Министерството обмисля удължаване на учебната година за 1 - 6 клас с две седмици

Министерството на науката и образованието (МОН) обмисля да удължи учебната година с две седмици за учениците от 1 до 6 клас. Това обяви министрът на образованието Красимир Вълчев на пресконференция днес.
Удължаването на учебната година може да стане по линия на т.нар. проектни седмици, разясни министърът. По последната заповедта на министъра на здравеопазването Костадин Ангелов като мярка за борбата с разпространението на коронавируса за три седмици, до 21 декември, се преустановяват учебните занятия за всички ученици.
Според сега действаща наредба училищата имат 14 седмици учебно време и една проектоседмица - за занимания по интереси, екскурзии, работа по проекти и др. От думите на Вълчев се разбра, че на училищата ще им се даде възможност за избор:
да вземат проектоседмицата сега и да я удължат с още две седмици занимания по интересни в електронна среда до края на неприсъственото обучение да оставят проектоседмицата за края на учебната година, когато има вероятност да я ползват и за екскурзии |
"Тоест, ако училищата решат в следващите седмици да провеждат дейности по интереси, проектни дейности, всякакъв тип заниания в електронна среда, могат да отложат учебните седмици за юни. Ако ги оставят за края на годината, могат и екскурзии да организират включително", посочи Вълчев.
Той разясни, че тази възможност ще бъде дадена с промяна в нормативната уредба, а педагогическите съвети на всяко училище ще решават за кога да оставят тази проектоседмица. Днес и утре МОН ще чуе мнения на повече учители и училища, за да вземе решение дали да удължи учебната година, информира Вълчев.
Той подчерта, че за учениците от 1 до 6 клас са възможни две седмици маневреност през юни, толкова е буферът. "От 7 до 12 клас обаче не искаме да навлизаме през юли", каза Вълчев. Учебната година приключва на 31 май за учениците 1-3 клас, на 14 юни за 4-6 клас и на 30 юни за 7-11 клас.
По думите му в следващите седмици обаче не е добре да учениците да не са ангажирани с учене.
"Обучението в електронна среда е компенсаторно и по-малко ефективно, особено в начален и прогимназиален етап, когато на децата им е нужен пряк контакт с учителя, за да добият базова грамотност. Всички знаят, че липсата на пряко взаимодействие с най-малките в класните стаи не осигурява ефективно ограмотяване. Не можем да разчитаме и на част от родителите да помагат в процеса, защото и те самите са неграмотни", каза министърът. По думите му затова е важно компенсаторното обучение през лятото.
Той посочи, че за голяма част от училищата в малките населени места това ще са първите три седмици, в които ще учат в електронна среда. Вълчев изрази надежда, че само до Коледа ще бъдат преустановени напълно присъствените занятия.
Попитан какво става с обещаното безплатно тестване в училищата, Вълчев подчерта, че "целият бюджет на държавата няма да стигне" да се тестват безплатно учителите и учениците, защото ситуацията се променя всеки ден.