Средната оценка на седмокласниците: 3.6 по математика и малко над 4 по литература (допълнена)

Средната оценка на седмокласниците: 3.6 по математика и малко над 4 по литература (допълнена)

Средната оценка на седмокласниците: 3.6 по математика и малко над 4 по литература (допълнена)
Средният резултат изпита по по математика на седмокласниците е 33. 62 точки, което се равнява на оценка около 3.60 по шестобалната система. По български език и литература средната оценка е малко над половината точки - 53.06 точки, или 4.30. В същото време пълните шестици са значително повече от предходната година, а броят ученици с нула точки - по-малък.
Това сочат обобщените данни на Министерството на образованието за състоялото се в средата на юни Национално външно оценяване, резултатите от което служат за кандидатстване в гимназия. Данните бяха оповестени днес - в деня, когато започва подаването на документи за средните училища. На задължителните изпити са се явили 55 567 ученици по български език и 55 474 - по математика. Приравняването е според таблиците, които се използваха допреди 3 години, докато важаха едновременно точки и оценки по шестобалната система. В момента официално оценките са само в точки.
Пряко сравнение на оценките с тези от предходни години трудно може да се направи, тъй като тази година малките матури се проведоха по нови правила. Досега всеки от изпитите имаше две части с различно ниво на трудност, като задължителен беше първият - по-лесен, модул, а вторият се попълваше по желание само от кандидатстващите за т.нар. елитни гимназии, тъй като увеличаваше значително получените точки. От тази година и двете части са задължителни за попълване и влизат в оценяването на изпитните работи. Част от въпросите са с избираем отговор, а останалите - със свободен. И двата теста включват по 25 задачи, а допълнително по литература има преразказ с дидактическа задача. Максималният резултат и на двата изпита е 100 т.
Шестиците по математика - в пъти повече
Въпреки слабия среден резултат по предмета в математиката има голям брой пълни шестици - 141. Това е над два пъти повече в сравнение с миналата година, когато бяха 68.
По български максимален брой точки са постигнали почти 9 пъти по-малко ученици спрямо математиката - 16. Пълните шестици по предмета са пет пъти повече от миналогодишните, които бяха едва 3.
С оценка нула точки тази година са останали съответно 109 и 107 души. Миналата година същия резултат са имали съответно 174 и 127.
Отличните оценки са значително повече от предходни години, когато по математика 100 точки са имали съответно 68 души (през 2018 г.) и 251.
Само един седмокласник има максимален брой точки и по двата предмета, а резултат 0 точки и на двата изпита имат 12 души, съобщи Евгения Костадинова, началник на Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" към образователното министерство, цитирана от агенция "Фокус". Тя уточни, че през 2019 г. има повече ученици със 100 точки и по двата предмета, както и по-малко с 0 точки в сравнение с 2018 г.
Изпитът не може да бъде съпоставен с предходните години. Не можем да кажем дали децата са се справили по-добре или не, тъй като форматът е различен, броят на задачите е различен, типовете задачи - също, задачите, насочени към функционална грамотност, са повече", каза Костадинова.
По думите й по български 44.3% от учениците са се справили с отворените въпроси, 57.9% - със затворените. По математика процентите са едва 19.2% срещу 49.9%.
Математически гимназии са с най-високи резултати
С най-високи резултати и по двата предмета са районите София, Смолян, Перник и Варна.
Най-ниски оценки по литература има в Ямбол, Сливен и Шумен, а по математика - във Видин, Шумен и Монтана.
Училищата с най-висок резултат по български език и литература са пловдивската математическа гимназия "Акад. К. Попов" и Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски". По математика най-добре са се представили възпитаниците на варненската математическа гимназия "Д-р Петър Берон" и софийската математическа гимназия "П. Хилендарски".
Министърът: Проблем е функционалната неграмотност
"Изпитът след 7 клас показа, че има проблем с функционалната грамотност на учениците - с усилията учениците да придобият умения" - така коментира резултатите на кандидат-гимназистите министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, цитиран от агенция "Фокус". Той допълни, че проблемите са ясни и не са от днес: "Имаме проблем с резултатите по математика, които са от години. Децата днес много трудно се мотивират да учат математика и природни науки. Но основният фактор за доброто обучение си остава добре мотивираният учител."
Според министъра учителите трябва да полагат повече усилия да работят индивидуално с всяко дете и да работят повече с децата, при които се забелязват затруднения с учебния материал.
Зам.-министърът на образованието Таня Михайлова съобщи, че тази година в изпитните тестове е имало нов тип задачи, ориентирани към функционална грамотност и оценяване на умения.
Михайлова похвали техническото обезпечаване и спокойното провеждане на изпитите въпреки влезлите в сила новости - различни бланки, електронно сканиране и проверка на изпитните работи. Тя подчерта, че резултатите са излезли ден по-рано от предварително обявеното.
Какво предстои
От днес до 5 юли продължава приемането на документи на седмокласниците. Те трябва да подредят неограничен брой желани паралелки в училищата, а приемът ще се осъществи според желанията и постигнатите резултати. Статистики за резултатите по области, които могат да служат за ориентир при определяне на желанията, могат да се намерят на сайтовете на регионалните управления по образование. Първото класиране ще излезе на 11 юли, второто - на 18 юли, а третото - на 23 юли.
Учениците ще се борят да влязат в общо 2499 паралелки - 1446 професионални и 1053 профилирани.
Максималният бал е 500 точки, като една от оценките от изпитите се удвоява или утроява. Другите точки идват от балообразуващите предмети, които се избират от самото училище. Важат само оценките от 7 клас. При попълването на заявленията за кандидатстване учениците посочват поотделно всяка желана паралелка, като ги подреждат в низходящ ред.
Заявленията за кандидатстване ще се подават само по електронен път, независимо дали се прави лично от родителя от компютър или на място в т.нар. училища гнезда (подробности по тази тема - тук).