Как създателите на "Телерик Академия" учат децата си на новите технологии

Тази статия е част от специалната поредица "На училище" на "Детски Дневник", посветена на родителските страхове. Попитахме двама от основателите на "Телерик Академия" - Светозар Георгиев и Бойко Яръмов, как запознават собствените си деца с технологиите и интернет и имат ли притеснения, породени от това, както и какви са целите на младежките инициативи на академията. До края на септември ще можете да прочетете съветите на специалисти по най-важните теми за здравето, развитието и сигурността на учениците тук.
На каква възраст решихте да дадете на децата си таблет или лаптоп и защо?
С. Г.: На около 2-годишна възраст. Не съм догматичен по темата за "екраните" – дали ни харесва, или не, живеем в дигитален свят и трябва да учим децата си как да се справят с тази реалност. Според мен когато се използват за градивни и учебни цели, таблетите и телефоните са превръщат в мощно оръжие за учене и откриване на света.
Например в моя случай гледането на детски филмчета на английски език помогна много голямата ми дъщеря да усвои езика практически без акцент. Под формата на учебни игри децата могат от много по-ранна възраст да придобият умения, които идваха значително по-късно, когато аз бях дете.
Б. Я.: Когато дъщеря ми стана на 6 години. Аз също като Светозар смятам, че не можем да вървим срещу времето. Дигиталните технологии са неотменна част от живота ни. Липсата на досег с тях може да накара детето да се почувства аутсайдер, тъй като всички негови връстници вече използват телефони или таблети. Използвайки интереса на децата към технологиите, можем да ги използваме и като притегателно средство за обучение. Балансът се крие в канализирането на вниманието на децата към съдържание, което развива тяхното въображение, креативност и мислене, като "направи си сам" видео уроци или такива, които изграждат дадено умение.
Кога според вас е твърде рано за това? Кога е прекалено късно?
С. Г.: Не мисля, че възрастта е толкова важна, колкото начинът, по който децата използват дигиталните устройства. Ако родителят намира в това решение да ангажира детето си, за да не плаче или да си осигури спокойствие, то това е много неправилен подход. Но ако се селектират приложенията и съдържанието, които детето консумира през дигитални устройства, както и тяхното количество, интелектът му може да се развие драстично.
Децата до 7- или 8-годишна възраст са естествено програмирани да учат изключително лесно. Впоследствие тази способност намалява. Не трябва да се изпуска този момент, за да се стимулира детето да учи по всякакъв начин, включително и чрез дигитални устройства.
Б. Я.: Според мен моментът идва естествено, когато детето прояви любопитство към технологиите и реши да ги опознае като експериментира с тях. Не бива да се противопоставяме на този процес, а да го канализираме в правилната посока. Всички се учим непрекъснато. Затова смятам, че никога не е твърде късно едно дете или зрял човек да навлезе в света на дигиталните технологии.
Учите ли децата си на програмиране?
С. Г.: Все още не. На този етап изглежда се интересуват повече от креативния елемент, отколкото от точната, математическа част. Опитвали сме с програми за малки деца, но за момента не им е интересно.
Б. Я.: Все още не.
Как учите децата си на интернет? Ползвате ли специален софтуер за родителски контрол и следене?
С. Г.: Засега не ползвам софтуер за родителски контрол, но планирам да го направя. Въпреки това не вярвам, че софтуерът е абсолютното решение. Най-добрият начин е да "инсталирате софтуер" в съзнанието на своето дете. С други думи, да му обясните кое е правилно и кое не, за да може до голяма степен то само да преценява. Ако това възпитание отсъства, нито един софтуер няма да помогне.
Б. Я.: Обучението става постоянно чрез регулярни дискусии за интернет и наличното там съдържание, ползите и потенциалните вреди от него.
От гледна точка на технологично решение за родителски контрол, използвам Amazon Kindle Fire, тъй като неговият софтуер е подходящ за деца и позволява цялостен контрол върху преживяването, съдържанието и прекараното на устройството време.
Какви са уроците, които искате да дадете на децата си?
