Учене чрез работа и други решения за професионалното образование

Два дни в седмицата Стефан, Галин и Любомир ходят на училище, три - на работа. Тримата са ученици в 11 и 12 клас в професионална гимназия "Иван Хаджиенов" в Казанлък, която е първото училище с т. нар. дуално обучение - учене чрез работа, по Българо-швейцарския проект "Домино". Техният учебен процес включва работа срещу заплащане от 300-400 лева месечно в завода на "М+С Хидравлик" АД в Казанлък - производител на хидравлични мотори и кормилни управления.
"Първо се учихме да разпознаваме чертежи, после да мерим. Работим с различни цифровопрограмни машини - стругови, шплицоващи, пробивни", разказват учениците.
Стефан, Галин и Любомир са трима от 802 ученици по специалности като техник, готвач, ресторантьор и др., които са част от дуалното обучение по проекта "Домино" в 32 професионални гимназии у нас. С 3.5 млн. франка основно швейцарско финансиране от 2015 г. насам моделът на обучение чрез работа се въвежда по осем професии в 170 фирми-партньори в 19 града в страната. И преди това учениците карат стажовете си във фирми, но не получават заплащане или диплома за дуално обучение. Подобна система има и при социализма.
"Проектът дава модел на професионалните гимназии и бизнеса, които от тази година се договарят за дуално обучение и без посредничеството ни. От 2015 г. "Домино" финансира разработването на учебните програми, стипендии от 50 лева за учениците от 9 и 10 клас, които не работят, както и модернизиране на учебната база. Фирмите-партньори сами плащат възнаграждения за изработено време на учениците", обяснява ръководителят на проекта в образователното министерство Петя Евтимова. В министерството се надяват след обещанието за продължаване на швейцарската помощ за България след 2019 г. и проектът да продължи.
Дуалното обучение помага срещу агресията
"Освен заплащане за работата си чрез дуалното обучение учениците получават среда и социален опит. Те се учат на дисциплина, на отговорност, което намалява и агресията в училище", казва директорът на Професионална гимназия по транспорт и електротехника "Хенри Форд" в София инж. Таньо Стойчев. В гимназията чрез работа се обучават 34 ученици.
"Дуалното обучение направи професионалното образование привлекателно. Интересът към училището се засили, а 224 от учениците вече се обучават по този модел. За мен това е начинът да върнем децата по родните им места и да развием икономиката. Другото е "Терминал" 2", смята директорът на професионалната гимназия "Иван Хаджиенов" в Казанлък Мариана Демирева. Като полза от дуалното обучение тя отчита и възможността за актуализация и осъвременяване на учебните програми, в писането на които участва и бизнесът.
В редица гимназии смятат, че дуалното обучение спира отпадането на деца от ромски произход от образователната система.
Според инж. Стоян Колев - директор на Професионалната гимназия по механотехника и транспорт "Никола Вапцаров" в Стара Загора, е нужна национална стратегия цялото професионално образование да е в дуална форма, т.е. всички професии да се учат чрез работа.
Родители, нагласи и закони пречат
"Докато в Швейцария повечето хора завършват професионално образование, в България 75% от учениците отиват да учат висше образование и то - "някакво висше". След 5 години се налага да обучаваме за работа с машини висшисти като малки деца", казва Владимир Спасов, прокурист на "М+С Хидравлик" АД в Казанлък. Макар и някои представители на бизнеса да искат държавата да регулира по-строго приема във висшите учебни заведения като при социализма, в просветното министерство смятат, че в следващите години приемът в професионалното и висшето образование ще се саморегулира спрямо търсенето на пазара на труда.
Основният проблем пред професионалното образование не е висшето - в казанлъшките заводи в "Арсенал" АД и "М+С Хидравлик" АД има примери как завършили ученици са избрали висше образование в задочна форма на обучение, за да останат да работят на пълен договор след "ученето чрез работа". Проблем се оказват родителите - според директори и бизнеса те имат притеснения как децата им ще работят в учебно време и как няма да завършват висше образование.
"То е като агитация на избори - ходим на родителски срещи по малките училища, за да убедим родители, че в професионалното образование и в дуалното обучение има бъдеще. После убеждаваме и децата", признава директорът на Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев" в Пловдив инж. Константин Костадинов. В Стара Загора пък правят различни акции като изложения, дни на отворените врати и т.н.
Повечето бизнес партньори на "Домино" са готови сами да плащат стипендии на учениците в 9 и 10 клас, които ще учат чрез работа в 11 и 12 клас. В замяна на това искат законови промени за въвеждане на тристранен договор - още в 9 клас ученици и родители да се договарят с бизнеса, че след завършване на дуалното обучение, абитуриентите ще остават на работа в конкретните фирми поне 2-3 години. Има и фирми, които казват, че не искат такива договорки, тъй като са малки и не могат постоянно да наемат нови служители.
Професионално образование в бъдеще време
Освен дуално обучение директори и работодатели предлагат редица мерки за подобряване на професионалното образование и неговия имидж. "Демографската криза не се отразява на езиковите гимназии, а - на професионалните. Жизнено важно е да направим професионалното образование привлекателно, за да го запазим", казва Вени Петрова, зам.-председател на Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите в Стара Загора. Според областния управител Гергана Микова без добро обучение на достатъчно ученици по професии липсата на кадри рано или късно ще застигне региона.
"Учебните програми трябва да се актуализират с помощта на бизнеса, тъй като са остарели. Когато учениците дойдат при нас, се налага да ги обучаваме на някои неща", казва Владимир Чучумишев от "Арсенал" АД. Според председателя на Търговско-промишлената палата в Стара Загора инж. Олег Стоилов програмите трябва да са по-гъвкави и ако е необходимо, да могат да се допълват и на местно ниво.
"За всяко нещо има финансова награда. Освен това в часовете по практика изработваме поръчки от фирми, за което учениците получават пари. Имаме няколко ученици от околията, на които им плащаме пътните само и само да идват на училище", казва директорът на Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев" в Пловдив инж. Константин Костадинов в отговор на въпрос как мотивира учениците. С цел засилване на интереса в гимназията са изработени три иконостаса за различни храмове.