Повечето родители участват по-активно в учебния процес откакто обучението е дистанционно

Повечето родители участват по-активно в учебния процес откакто обучението е дистанционно

Повечето родители участват по-активно в учебния процес откакто обучението е дистанционно
Associated Press
Дистанционното обучение е довело до повишаване на участието на родителите в учебния процес, повишена честота на общуването между семейството и учителите и повече разбиране и уважение от страна на родителите.
Това показват резултатите от онлайн допитване на асоциация "Родители" сред родителите на деца в предучилищна и училищна възраст за техните впечатления от промяната на отношенията между учители и родители през първите две седмици от наложилото се дистанционно обучение заради обявеното извънредното положение заради коронавируса в България. В проучването, проведено в периода 28 март - 1 април 2020 г., са участвали 2145 родители от цялата страна.
Повишено участие, повече комуникация
Близо три четвърти от отговорилите посочват, че участват повече в учебния процес. Те имат по-ясен поглед върху учебния процес (52%), знаят повече за учебното съдържание (47%), както и за трудностите на децата си (46%).
Почти половината родители (44%) посочват, че с въвеждането на дистанционното обучение са започнали да общуват по-често с учителите на своите деца, като повече от една трета комуникират с учителите по веднъж или няколко пъти на ден, а още една трета - между 1 и 3 пъти на седмица.
От отговорите на родителите ясно се вижда, че по-честото общуване и по-голямото включване на родителите е довело до
по-добро разбиране на труда на учителите и повече уважение към тях.
Половината (50%) от всички отговорили родители заявяват, че разбират по-добре трудностите на учителската работа, а 26% посочват, че са започнали да изпитват по-голямо уважение към учителите. Родителите, които са посочили, че в момента общуват с учителите по-често, отколкото преди, показват по-високо разбиране за трудностите, пред които са изправени учителите в сравнение с родителите, които общуват рядко или никак с учителите. Същото важи и за нарастването на уважението към учителите - то е по-високо сред родителите, които декларират повишена честота на общуване с училището.
Значение има и участието на родителите в учебния процес: тези, които участват повече, разбират по-добре трудностите, пред които са изправени учителите (52%), в сравнение с тези, които участват по-малко или са запазили същата степен на участие.
От друга страна, по-голямото участие и по-честото общуване с учителите води и до неприятни открития: 15% от родителите заявяват, че са разочаровани от работата на учителите, като отново тук преобладават родителите, които общуват с учителите по-често от преди. Като извод може да се отбележи, че участието на родителите може да бъде сериозен коректив за работата на част от учителите и полезна обратна връзка към училищните екипи за качеството на работата на всеки от членовете им.
Що се отнася до промяната в отношенията между самите родители от едно училище, данните показват, че родителите, които общуват повече с родителите на съучениците на децата си, отчитат, че
повече си помагат взаимно и че си имат повече доверие.
Този извод потвърждава тезата, че за намаляване на конфликтите между родителите в училище от ключово значение е създаването на условия те да общуват повече помежду си по смислен и удовлетворителен начин.
Децата са на първо място
Допитването показва, че въпреки някои ширещи се внушения, родителите застъпват преди всичко интересите на децата си, а не собственото си удобство. Запитани за предимствата на дистанционното обучение, на първо място те посочват, че така учениците получават повече подкрепа от родителите (42%), намалява рискът от насилие и тормоз в училище (42%) и по-големия интерес от страна на учениците заради променения формат (34%). Като недостатъци са посочени отново на първо място фактори, които засягат децата: три четвърти от родителите отбелязват липсата на социални контакти за децата, а 60% - многото време, прекарвано пред устройствата.
Едва след това идват неудобствата, свързани с ангажиментите на родителите: много време за техническа поддръжка (39%), много време за контрол на учениците (38%), много време за преподаване (29%). Част от тези проблеми вероятно са свързани с шоковото въвеждане на дистанционното обучение, но това ще се изясни при следващи проучвания, когато първоначалният хаос ще се е уталожил, отбелязват от асоциация "Родители".
На преден план излизат и недостатъци, които също вероятно се дължат на внезапното навлизане на дистанционното обучение, но е възможно да са свързани и с организацията на обучението в училище по принцип: 24% от родителите посочват като недостатък липсата на координация между различните учители, които преподават на детето им.
