За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
zz_s
Рейтинг: 8 НеутралноПри нас училището създава омраза към четенето. В програмата беше пълно с произведения, които на тея години не могат да бъдат усетени. Отделно трябваше да се спазват шаблоните, защото предстоят изпити.
"Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !Сега като се обърна назад препрочитам книги, които тогава са ми предизвиквали омраза.
4u4o
Рейтинг: 761 НеутралноТитан! А съветите му трябва да стоят в златни рамки!
Дълбок поклон!
patilanskomeze
Рейтинг: 62 НеутралноТочно. Като бях хлапак единствено "Под игото" беше що-годе интересно, щото си беше екшънче. Сериозно литература преди човек да дорасне сам--т.е. поне да стане на 20--какъв е смисъла?
Толкова американци мразят Фитзджералд и толкова руснаци--Толстой, само защото са ги карали да оценят тези неща преди да са набрали жизнения опит да видят тяхната красота.
georgi_ww
Рейтинг: 264 Неутралнокакво ли е било да си му ученик! Дори интервюто ме грабна докато го четях.
nikolay_mihaylov
Рейтинг: 672 НеутралноПреводът или подборът на съветите е малко кашав. Ще трябва да намерим оригинала.
xflood
Рейтинг: 762 НеутралноБеше ми любимец като бях тийнеджър..
Fail with honour then succeed by fraudPavelCZ
Рейтинг: 1230 НеутралноАз съм страстен читател, но като дете не бях. Изчитах си задължителната литература, повечето от която изобщо не ме вълнуваше. Критиките ги ненавиждах, защото ни най-малко не изразяваха моето усещане за произведенията, а мненията на някакви деди (например Панталей Зарев) ни най-малко не ме интересуваше. И накрая изкарвах шестици, от които нямах никакво удовлетворение - не бяха оценка за нищо, само за прилежност. Часовете по литература бяха едни от най-тегавите, скучни и излишни за мен.
E PLVRIBVS VNVMТова което ме научи да чета и да обичам четенето беше собственото ми семейство, доста голямата семейна библиотека, в която има какво ли не - няколко хиляди тома, най-старият от които датира от 1657 (мисля). Но сам си разглеждах книгите, сам си избирах и се пробвах да прочета едно или друго, обсъждах с нашите свобоодно и без клишета. Ако трябваше да чакам на училището, щях да намразя книгите.
Чоко и Боко
Рейтинг: 238 РазстроеноЗащо беше? И сега си е. И не само по литература. Всичко е предадено толкова сухо, че е ясно защо децата не се стараят, изключвам зубрачите. Важното е кой е писал учебника, напътствията и т.н. Това важи за всички сфери от образованието до институциите.
Но и за това си има обяснение. Докато другите държави са имали средновековие ние сме били под шапката на султана. След това аха да прогледнем и отново руска окупация. А при тези процеси тинята става пяна ( по Р.Ралин). Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
Dimitar Atanasov
Рейтинг: 417 НеутралноИзраснал съм с Краля.
Petak
Рейтинг: 497 Неутрално"На мен ми не ми пука"
Преводачът и редакторът на Дневник са си останали на ниво "Здрач" и то филма :-))))
idiva
Рейтинг: 707 НеутралноНе съм чела Стивън Кинг, защото не е моят литературен свят. Има разционални идеи за преподаването, особено тази да ги кара да описват ежедневни дейности, за да си дадат сметка колко е трудно боравенето с езика. Но ако бях в положение той да преподава на детето ми литература не съм убедена, че щях да се очаровам от идеята. Съжалявам, всяко изкуство е емоция, всяка емоция си има привърженици и непривлечени.
Надежда
Рейтинг: 1575 НеутралноИ според мен трябва да се преразгледа изучаването на класическите произведения. На 14 ще четат Антигона, Илиада, отново История Славянобългарска...................
Има много съвременни романи, които ще им разкажат за важните неща в живота по много по-достъпен начин.
tsvetko_51
Рейтинг: 823 НеутралноДо коментар [#7] от "PavelCZ":
"Но сам си разглеждах книгите, сам си избирах и се пробвах да прочета едно или друго, обсъждах с нашите свобоодно и без клишета. Ако трябваше да чакам на училището, щях да намразя книгите."
