Новините на детски език: Дийпфейк - как изкуственият интелект се намесва в изборите по света

Ако следите "Дневник", за да не изпускате най-важните новини и истории, вече могат да го правят и децата ви. Всеки понеделник "Детски Дневник" препечатва текст от сайта "Вижте - новините на детски език", който в достъпна за по-младите читатели форма съобщава и обяснява актуални събития от страната и света.
Статиите са подходящ начин децата да се запознаят със случващото се в обществото и добър повод за разговор (а защо не и спор) в семейството по тях. Заради възрастта на читателите, за които е предназначена рубриката, редакцията взе решение да затвори за коментари статиите от нея.
"Вижте" е част от платформата за насърчаване на четенето и четивната грамотност сред децата Книговище.бг. Още новини на детски език може да намерите тук, а повече за "Книговище" - тук.
Защо говорим за това?
Опасността от дезинформация се увеличава с възможностите на изкуствения интелект. Това е сериозна заплаха за демокрацията по света, защото подкопава най-важната ѝ основа - доверието на хората.
Тази година е специална за демократичните страни по света. Не само в България и в Европейския съюз ще има избори. Хората в над 70 държави по света ще решават кой да управлява. Около 2 милиарда души ще дадат своя глас за политическа партия, която подкрепят. Това са около половината възрастни хора на нашата планета.
Но на полето на политическите избори има един нов играч. Неговата намеса може сериозно да обърка избирателите и да повлияе на резултатите. Става дума за изкуствения интелект.
Нека обясним. В политическите кампании не всички играят честно. Някои си служат с фалшива информация, за да заблудят хората и да обърнат резултата в полза на един или друг кандидат.
Преди бързото развитие на изкуствения интелект, за да разпространиш дезинформация, се изискваше да имаш мрежи от хора, пари, технически умения.
Сега всеки човек със смартфон и достъп до интернет може да създаде фалшива снимка или видео с помощта на изкуствен интелект. Достъпът до тези услуги е евтин, а често и безплатен. А качеството на изображенията е толкова добро, че може да заблуди всеки, че това, което вижда, е самата истина.
Това увеличава опасността от дезинформация по десет. И е сериозна заплаха за демокрацията по света. Защото подкопава най-важната ѝ основа - доверието на избирателите.
Какво е "дийпфейк"
Вече има и дума, която описва този проблем - дийпфейк. Идва от английски език и от комбинацията между "дълбок" и "фалшив". Описва дълбоката фалшификация, която извършва технологията, когато заменя гласове или действия на хора.
Представи си например някой да разпространи видео на директора на твоето училище. В него да изглежда и звучи досущ като себе си, но да казва нещо невероятно - например, че отменя всички класни и контролни през учебната година, а учениците ще получават шоколади вместо оценки.
По целия свят вече има примери за употребата на дийпфейк видео и аудио записи в политиката. Разказвали сме ти за фалшиво видео с доскорошния министър-председател на България акад. Николай Денков.
Наскоро се появи запис с гласа на американския президент Джо Байдън, който убеждава хората да не гласуват на предварителните избори в САЩ. Същото се случи в Пакистан. Кандидат в кампанията призовава хората да бойкотират изборите. В Словакия беше разпространен аудио клип с политик, който казва, че ще вдигне цената на бирата и ще фалшифицира изборите.
Всички тези аудио- и видеозаписи бяха разкрити като пълна лъжа. Но според експертите при аудиото е по-трудно да се докаже манипулацията.
Тъй като технологията е нова и доста сложна, често е мъчно да се установи кой стои зад тези фалшификации.
Правителствата и компаниите все още не са в състояние да спрат дийпфейк измамите. А и технологията се развива по-бързо, отколкото те могат да реагират. И все пак има опити да се реши проблемът.
Как може да се реши този проблем
Европейският съюз вече е разработил правила. Той изисква от социалните мрежи, където се разпространяват фалшиви видеа или аудио записи, да намалят риска от разпространението им.
Когато установят, че някое видео е подправено, компаниите, които управляват социалните мрежи, ще трябва да го посочват на своите потребители.
Отделно от това най-големите технологични компании в света заявиха, че се ангажират да работят, за да предотвратят намесата на изкуствен интелект в изборите. Компанията, собственик на "Фейсбук" и "Инстаграм", каза, че ще започне да слага специален знак, когато дийпфейк видео или аудио се появи на нейните платформи.