Дочка Кирова, консултант: Ученето извън клас предразполага към по-свободно ползване на чуждия език

Този текст е част от специалната тема "Ваканция, ура 2019", в която "Детски Дневник" събира идеи за интересни занимания за децата през лятната ваканция.
Напоследък все повече деца и родители избират лятото като период за изучаване на чужд език - езикови ваканции в града, на лагер или в чужбина. За предимствата и недостатъците на този избор, както и за новите подходи при ученето на чожди езици "Детски Дневник" разговаря с Дочка Кирова, мениджър езикови курсове и средно образование в чужбина в консултантска агенция "ЕДЛАНТА". От 14 години тя консултира, помага и организира езикови ваканции както за деца, така и за възрастни.
Вие, като експерт, по какви критерии помагате на родителите при избора им на езикова ваканции?
- Най-важно е да се съобразим с индивидуалността на детето, с неговите интереси в училище, в спорта и да сме сигурни, че то ще се чувства комфортно и спокойно далеч от близките си. Когато детето е по-малко и пътува за първи път самостоятелно, предлагаме 2-седмична програма, която съчетава обучението със забавления и спортни занимания. Целта в този случай е да се изгради повече самостоятелност, да се създаде желание за комуникация на чуждия език, да се преодолее езиковата бариера и да се съчетае полезното с приятното.
Подходът при по-големите ученици е по-различен. Тук изхождаме от плановете за бъдещо развитие и обучение, от необходимостта от задълбочаване на знанията по чуждия език, както и за по-високи резултати в училище и по-добра реализация в бъдеще.
Какви са ползите от ученето на чужд език през ваканциите?
- По време на езиковите ваканции в чужбина децата придобиват увереност не само при общуването на чужд език, но и се научават на повече самостоятелност и дисциплина. Те надграждат своите езикови знания, общувайки със свои връстници от цял свят, и по този начин разширяват кръгозора си. Целта е детето да се потопи максимално в естествената среда, където се говори чуждият език и да повярва в собствените си сили, което от своя страна влияе върху мотивацията за учене.
Как трябва да бъде разпределено натоварването на децата през ваканцията?
- Лятната ваканция в България е сравнително дълга, за по-малките ученици тя е 3 месеца и половина, а това е доста дълъг период. Децата на тази възраст бързо отвикват от навиците за учене придобити през учебната година. При по-големите ученици обикновено предстоят изпити, матури, кандидатстване за висше образование. За нас родителите е важно да намерим баланса в редуването на почивка и учебни занимания.
След завършване на учебната година е добре детето да се отдаде на отдих и спорт. През годината децата нямат много време да спортуват активно, а не трябва да забравяме, че спортът не само укрепва физиката, но и оказва благоприятен ефект на психиката.
След това може да се организира езиков курс, който да е по-ваканционен, в комбинация с любим спорт или хоби, или по-интензивен, съобразен с бъдещите планове за образование. Важно е да обсъждаме и разговаряме с децата и заедно да чертаем плановете за лятото, а не да налагаме своите решения.
Какви са наблюденията ви, как се развиват през годините методите на преподаване на чужди езици?
- Съвременните методики за изучаване на чужди езици са изключително гъвкави и иновативни. Те изместват фокуса на обучение от усвояването на граматически структури и наизустяване на думи и фрази към умението да се използва езика като средство за комуникация. През годините, с устремното развитие на съвременните технологии, се наложи необходимост от по-ефективна и гъвкава организация на учебния процес.
Обучението по чужд език може да се съчетава с участие в различни дейности – спорт, изкуства, програмиране, креативно писане, фотография и др. По този начин децата развиват умението да общуват на чуждия език и да използват спонтанно и адекватно усвоените структури и лексика. Изнасянето на учебния процес извън класната стая е много успешен подход, защото предразполага ученика към по-свободно и спонтанно ползване на езика.