Чак до намразване, особено ако вече човек е започнал да чете, приятно му, увлича се в книги които той си е подбрал или са му препоръчани от хора на които има доверие е трудно да се случи.
Но скуката е гарантирана и в съчетание с необходимостта ( особено тогава, сега бала се смята малко по-различно и зависи къде смяташ да продължиш) да изкараш много добри и отлични оценки, "развивайки" теми и правейки класни си е доста неприятно преживяване. Това може да бъде различно в два изключващи се случая - или имаш много добър преопдавател ( нещо а ла Кинг) или небрежен към предмета и по този начин оставяйки те свободен ти да си определяш виждането и формираш вкуса.
Аз имах шанс с втория вариант:).
Разбира се четенето се предава чрез добрия, най-вече семеен и понякога приятелски пример.
Задължителните произведения и автори, предмет на непрекъснати и всъщност неразрешими спорове същои е много обременителен и според мен не толкова заради съдържанието на подобен списък, а по-скоро заради думата задължителен.
Аз например открих Захари Стоянов съвсем случайно и след 25 годишна възраст, само заради фразата в едно от есетата на Хайтов, че не е редно да се броиш за българин, ако не си прочел "Записките...".
Такива ми ти работи, при това говорим за хора, които са на такава възраст, че да се чудят как да вместят или какво да предпочетат от секса, спорта, всякакви нови от света на големите преживявания в комбинация с различните предмети и необходимостта от прилично образование.
grayeagle
Рейтинг: 924 НеутралноПри нас целта е да се мъчим. Аз например нямам нужда да развивам теми.....какво искал да каже Ботев.......
Скъпи учители, Ботев е напълно ясен и с чист изказ. Няма нужда от тълкуване.
Както Димчо Дебелянов не е символист, не повече от всеки от нас. .....Да се завърнеш в бащината къща..........да те посрещне старата на прага...........Къде е символизма. Всичко си е от живота.
Аз невероятно обичам да чета и то от малък . Аз прочетох наистина "Война и мир" и си ми беше интересно. Но други не са така. Трябва да им се предложи значи нещо интересно. "Мамино детенце" дори на мен не е интересно. Какво ще стане , ако Марк Твен бъде представен с нещо, вместо Ангелинка. ..... Или Стивън Кинг с " Четири сезона". Нормални , читаеми неща. Момичетата пък харесват " Шоколад". Дайте им да прочетат Шоколад и мостовете на Медисън, нищо няма да стане......съвсем добри книги.
Gopeто
Рейтинг: 1372 НеутралноСтрахотно! Още по-страхотното е, че на моят син често съм казвал, че е хубаво да чете. По четенето го запали учителката им по Английски. А най-хубавото е, че в момента чете точно Стивън Кинг.
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровМного добър учител е бил Стивън Кинг. Хубавото е, че и в България има такива учители по Български език. Остава системата да ги остави да работят спокойно.
nocomnet
Рейтинг: 279 НеутралноСтивън Кинг е майстор: много малко са писателите, които могат да предадат смисъл, емоция, действие, и характери с толкова малко и така добре подбрани думи. И само преводач може наистина да каже, но май се и превежда сравнително лесно (макар и в тази статийка да се понаакали с превода).
Де да имаше как да преподава и на мен или на децата ми правилата и изкуството на писането....
Храбър
Рейтинг: 1366 НеутралноТолкова много твърдят, че предметът литература, че училището въобще били скучни!
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Ми помогнете с мнението си бе хора!
Дайте предложения как училището хем да не е скучно, хем да помага успешно на децата да учат!
Иска се да се учат успешно!
Само това!
jappy68
Рейтинг: 225 НеутралноДо коментар #5:
https://www.theatlantic.com/education/archive/2014/09/how-stephen-king-teaches-writing/379870/
Pontif
Рейтинг: 2230 НеутралноБеше така докъто пишеше по една книга всеки две години. Когато започна да пише по две книги на година .........
