Кандидат-кметовете в София и образованието: от нови детски градини до стимули за училищата

Ударно строителство на детски градини, нови училищни сгради, отваряне на дворовете на училищата като място за спорт за гражданите в кварталите, програми в областта на здравето в детските градини и училищата... Това са само част от предизборните обещания на кандидатите за кмет на София.
Преглед на платформите и публичните изявления по темата показва, че част от претендентите имат детайлна визия за училищното и предучилищното образование. Други се ограничават до строителството на нови сгради за детски градини и обещават, че в рамките на мандата в тях ще има място за всяко дете. Същото, което Йорданка Фандъкова обещаваше през 2019 г.
Темата за образованието много трудно може да присъства в местната кампания, тъй като поначало образователните политики се изпълняват от Министерството на образованието и науката (МОН), коментира за "Дневник" политологът Милен Любенов. Допълва, че каквито и мерки да се предприемат в тази сфера, те изискват законодателни решения и са в компетенциите на правителството, а общината трябва да се грижи за училищата чисто финансово. "Дори и образованието да присъства в кампанията на кандидатите, то това е по-скоро популизъм, отколкото инструмент за решения", смята политологът. Според образователни експерти обаче част от идеите всъщност могат да се осъществят от кмета при добро желание.
Местата в детските градини
Тази година след второ класиране над 8700 деца в София останаха извън детските градини. Най-сериозен е недостигът на места в районите "Красно село", "Витоша", "Триадица", "Овча купел" и "Лозенец".
Кандидатът за кмет на коалицията ГЕРБ-СДС Антон Хекимян обеща "ударно" строителство на детски градини по време на представянето на управленската си програма за София. В следващите три години коалицията дава заявка, че ще бъдат изградени 37 детски градини.
Васил Терзиев ("Продължаваме промяната", "Демократична България" и "Спаси София") също акцентира на бързото строителство и разширяване на съществуващите бази, но по негови изчисления, за да се реши проблемът, са нужни само 25 нови детски градини.

Журналистът, който мина от другата страна: Кой е Антон Хекимян, кандидатът за кмет на София от ГЕРБ
Като допълнително и временно решение кандидатът на "Продължаваме промяната", "Демократична България" и "Спаси София" предлага признаването на алтернативни форми на обучение, като родителски кооперативи, както и популяризиране на концепцията за създаване на "ведомствени" детски центрове към големите компании. За "Дневник" Гергана Ефремова, експерт в "Заедно в час", обясни, че за легализиране на дейността на родителските кооперативи, е необходимо решение на държавно ниво, но общината може да съдейства. "Тук е ролята на Столичната община, на чиято територия са всъщност една четвърт от децата на България, да бъде лидер и да направи нормативната промяна, да бъде инициатор", коментира Ефремова.
Кандидатът на БСП за столичен кмет Ваня Григорова няма управленска програма, а манифест. В него бившият синдикалист заявява, че София се управлява не като "политическа демокрация, а като пазарна диктатура". Сред илюстрациите за думите си тя посочва, че в развити райони на столицата има частни детски градини, но не и улици.
В интервю за "Нова нюз" Григорова заяви, че свободни места за общински детски градини има, но управляващите нямат желанието да решат проблема, защото по този начин се отваря пазар за частните заведения. Според нея проблемът би могъл да бъде решен в рамките на 2-3 години.
"Системата" от елитни и неелитни училища произвежда елитни и неелитни деца.
Вили Лилков от "Синя София" също предлага строителство на детски градини и облекчаване на изискванията за изграждането им. Според него една от възможностите за нови постройки е в големи училищни дворове. В управленската програма на Лилков е предвидена и програма "Дом за нашите деца и за нашите родители" за строителство на детски заведения и домове за стари и самотни хора.

Кандидатите за кмет на София за първи път сблъскаха позиции в общ дебат пред студенти
Кандидатът на "Възраждане" Деян Николов няма публикувана управленска програма. Плановете си за София заявява в интервюта и публикации във "Фейсбук" профила си. В ефира на "Нова телевизия" Николов каза, че на София са необходими 30 детски градини, за да бъде решен проблемът с недостига на места, и допълни, че в рамките на един мандат те могат да бъдат построени, "ако се строят на пазарни цени".
Училищата - нови сгради, спортни зали и отворени дворове
Управленската програма на Антон Хекимян предлага изграждането на нови училища в кварталите "Манастирски ливади", "Драгалевци", район "Студентски". Записано е и построяване на нова сграда към 73 Средно училище "Владислав Граматик", макар сегашният районен кмет на "Триадица" Димитър Божилов вече да съобщи, че корпусът е проектиран и ще бъде финансират по Плана за възстановяване и устойчивост. Нови корпуси се планира да бъдат изградени и в 142 Основно училище "Веселин Ханчев" и 143 Основно училище "Георги Бенковски".
Хекимян предлага разширяване на Технологичното училище "Електронни системи" (ТУЕС) на територията на "София тех парк" и създаване на общинско технологично училище, както и строителството на повече училища и поетапното преминаване на едносменен режим. Националната мрежа за децата съобщава, че в София на две смени продължават да учат над 140 хил. деца, или 51% от всички учащи от 1 до 12 клас в столицата.