Обективност
Проучването показва, че родителите са достатъчно обективни в преценката си за трудностите и пречките пред дистанционното обучение. Като основни трудности те посочват някои обективни фактори: учениците се разсейват в домашна обстановка (45% ), родителите нямат достатъчно време да помагат на учениците (35%), липса на достатъчно устройства в семействата (30%).
За родителите, които работят от вкъщи, комбинирането между работата и учебния процес на децата е по-трудно (51% отговарят с "по-скоро или много ме затруднява"), отколкото за тези, които продължават да не работят от вкъщи (39% отговарят с "по-скоро или много ме затруднява"). Вероятно това се дължи на активното въвличане в учебния процес на родителите, които са у дома, на разпределянето на устройствата между тях и децата, както и на факта, че всекидневият график на родителите, които работят от дома, е значително по-променен от този на родителите, които продължават да ходят на работа.
Най-значимата разлика между двете групи е, че родителите, които работят от вкъщи, нямат достатъчно устройства (31% срещу 16% за неработещите от дома). Този извод може да послужи за коректив на твърдението, че обичайно учениците, които нямат достъп до устройства, са от семейства, които нямат отношение към образованието и съответно да послужи за провеждането на политики за подкрепа на достъпа до образование за децата от всички семейства, отчита асоциация "Родители".
Впрочем, работещите от вкъщи родители обръщат по-голямо внимание на това, че учителите също не разполагат с достатъчно техника (14% на 8% спрямо работещите извън дома).
Когато се стигне до субективните фактори, които създават трудности пред дистанционното обучение, родителите са не само критични, но и самокритични: посочват в почти еднаква степен липсата на подготовка у учителите и у родителите (26% срещу 24%), както и липсата на желание за участие в такова обучение както у учителите, така и у родителите (11% срещу 10%)
Разпределението на ролите вкъщи
Разпределението на ролите вкъщи продължава да е с превес на участието на майките в образованието на децата, дори има минимално засилване на тенденцията в изследвания период. Според данните от това допитване участието на жените в образованието на децата с въвеждане на дистанционното обучение е нараснало от 62 на 66%,а участието на двамата родители е спаднало от 29 на 23%.
Изводи и насоки
"Дистанционното обучение в България се случи изведнъж, някак неочаквано и с недоверие от всички, че ще може. Но всъщност е впечатляващо как за няколко дни учителите се подготвиха и смело започнаха да преподават дистанционно в цялата страна - чрез платформи, социални канали, разнасяйки материали от къща на къща. Разбира се, не във всеки клас нещата се случват по най-безупречния начин, но трябва да имаме търпение и разбиране, че това е процес, да го подкрепяме", коментира пред "Дневник" изпълнителният директор на асоциация "Родители", психологът Яна Алексиева.
"За нас като родителска организация най-хубавото, което се случи е засилването на взаимодействието между семейство и училище. Видяхме, че това е напълно възможно и нужно заради децата ни. Проучването ни показва, че
родителите са повишили доверието си към учителите,
повече разбират работата им. Много ми се иска да вярвам, че след като излезем от извънредната ситуация ще имаме различни отношения между значимите възрастни за децата. Училището ще развие умението да дава системна и навременна обратна връзка за развитието на всяко дете. Това е тема върху която работи организацията от години и вярваме във важността й", добави тя.
Според нея основен недостатък при дистанционното обучение е изолзацията на децата и това, че
им липсва естествената социална среда и контакт.
"Друг недостатък е, че не бяхме подготвени за дистанционно образование, защото много години тази тема се оставяше настрана. А за да преподаваш и учиш дистанционно трябва подготовка. Учителите се учат в крачка как да използват образователни платформи, къде е балансът в ученето, така че децата да не се протоварят. Децата се адаптират, въпреки че са вкъщи и не са във ваканция. За родителите също има голяма доза напрежение и нужда от подкрепа - как и къде трябва да помогнат, колко трябва да се намесват в процеса на учене, да осигурят необходимите устройства и спокойно пространство за учене", коментира прихологът.
По думите й ключово след завръщането в ежедневието след изолацията е да се направи цялостно изследване и анализ на дистанционното обучение - какво е било успешно, какво не е било, да се чуе мнението на учителите, родители и деца и да се планират следващи стъпки.