Иначе е голям пич. В едно интервю разправя че е пробвал абсолютни всички дрогове познати на човека и ако няма нищо свестно на разположение и бензин ще пробва. Sic semper evello mortem tyrannis - California Über Alles
patilanskomeze
Рейтинг: 62 НеутралноА той има и не-хоръри. И романтична фантастика, и просто литература за човешките отношения, и то на доста високо ниво. Куджо примерно е нелоша смес от Ъпдайк и Горки, плюс куче болно от бяс в периферията на фабулата.
patilanskomeze
Рейтинг: 62 НеутралноАма ето, вие сте принуден да давате западни примери, което не е лошо, ама български език и литература е резонна да са с ударение върху български писатели. Просто една последния половин век България е натрупала достатъчно литература която да е интересна на подрастващите, но още не е проникнала в учебните програми.
Дори от края на соца има чудесна фантастика на Любен Дилов, и шпионски екшънчета на говедото Райнов, а последните 25 години има много повече неща които да заинтригуват младежи и девойки, просто трябва да се избере най-доброто, от хора които разбират тези неща, а не да стане с връзки и намигвания.
Дори поседните 5-6 години има бум на български хорър и фентъзи. 90% е шит естествено, но има едни 10% които защо пък на тях да не се учи младия българин да чете родна реч?
Храбър
Рейтинг: 1366 НеутралноИдеята с вкарването на съвременна българска литература в програмата е много добра! Дори само защото е по-близко до ежедневието на децата....
Интересно дали в Министерството на образованието правят нещо по този въпрос. "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
gogata1955
Рейтинг: 225 НеутралноДанни за България към 31.12.1934 г.:
Образование:
С първоначално – 953 239.
С прогимназиално – 158 304.
Със средно – 33 607.
С висше – 4 362.
Неграмотни – 2 713 683; от тях в градовете 402 462; в селата 2 311 221.
Трудова заетост 67,2% от активното население.
Брой домакинства 1 284 993.
picko
Рейтинг: 652 НеутралноЧасовете по литература не са, за да запознават учениците с "важните неща от живота", а с литературата. И е логично тя да бъде представяна със своите шедьоври. Но съм напълно съгласен, че тези шедьоври не са адекватно подбрани спрямо възрастта на учениците.
gogata1955
Рейтинг: 225 НеутралноНад 10 000 ученици всяка година напускат училище. Делът на неграмотните хора в България през е 41% при средно за Европа 20%. Това се казва в последния доклад на Европейската комисия (ЕК)
Делът на българите със слаби умения в четенето, математиката и науките е над половината от населението. Над 700 училища са закрити у нас, част от тях превърнати в обори
diegos
Рейтинг: 334 НеутралноКинг има умението да казва нещата простичко и разбираемо. Самите му книги са такива- без купешки, закучени фрази, обикновени хора, с обикновени истории, поставени в необикновени ситуации. Умението му да изгражда характери, да обосновава действията им, диалозите... уникален.
Апропо, той има една книга "За писането: Мемоари на занаята" която може да е настолна не само за начинаещите писатели, а и да влезе в учебните програми...
patilanskomeze
Рейтинг: 62 НеутралноУмее той и психологията и да ползва простия език за да постигне мигновен ефект на реализъм и засмукване, но и на нюанси под повърхноста; както примерно виждаме в Гробище за Домашни Любимци. Може да е удивително добър, когато е в добра форма:
Луис си погледна часовника. Бяха минали две минути. От стаята, където Мастерсън бе поканил младежите, донесли Пасков, се чуваше истеричният плач на някакво момиче. „Добре дошла отново в университета, малка госпожице — помисли си лекарят. — Пожелавам ти приятно прекарване на семестъра.“
— Мистър Пасков почина в десет часа и девет минути — съобщи той.
Единият полицай избърса устата си с опакото на ръката си. Мастерсън отново попита:
— Луис, сигурен ли си, че си добре? Изглеждаш ужасно.
Но преди лекарят да успее да отговори, едната доброволка изпусна дръжките на носилката, повърна върху престилката си и изтича навън. Някъде иззвъня телефон. Момичето, което досега плачеше, закрещя, като непрекъснато повтаряше името на мъртвеца:
— Вик! Вик! Вик!
