Как се задържат децата в образователната система - опитът на канадски експерти

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Как се задържат децата в образователната система - опитът на канадски експерти

Дарел Кол
Център за приобщаващо образование
Дарел Кол
Дарел Кол e основател и изпълнителен директор на Career Trek Inc., неправителствена организация в Канада, посветена да помага на млади хора да разгърнат своя образователен, професионален и житейски потенциал. Лаша Стордър е програмен директор на организацията, нейна отговорност са развитието и осъществяването на всички програми. Двамата експерти бяха лектори на годишната конференция на Центъра за приобщаващо образование, която се проведе преди няколко дни в София.
С Дарел Кол и Лаша Стодър "Детски Дневник" разговаря за разработените програми, за опита им във въвличане и задържане на децата в образователната система, както и помощта, която оказват на младите хора в избор на професия.
Кога и как открихте, че има начин да се задържат децата в училище? Какъв е този начин?
Дарел Кол: Идеята за нашата организация беше посята преди много време чрез собствения ми опит и този на моите връстници през системите за образование и заетост в Канада. Гледах как много от нас се борят да разберат как получаването на образование има връзка с живота ни, неясно какви предмети да се изберат в училище, несигурни в това кои бяхме и къде бихме паснали в нашето общество. Като резултат много хора пропадаха или се бориха, докато развият своя потенциал. Въпреки че този личен опит беше преди много години, предизвикателствата и системите остават в огромната си част непроменени и до днес.
Докато младите хора срещат хиляди препятствия пред своите образователни постижения, ние се стараем да дадем отговор на колкото се може повече от тях. Ето някои ключови:
Отговорете на въпроса: "Защо трябва да уча това?" Младите хора са умни. Ако те наистина разберат как образователните постижения имат положителен ефект върху животите им, те ги приемат. Това става още по-вярно, когато позволим на децата да преживят как училището и предметите в него имат положителен ефект върху техните животи.
Започнете от рано. Кариерното развитие е най-неразвитото средство за отговор на въпроса за връзката, но дори и адекватно прилагано, то се прави много по-късно - в гимназиален етап. Това води до ненужна загуба за учениците преди гимназията. Колкото по-рано ние можем да отговорим на тези належащи въпроси, толкова по-големи резултати ще бъдат постигнати за младите хора.
Включване на семейството. Ние знаем, че най-голямо влияние в живота на детето има животът му у домa, затова въвличаме и родителите. Да бъдеш родител е предизвикателство, още повече в този толкова бързо променящ се свят. Нашият опит показва, че положителното включване на семейството не само помага на детето, но мотивира други негови членове в техния собствен образователен и професионален път.
Включване на общността. Образованието на е единствена отговорност на училището. То е отговорност на общността. Когато децата чувстват, че тяхната общност се грижи за тях и им оказва подкрепа и любов, са много по-склонни да заблестят във всеки аспект от живота си, особено в този на граждани.
Лаша Стодър
Център за приобщаващо образование
Лаша Стодър
Разкажете повече за програмата, която сте разработили?
- Career Trek ръководи няколко програми, които обслужват 800 младежи годишно. Нашите програми дават възможност на млади хора на възраст между 10 и 21 години да участват в практически обучение по време на средното си образование. В продължение на 20 седмици участниците изпробват до 80 професии и завършват програмата с по-нататъшно разбиране на бъдещите си планове за образование и кариера.
Всички учебни планове включват "Пътна карта", която помага на учениците да разберат значението на текущите си предмети в училище, да знаят какви са изискванията на предметите в гимназията, да научат за възможностите след средното образование и как хората във всяка професия могат да променят света.
Нашата програма "Спестяване за образование" мотивира деца и техните семейства да направят финансов план за бъдещето и окуражава учениците да продължат с образование след завършване на гимназия. Координаторът на програмата работи със семействата за разработването на изпълним план, за да могат да финансират бъдещото образование на своите деца.
"Чудесата на професията" е нашата основна програма и обслужва ученици от 5-и и 6-и клас от целия регион на провинция Манитоба, които са били номинирани от своите училища. Разходите за транспорт са покрити и се организира церемония при завършването на програмата всяка година. Завършилите от своя страна в 10-и и 11-и клас стават ментори на участници от 5-и и 6-и клас.
Нашата програма М осигурява кариера и основни умения за развитие на млади майки и техните бебета. Подкрепата в програмата включва транспорт, вечеря и грижа за децата.
Как убеждавате родителите, че е важно децата им да учат? Как успявате да въвлечете семействата в обучението?
- Ангажиране на семейството означава започване от там, където се намират хората. Ние се стремим да разкрием истинските причини хората да не искат техните деца да ходят на училище. И най-интересното е, че повечето от тези бариери са емоционални и често рационални, породени от познанието или личния опит на родителите. Въпреки че има много фактори, ние знаем кои от тях са ключови и разработваме решения, като например да позволим на родителите и роднините да дойдат и да опитат програмата за себе си.
Как мотивирате професионалисти да се включат в програмата?
- В Канада компаниите отчаяно търсят качествени служители. В момента те разбират, че не могат да бъдат просто пасивни потребители на усилията на другите. Ако искат качествени служители, те трябва да бъдат там, на място и да им помагат, като осигуряват подкрепа и възможности за младите хора. Компаниите и организациите, които гледат напред в бъдещето, разбират това и подкрепят този процес.
Как се променят децата?
- Най-очевидните резултати от нашите програми включват повишена гъвкавост в образованието, подобрено самочувствие и подобрено ниво на ангажираност в училище. Изследванията показват, че младите хора от нашите програми придобиват и поддържат позитивно отношение към училището, тъй като се увеличава разбирането за неговата приложимост в живота. За тях е чест да участват в програмата и често от позиция на изоставащи започват да се чувстват по-уверени в училище и да имат повече лидерски роли в училищната общност. Тъй като вярата и доверието в себе си, в семейството, в училището и общността се увеличават, пътуването на младия човек към самоусъвършенстване също се развива.
Как отключвате техния потенциал? Как се изграждат социално отговорни граждани?
- Всяко дете иска да принадлежи. Всяко дете иска да допринася. Но за да правят това, те трябва да се чувстват желани, уважавани и ценени. Когато децата чувстват това от тяхната общност, те по естествен начин отговарят, тъй като привързаността им към общността расте.
С какви професии искат да се занимават децата?
- При завършване на програмите на Career Trek, участниците в тях са изпробвали голямо разнообразие от професии. Интересно е, че много от нашите служители на непълно работно време са открили своята страст да преподават и да работят с деца заради работата си в организацията. Като резултат много от тези ученици преразглеждат своя професионален път, завръщат се в образованието, за да учат педагогика с надежда да станат учители един ден.