"Образованието да развива силните страни на детето": учители и експерти обсъждат добри практики за обучение

"Практиките в иновативните училища трябва да се мултиплицират и да станат нещо традиционно в образователната система" - за това призова министърът на образованието и науката Галин Цоков при откриването на националната конференция "Умения за иновации в образованието", организирана от Центъра за творческо обучение.
Форумът събира над 400 директори на училища, учители, представители на институции, неправителствени организации, образователни експерти от страната и чужбина. Целта му е да предостави възможност за обмен на добри практики в развитието на ключови умения на учителите и учениците с подкрепата на технологиите и иновативни методи за преподаване. Сред темите са мотивацията за учене през целия живот, технологиите в подкрепа на приобщаващото образование, STEM / STEAM образованието и ученето чрез игра. Образователно изложение пък представя дигитални инструменти, приложения, учебни проекти и ресурси за работа в клас.
В българската образователна система към категорията иновативни спадат училищата, които разработват и въвеждат нови методи на преподаване, различни елементи на организацията и съдържанието на обучението и усъвършенстват управлението си. По официални данни за учебната 2023/2024 г. такъв статут имат 548, или около една четвърт от всички основни и средни учебни заведения в страната.
Като една от най-важните иновации министърът посочи съвместното преподаване от няколко учители по различни предмети. Подходът позволява учениците да усвояват различни аспекти на знание едновременно и да намират взаимовръзки между дисциплините. Той допълни, че в последните години в българското образование се прилага т.нар. проектно базирано обучение, чрез което децата придобиват знания и умения чрез работа по проекти в екип.
Посочи, че една от най-важните промени в образованието е оценяването на учениците и акцентира върху важността на формиращото оценяване, с което се проследява развитието на ученика. "Качественото образование се насочва към развитието на силните страни на детето и ученика, а не само към овладяване на знания и умения", коментира министърът.
В изказването си управителят на Центъра за творческо обучение Александър Ангелов подчерта, че "класно-урочната система е направена да работи за една универсална норма, която обаче не е ефективна за голяма част от учениците". Според него начинът за справяне с това е промяна на процеса, а не промяна на хората.

С международна помощ България ще реформира системата за оценяване в училищата
Светлана Михайлова, проектен мениджър на образователни програми на "Гугъл", представи изводи от доклад на технологичната компания за бъдещето на образованието. Авторите на доклада си поставят за цел да отговорят на въпроса какво трябва да бъде ролята на образованието и как трябва да изглежда то. Според представените изводи образователните системи трябва да работят за развитието на умения в учениците, за да могат да решават глобални проблеми.
В училище напредъкът в изкуствения интелект и адаптивните технологии ще позволят преживявания, които отговарят на специфичните нужди на всеки ученик. Михайлова допълни, че образователните системи ще трябва да създадат нови визии за учебната среда, която съчетава технологии, педагогика и физическо пространство. |
Учителите ще преминат от "пазачи на знанието" към "хореографи на ученето" и това е неизбежно, отбеляза експертът. Във втория ден на конференцията са предвидени практически работилници. Те са посветени на ученето чрез игра, на програмата за развитие на училищни лидери - Google Certified Trainers, и на уменията за иновации на Intel, както и на презентации и демонстрации на теми екологично образование, електрически STEM картинг, изкуствен интелект и др.