В чакалнята се възцари истинска суматоха. Един от полицаите поиска одеяло, за да покрие трупа, но мис Чарлтън му отговори, че не е сигурна дали може да му го отпусне без писмено разрешение. Луис внезапно си припомни едно изречение на Морис Сендак: „Нека започне щурата бъркотия!“
За негов ужас, отново го напуши смях и трябваше да прояви огромно усилие на волята, за да се въздържи. Нима този Пасков наистина беше казал „Гробище за домашни любимци“? Наистина ли бе произнесъл името му? Ето какво го бе стреснало най-много и за миг го беше извадило извън строя. Но разумът му вече бързаше да излива неприятното преживяване в специална капсула — наново оформяше, изменяше и се стараеше да забрави случилото се. Навярно младежът беше произнесъл нещо съвсем различно (ако изобщо бе проговорил), поради шока от ужасяващата среща със смъртта, беше изтълкувал погрешно думите му. Най-вероятно Пасков да е издавал само несвързани звуци, както отначало се бе сторило на Луис.
Младият лекар направи усилие да се овладее, като си напомни, че явно притежава качества, които са накарали ръководството на университета да го предпочете пред останалите петдесет и трима кандидати. Налагаше се да поеме инициативата, чакалнята бе пълна с хора, които безцелно се мотаеха наоколо.
princess_x
Рейтинг: 922 НеутралноДо коментар [#14] от "grayeagle":''Дайте им да прочетат Шоколад и мостовете на Медисън, нищо няма да стане......съвсем добри книги.''
Сериозно ли си го написал? Моето мнение е, че тези книги трябва да се прескочат и вместо това да се гледат филмите. ''Мосответе на Медисън'' е толкова ''добра'', че Мерил Стрийп я захвърлила в коша за боклук и за малко Ийстууд да не направи филма. ;)
princess_x
Рейтинг: 922 НеутралноДо коментар [#16] от "nocomnet":''макар и в тази статийка да се понаакали с превода).''
Някой беше казал, че преводът бил като жената: ако е хубава, ще е невярна; ако е вярна пък, е грозна.
;)
€arthquake
Рейтинг: 8 НеутралноКато го гледам бай ви Стивън, изглежда черпи вдъхновение за романите си от образа в огледалото. :D
Костадин Иванов
Рейтинг: 3545 НеутралноДо коментар [#7] от "PavelCZ":
Еретик"Аз съм страстен читател, но като дете не бях. Изчитах си задължителната литература, повечето от която изобщо не ме вълнуваше. Критиките ги ненавиждах, защото ни най-малко не изразяваха моето усещане за произведенията, а мненията на някакви деди (например Панталей Зарев) ни най-малко не ме интересуваше"
=====================
Има и друг път. Четях от малък, безсистемно, но непрекъснато. Когато учебната програма стигнеше до някоя книга, вече я бях чел, така че не ми се е налагало да чета нещо по задължение. Прегради нямаше и не ми се налагаше да чета нещо, защото ще го учим.
Елементарните принципи на литературния анализ научих в осми клас, но не в училище, а в младежки театър. Режисьорът /Златко Павлов/ не ни даваше роля, докато не разнищим текста. Упражненията продължиха в спорове с учителката по литература, която беше разбран човек и не искаше шаблони.
Е, не очаквайте от всеки да харесва всичко. Дори и на 50+ не харесвам Толстой, понасям само "Ана Каренина".
След университета минах в другия край на стаята. Радвам се, ако учениците ми спорят с мен, само трябва да мотивират мнението си.
Пантелей Зарев никога не е бил добър филолог. Издигнал се е с вярна служба на партията. Той е от критиците на Димов, останалото ще премълча.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3545 НеутралноДо коментар [#25] от "gogata1955":
Еретик"Над 10 000 ученици всяка година напускат училище. Делът на неграмотните хора в България през е 41% при средно за Европа 20%. "
=======================
Функционално неграмотни!!! Те могат да четат, но не извличат важната информация от научен текст. Могат да смятат с калкулатор, но не могат да сметнат лице на ромб.
еко
Рейтинг: 8 Неутралностивън кинг - неграмотен писател винаги съм изпитвала скука и досада от написаното от него.
еко
Рейтинг: 8 Неутралноегати безкрайната досада!
Orchid
Рейтинг: 553 НеутралноВелик писател, сигурна съм, че е бил и изключителен учител! От такива хора трябва да се вземат идеи за методология на преподаване и учебни програми!