С. Г.: Аз като родител наблягам на обикновените човешки ценности. Защото това ни отличава от роботите - емоцията, съпричастността, която може да се стимулира, тренира и е важно да се поощрява от ранна детска възраст. Защото когато човек помага на другите, а не е егоистично настроен, той е по-успешен.
Б. Я.: Заради посоката на неминуемото дигитализиране дълго време смятах, че трябва да държа детето си настрана от новите технологии, защото те ще му се случат така или иначе. По-голямата част от живота му ще е обвързана с технологии – роботи, изкуствен интелект и може би летящи коли. Това, което ме накара да променя позицията си, е осъзнаването, че точно с боравенето с технологиите идва възможността децата да се запознаят с нови реалности от живота - един нов канал, който не може да бъде заместен.
"Телерик Академия" вече обучава деца от първи клас. Ще продължават ли те да участват в програмата в по-горните класове?
Б. Я.: Децата идват с голямо желание и ентусиазъм да учат тук. И получават възможност да минат на следващите нива. Имат и голямо желание, защото техни преподаватели са по-големите деца. Голяма част от тях са вдъхновени да бъдат и те учители след време. А най-добрият начин да учиш, е като споделяш знанието. Вярвам, че първият випуск първокласници ще продължи и ще бъде създаден този мост.
Каква е целта при работата с деца?
С. Г.: При детските инициативи няма самоцел да се подготвят стриктно и задължително програмисти, а целта ни е да се събуди наново любовта към ученето. Ученето и ходенето на училище. Защото като говорим за професиите на бъдещето, е сигурно едно: детето трябва да се учи супер бързо и супер много. В противен случай и ако гледа само риалити шоу по телевизията, ще бъде роботизирано, т.е. роботите ще му вземат професията. Това вече се случва с плашещи темпове. Това, на което можем да научим децата, е не да стават програмисти, защото в бъдеще време те може и да не са нужни, а да искат да учат.
И ако дигиталните технологии се учат покрай игрите, децата се учат и на много други неща: да работят в екип, да се справят заедно, да решават комплексни задачи.
Б. Я.: Ключови за мен са три неща: любопитството, креативността и средата. Важно е да научим децата да бъдат любопитни, да се самоподготвят, да търсят информация. Как можем да стимулираме любопитството им? Например с игри и роботика - създаването на нещо физическо. Има и една друга сфера: роботиката, създаването на нещо физически. За да не си роботизиран, ключово е да се стимулира креативността. Защото един робот не може да смени скоро креативния компонент - способността да разсъждава и търси. Важно е на децата се предостави правилната среда, да бъдат стимулирани да експериментират, да им бъде позволено да грешат.
Каква трябва да е ролята на държавата и да има ли такава в проект като академията?
Б. Я.: Според мен реалността в дигиталните технологии е изключително динамична, за да може да очакваме комплексната структура в сферата на образованието и тя да е винаги огледало, адаптирана и следяща нуждите на бизнеса. Няма как да стане скоро. Но има един фундаментален сет от познания, похвати и принципи, върху които може да се акцентира в образователния процес в училищата.
Например един програмен език се базира на математика, на логика, на причинно-следствени връзки. Ако основното образование акцентира върху тези фундаментални принципи, които са приложими в дигиталните технологии, организация като нашата ще може да направи адаптации върху тази основа. И тогава мостът между учене и професионална реализация става много по-кратък, по-тематичен и актуален. За мен това е най-добрата симбиоза и най-добре би било образователните институции да се отворят за създаването на този фундамент. Където е необходимо, ние ще помагаме.
С началото на учебната 2017-2018 г. предстои новият сезон на младежките инициативи на "Телерик Академия". В 11 града в България започват 36 групи по програмиране за деца от 4 до 7 клас. Само в София ще бъдат приети над 240 ученици, които за първи път ще се докоснат до състезателното програмиране и разработката на игри. Успоредно с това ще бъдат организирани обучения по програмиране с езика Java, насочени към гимназиалните ученици. Те са част от "Училищна Телерик Академия" и ще се провеждат всеки месец в рамките на 3 последователни дни в трейнинг центъра на академията в София. Участието и в двете инициативи е безплатно. Необходимо е кандидатстване, което за София ще започне на 13 септември, както и успешно преминаване на входен изпит. |