Правозащитници се обявиха срещу спирането на помощи при отсъствие от училище

Прекратяването на месечните помощи за деца, които не посещават училище, и на тези, които са станали родители, противоречи на Европейската социална харта на Съвета на Европа. Така се произнася Европейският социален комитет – институция в системата на Съвета на Европа – в свое решение от сряда срещу България, постановено по жалба от 2016 г. на организацията "Тръст за равни права" (Equal Rights Trust), съобщи пресцентърът на Българския хелзинкски комитет (БХК).
С решението си комитетът установява нарушения на член от хартата, гарантиращ правото на семействата на социална, правна и икономическа закрила. Съгласно решението спирането за срок от една година и евентуалното прекратяване на семейните помощи за деца поради отсъствие на дете от училище увеличава икономическата и социалната уязвимост на засегнатите деца. По тази причина комитетът единодушно приема, че съответната законова мярка не е пропорционална на иначе легитимната цел, която преследва – борбата с отпадането от училище.
Наред с това комитетът намира, че описани по-горе мерки засягат в непропорционално висока степен ромите и най-вече момичетата от ромски произход, поради което приема, че е налице и нарушение на забраната за дискриминация.
Това произнасяне на Европейския социален комитет идва в момент, когато в парламента предстои разглеждането на законопроект за изменение и допълнение на Закона за социалното подпомагане, внесен на 19 март в Народното събрание. Той предвижда обвързване на месечните социални помощи, изплащани на хора с доходи под линията на бедността (75 лв.), с редовното посещение на детска градина и училище от страна на техните деца.
"В светлината на приетото в сряда решение на Европейския комитет по социални права предложените изменения следва да бъдат отхвърлени като противоречащи на социалните и икономически права на гражданите, гарантирани от хартата и други международни и национални актове", заяви Красимир Кънев, председател на Българския хелзинкски комитет. "Вместо превенция на отпадането от училище тези изменения са в състояние да постигнат задълбочаване на бедността и социалната изолация на най-уязвимите групи в обществото", заяви още той.