Създателят на PISA: В България родителите често гледат на училището като на клиент

Трябва родителите да са по ангажирани и да подкрепят децата си. Виждаме, че в България родителите често гледат на училището като на клиент. Аз изпращам детето си на училище, но аз не съм част от системата. Този упрек отправи създателят на Програмата за международно оценяване на учениците PISA Андреас Шлайхер в интервю за Би Ти Ви.

Резултатите от PISA: знак, който България вече 22 години не вижда
По думите му в много образователни системи, които са на по-високо ниво, родителите са много по-активни в подкрепянето на децата си вкъщи, но също така поддържат връзка с учителя и работят с него, за да допринесат за по-добри крайни резултати.
В началото на седмицата PISA обяви резултатите от последното издание на проучването през 2022 г. В него се посочва, че делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям - 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Данните показват, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми.

PISA 2022: Вече над половината български ученици нямат умения да се справят с проблеми от всекидневието
Шлайхер коментира, че въпреки слабите резултати на българските ученици, страната ни работи в правилна посока и това ще доведе до резултати.
"Виждам многото важни промени, за които PISA е допринесла в България. Вие преминахте към по практически метод на обучение, при който учениците не трябва да възпроизвеждат сух материал, но и да прилагат наученото. Това е много важен напредък и подобряването на резултатите от PISA ще отнеме време. България си е поставила правилните цели - реформата в учебния план е много напреднала и допринася за тях, предизвиква прилагането им на практика в класните стаи. Това наистина означава, че трябва да се инвестира не само в добре подготвени учители, но и в постоянното инструктиране на тези учители", обясни още създателят на PISA.

Статусът на учениците, дисциплината, онлайн обучението и още обяснения за резултатите от PISA 2022
Според него проблемът в българското образование е по-скоро свързан с това, че учениците все още се учат да повтарят информацията едно към едно. По думите му вече се търсят хора, които могат да правят нещо с усвоените знания, а не просто да ги знаят.