С международна помощ България ще реформира системата за оценяване в училищата

С международна помощ България ще реформира системата за оценяване в училищата

С международна помощ България ще реформира системата за оценяване в училищата
Експерти от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), под чието ръководство е Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), ще изготвят допълнителни анализи за България и ще помогнат за реформирането на оценяването в образователната система. Това беше договорено по време на среща на министъра на образованието и науката Галин Цоков с Андреас Шлайхер, директор на дирекция "Образование и умения" и ръководител на PISA, съобщи пресцентърът на образователното ведомство.
Разговорът е по инициатива на Галин Цоков поради продължаващите ниски резултати на българските ученици на международните сравнителни проучвания PISA. Шлайкер се ангажира, че неговият екип ще подпомогне българското Министерство на образованието и науката в изготвянето на тестове по модела на PISA за училищата в страната, както и с методическа помощ за промяна на модела на преподаване.
Изследването PISA е разработено от ОИСР като регулярно международно стандартизирано оценяване на функционалната грамотност при 15-годишните ученици. Тестът се провежда през периоди от три години, като обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки.
Последното издание на изследването трябваше да се проведе през 2021 г., но заради пандемията от COVID-19 беше отложено за следващата година. Тогава в него взеха участие над 7 хил. български ученици. Очаква се резултатите да бъдат публикувани в края на 2023 г.
На последното проучване през 2018 г., за което има данни, основната оценявана област беше четивната грамотност. Средният резултат за българските ученици беше 420 точки, което е под средното ниво от 487 точки за участващите страни от ОИСР.
"Стартирали сме серия от реформи и целта ни е да поставим основата за цялостна промяна на начина на оценяване на знанията на учениците - от наизустяване на знания към формиране на умения и компетентности ", обясни Цоков.
По думите му PISA е международно изследване, постигнало най-много в процеса на оценка на базисни умения и натрупаният опит би бил важен за реформите, които предстоят.
"Притеснени сме и от продължаващите ниски резултати на учениците ни в последните изследвания на PISA през 2018 г. и искаме да поставим основата на истинска промяна, която да ни оттласне от дъното на международната класация", заяви министърът.
България е в ситуация, в която само може да подобрява резултатите си, посочи Андреас Шлайхер. Според него в по-лоша ситуация са държави, които отчитат сериозен спад в данните в международното изследване. България показва устойчивост, която може да се разглежда и като основа за надграждане на резултатите ѝ, обясни още ръководителят на PISA.