
Предвижда се децата и учениците с изявени дарби и таланти да получават допълнителна подкрепа в центровете за личностно развитие.
С друга промяна ще бъдат осигурени консултации за кариерно развитие на учениците в училищата. За целта педагогическите съветници и психолозите ще им дават въпросници, разработени по проекта на МОН "Система за кариерно ориентиране в училищното образование". Ще се ползват и ресурсите на портала http://orientirane.mon.bg/. Мария Семерджиева посочи, че до момента над 65 000 деца са преминали кариерно ориентиране. В 42 училища в страната пилотно са създадени кариерни центрове, които насочват учениците към подходящите за тях професии. "Предвижда се в бъдеще такива центрове да има във всички училища", допълни тя.
Новата наредба въвежда ясна процедура за насочване на ученици със специални образователни потребности след 7 и 10 клас за продължаване на образованието в профили и в специалности от професии.
Училищните библиотеки ще се превърнат в места със социални функции – за опознавателни срещи между учениците и достъп до съвременни технологии.
Промяна има и при отсъствията на учениците. До момента директорите разрешаваха до три дни непосещаване на часовете по уважителни причини. "С промените това разрешение ще се дава от класния ръководител. Ако ученикът трябва да отсъства до 7 дни по уважителни причини, родителите му трябва да подадат уведомление до директора на училището.
Изменя се и досегашното изискване преди започване на процедура за санкция на ученик родителите да бъдат уведомени писмено. Това ще става и по електронна поща.