Думата имат училищата

На живо
Заседанието на Народното събрание

Думата имат училищата

Думата имат училищата
  • Статията е част от специалното издание на "Капитал" K:ids, което излиза традиционно преди началото на учебната година. Всички текстове от броя можете да намерите тук, а списанието на "Капитал" в PDF файл можете да свалите от тук.
Как ще учат децата ни тази година - в класните стаи или пред компютрите в домашните? Знае ли се как ще се действа в ситуация на болни ученици и учители? По какъв начин ще се организират изпитите и извънкласните дейности, предоставяни от училищата? На тези и още основни въпроси относно предстоящата учебна 2020/2021 година отговарят специалистите от Министерството на образованието и науката (МОН). Тъй като ситуацията е динамична, публикуваме тези отговори с изричната уговорка, че те са адекватни до редакционното приключване на броя на "Капитал K:ids", а всяка промяна след това ще бъде отразявана своевременно в онлайн изданието.
Как се предвижда да протече или поне да започне новата учебна година предвид ситуацията с COVID-19?
МОН предвижда учебната година да започне във всички училища в страната присъствено при спазване на предписанията на здравните власти - дистанция, предпазни средства и дезинфекция на пространствата.
В случай на заразен учител или ученик ще се следват указанията на здравните инспекции, като не се предвижда затваряне на цялото училище, а само карантина за отделен клас. Ако има повече заразени, може да се стигне до затваряне на училище за дните, в които се налага да се изчакат резултати от тестове и да се извърши дезинфекция.
В тези случаи може да се превключи на дистанционно обучение за няколко дни, но само за съответния клас или училище.
Готови ли са учебните заведения да посрещнат реално заболяването в училище? Има ли протокол за реакция при налични болни сред учениците или персонала?
В момента работна група на експерти от МОН, МЗ и други институции обсъждат единни правила за всички образователни институции за обучение по време на епидемична обстановка - това е здравният протокол, а също и препоръчителни стратегии и решения за организацията на учебния процес.
Училищата са различни - и като сграден фонд, и като брой ученици, и всяко би могло да избере как да организира часовете и междучасията, за да се ограничат максимално контактите и да не се допуска зараза. Затова всяко училище ще разработи план за организация на учебния процес, така че да няма струпване на ученици. Възможно е да има различен час на започване на учебните часове, на междучасията, както и да се използват други организационни мерки.
Указанията ще бъдат обсъдени с широк кръг представители на образователната общност, с родители и социални партньори. Препоръките ще бъдат изготвени в период от време, достатъчен за организация на самите училища.
На какъв принцип някои училища ще имат повече дистанционни часове, а други - присъствени?
Не се предвижда някои училища да имат повече дистанционни от присъствени часове. В момента сме предложили промени в ЗПУО с оглед регламентиране на възможност за часове в електронна среда по време на обективна невъзможност за присъствено обучение.
Как ще се организират извънкласните занимания, предоставяни като услуга от самите училища?
Всяко училище определя начина на провеждане на заниманията по интереси. По възможност това ще става присъствено и при осигурени строги санитарно-хигиенни условия и прилагане на необходимите противоепидемични мерки.
Провеждането им ще се реализира по решение на училището и след информирано съгласие на родителите. В началото на новата учебна година в условията на епидемия Министерството на образованието и науката препоръчва заниманията по интереси да се провеждат на открито при подходящи климатични условия или в културни, образователни и други институции и при спазване на дистанция между учениците.
Препоръчително е един учител да води една група за занимания по интереси или в няколко групи, така че при евентуален случай на заразен учител или ученик заразата да се ограничи само в дадените групи, а останалите групи за занимания по интереси да продължат да функционират.
В случай на заразени ученици или учители училищата ще създават организация и за провеждане на занимания по интереси от разстояние в електронна среда.
Какъв ще е редът за изпитване, контрол на знанията и посещението на занятия онлайн?
Училищата също изготвят свои предписания за работа и обучение в електронна среда. Това включва регистрация в електронни платформи на учители и ученици, избор и подготовка на ресурси, създаване на електронни групи за комуникация с родителите, обучения за учители, създаване на изцяло нова организация на учебния процес. Когато обучението е синхронно, може да се отбелязват и отсъствия. В много от училищата има електронни дневници. Учителите от своя страна имат свобода да преценят какви електронни ресурси да използват в работата си - при преподаване, провеждане на упражнения, тестове и др. За целта те имат достъп до различни образователни ресурси - образователни платформи, електронните варианти на учебници и др. За оценяването е необходимо да има обективни условия, за да се проведе в електронна среда. Когато това е възможно, то е и надеждно.
Как ще се компенсира липсата на усещане за общност, което естествено се губи, когато учиш само през екрана на компютъра?
Дистанционното обучение не може да замени присъственото. Живият контакт между учители и ученици е незаменим, социализираща роля на училището - също. Затова предвиждаме стартиране на учебната година присъствено и само в случай на зараза и карантина преминаване към обучение в електронна среда, при това само за период от няколко дни, необходими за карантина на класа с установен случай на заразяване и дезинфекция на училището.
В училище децата се учат да общуват, да споделят, създават приятелства. Там получават и подкрепата на педагозите. Денят в училище често започва с разговори в клас - децата споделят проблемите си и това, което ги вълнува. Много важни са и напътствията, които получават от учителите - как да бъдат отговорни и да предпазват себе си и околните.
Какво ще се прави с децата, които нямат компютър у дома, както и с училища, които технически не могат да се справят с онлайн обучение?
За деца, на които се налага да не посещават училище физически и все още не притежават устройства за дистанционно обучение, както и за тези, които по принцип имат затруднения, обмисляме да има допълнителни обучения за компенсиране на пропуските, включително и чрез пренасочване на средства по европейски проекти.
Ако има допълнителна работа с отделни ученици, ще има и допълнителни възнаграждения на учителите. Ще предложим часовете за компенсиране на пропуски да станат текущи през цялата учебна година.
Как ще се работи с децата със СОП (специални образователни потребности)?
Училищата създават правилата за организация на обученията на деца със специфични образователни потребности спрямо особеностите на всяко училище - едносменен или двусменен режим, наличие на заразени, брой на ученици със СОП, придружаващи или хронични заболявания.
В училищата няма да се допускат лица без предварителна уговорка с длъжностните лица родителите/настойници или придружители на ученици с изключение на личните асистенти или лица, подкрепящи децата.
Общите правила, които в момента се подготвят от Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването, ще важат както за институциите в системата на предучилищното и училищното образование, така и за специализираните обслужващи звена - центровете за подкрепа на личностното развитие и центровете за специална образователна подкрепа, в които се обучават деца и ученици, за които обучението в общообразователна среда не е приложимо.
За децата и учениците със специални образователни потребности ще може да се определи различна продължителност на електронните уроци в зависимост от възрастта и уменията за саморегулация на учениците и спецификата на заболяването им.
Организиране на работата в малки групи ще остане приоритетно. Препоръчва се обучението да бъде съобразено с интересите на отделните ученици, особено на тези със СОП. Родителите също ще бъдат активно включвани в образователния процес, като тяхната помощ е особено ефективна при децата със специални образователни потребности.