Антон Хекимян обещава ударно строителство на детски градини
Както Хекимян, така и Васил Терзиев настояват училищните дворове да бъдат отворени и използвани от гражданите в извънучебно време. В програмата на Хекимян е записано още изграждането на 6 нови спортни зали в дворовете на 2 Средно училище в район "Витоша", 51 Средно училище в "Студентски", 56 Средно училище и 79 Средно училище в "Люлин", както и в 144 Средно училище в "Младост" и продължаване на програмата за основни ремонти на училищни физкултурни салони. Той обяви, че ще настоява държавата да осигури приоритетно средства за изграждане на университетски кампуси в "Студентски град".
По време на предизборен дебат Вили Лилков пък предложи да бъде изграден Институт за развитие на София по прогнозиране, проучване и решаване на проблемите на града съвместно с Българската академия на науките и висшите училища.
Повече психолози и програми за здравно образование
Кандидатът на ГЕРБ обещава създаване на общинска програма за деца със специални потребности (СОП), както и разширяване на програмите за безплатни спортни занимания за деца със СОП в общинските спортни обекти.
Пред "Дневник" Гергана Ефремова от "Заедно в час" обясни, че всяка община е длъжна да има стратегия за приобщаване на учениците и общината би могла да отделя средства от своя бюджет за такива дейности. Предложенията включват още и обезпечаване на училищата и детските градини с повече психолози и ресурсни учители.
Ефремова допълва, че това дали изобщо да има психолог в училище и педагогически съветник зависи от броя на учениците в училището. Учебните заведения не наемат по-голям брой психолози, защото няма бюджет за това. Този въпрос следва да бъде решен на национално ниво.
"Друг вариант, за да се случи това, е общината да отпусне допълнителни средства на училищата, но откъде тя би взела тези средства", пита Ефремова. Според нея въвеждането на повече психолози в училищата не е мярка, която изисква малък ресурс, и трябва добре да се помисли как би била финансирана, ако се прави на общинско ниво. Чисто теоретично общината би могла да направи такава програма, смята експертът. |
Васил Терзиев планира да бъдат изработени програми за здравно образование в общинските училища и детски градини.
Ефремова коментира, че общината има повече правомощия в детските градини, отколкото в училищата. Столичната община има възможност да провежда пилотни програми в образователните институции на своя район. Дава пример с община Пловдив, която създава програма за учители в детските градини, които преминават през обучения за прилагане на метода Монтесори. Има общини, които финансират допълнителни занимания в сферата на информационните технологии за учениците. "Общината има възможност да прави такива програми, стига да разпредели правилно бюджета си", заявява експертът. Допълва, че Столичната община работи по програма "Европа" - платформа на взаимодействие между гражданите и местната власт, която финансира проекти в областта на образованието и младежките политики.
Допълнителни обучения за учители
Терзиев също предвижда обучения за учители по метода Монтесори и допълнителни квалификации за учителите. Обученията за учители не са масова практика на общините, но е въпрос на инициатива и разпределяне на бюджета и е напълно постижимо, коментира Ефремова.
Според чл. 44 от Наредба №15 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти дейностите за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти на общинско ниво се осъществяват от общинската администрация в съответствие с общинската образователна политика и съобразно потребностите от квалификация на педагогическите специалисти в съответната община. |
В управленската програма на кандидата на "Продължаваме промяната - Демократична България" и "Спаси София" е записано още намерението Столичната община да създаде фонд за подобряване на училищата със собствени средства и с пари, привлечени от дарители. Целта на този фонд е на училищата да се осигуряват средства за допълнително материално стимулиране, ако учебните заведения се съгласят да ползват и прилагат система за оценка на качеството и стандарт, разработен от общината.
Според Ефремова общината има възможност да прилага пилотни програми, стига този стандарт на качество да не противоречи на настоящите нормативни изисквания. "Ако стандартът цели просто да се слага рамка и да помага на училищата да проследяват развитието си, то това би било добро решение да се покаже на микрониво, на ниво община, една добър модел", казва тя.
В предложението е включено още:
- допълнителни социални придобивки за учителите
- програми и подкрепа за училища, чиито възпитаници имат ниски резултати на националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити
- подкрепа за училища с ниска оценка от Националния инспекторат по образованието.
"Това е добра мярка. Допълнителното възнаграждение на учителите би могло да се оформи като някаква програма на общината, на чиято база училището може да получава целево финансиране", казва експертът.
Според политолога Милен Любенов обаче това е извън компетенциите на общината, която е собственик на училището и се занимава с разпределяне на бюджета. "Могат да бъдат провеждани обучения за подобряване на квалификациите, но това и сега е възможно, чрез различни програми, сред които и европейски", казва политологът и допълва: "Не виждам нещо допълнително, което не е осигурено като възможност."
Според Ефремова допълнителните обучения на училищно ниво не противоречат на нормативните уредби и общината има възможност да изработи стратегия за квалификация на педагогическите специалисти и да извършва такива дейности: "До момента това по-скоро не се приоритизира. Общината вижда себе си като имотен собственик, грижи се за материалната база на училищата и детските градини и предоставянето на някои услуги като столово хранене и охрана в сградите". Експертът подчертава, че всички тези пилотни дейности трябва да бъдат реализирани в сътрудничество с Регионалното управление на образование в София (РУО-София).
Ефремова оценява като осъществимо предложението на Терзиев в училищата да има курсове по предприемачество, като форма на свободно избираем учебен предмет. Обяснява, че в учебните програми има заложени избираеми часове на училищно ниво и че такъв курс може да бъде реализиран, но отново акцентира върху съвместната работа с образователното министерство и допълни, че ако курсът се докаже един добър опит, фактът, че Министерството на образованието и науката е участвало в него, може да го въведе и на национално ниво.