Над 140 десетокласници нямат нито една точка от изпита по математика

Над 140 десетокласници нямат нито една точка от изпита по математика

Над 140 десетокласници нямат нито една точка от изпита по математика
Средните резултати от тазгодишното национално външно оценяване след 10-и клас по математика са 33.1 от максимум 100, което е с близо точка и половина по-малко от миналата година. Едва една четвърт от тях са решили практически задачи и такива, свързани с демонстриране на финансова грамотност. Това съобщи служебният образователен министър Галин Цоков.
На изпита по български език учениците са постигнали средно 49.4 точки, или с 0.04 по-малко от предходната година. Положилите изпита по български език са над 52 хил,. а по математика - близо 51 хил. От министерството съобщиха днес, че около 2500 десетокласници не са се явили на изпитите.
От представените данни става известно, че тази година 0 точки и от двата изпита имат 7 ученици, а максималните 100 и от двете проверки е постигнал само един ученик. 143 ученици обаче нямат нито една точка на изпита по математика, а по български език - 64 младежи. Максимални 100 точки по български език има само един десетокласник, а над 370 имат максимален резултат по математика.
Цоков припомни, че в края на миналата година министерството пое ангажимент да започне плавна промяна във формата на изпитите за националното външно оценяване. Тя започна от тази година с въвеждането на повече практическа насоченост в тестовете на десетокласниците.
Предвижда се от следващата учебна година подобен да е форматът на националното външно оценяване след 4-ти клас. Учениците, които в момента завършват пети клас, ще бъдат първият випуск, който ще се яви по новия формат на изпита след седми клас (през учебната 2025/2026).
По думите на министъра, ако изпитът след 7-и клас съдържа повече практически задачи, а не такива за възпроизвеждане на знания, на учениците няма да им се налага да вземат частни уроци, каквато е практиката в момента.
Цоков обясни, че половината от задачите от изпитите на десетокласниците са с практическа насоченост и част от тях са с интегрален характер. Министърът подчерта, че тази година няма нито един въпрос по изпита по български език и литература, който да е за възпроизвеждане на знания.
Учениците нямат финансова грамотност
Тестът по математика съдържа общо 17 задачи, както миналата година. От тях 15 са с избираем отговор. За решаването на останалите две задачи с разширен свободен отговор ученикът трябва да представи в писмен вид необходимите обосновки. Всички задачи от изпита - вижте тук.
В близо половината от задачите по математика са представени практически ситуации - скорост на движение, среден успех, спортно състезание, конструиране на съоръжения, финансова грамотност, височина на недостижими обекти.
Само една четвърт от учениците обаче са се справили със задачи, насочени към финансовата грамотност или свързани с практическа ситуация.
По думите на министъра финансовата грамотност е сред целите на обучението по математика. "Явно не се обръща достатъчно внимание в часовете по математика за практическите теми. Това е задача за следващите години да се подобри като акцент в преподаването по математика в рамките на първия гимназиален етап на обучението", коментира министърът.
Десетокласниците се справят най-добре с решаването на традиционни задачи, свързани с измерване на път, скорост и време, големина на ъгли в триъгълник. За разлика от предходната година около две трети от учениците са се справили успешно със задачите за разчитане, интерпретиране, оценяване на статистическа информация, представена в графики или с диаграми.
12-а задача от изпита по математика е от новите задачи и тя е решена от над 60% от учениците. В тази задача се определя височината на дърво и на човек, като се измерва дължината на сянката им, обясни Неда Кристанова от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование в МОН. Тя съобщи обаче,
че не всички ученици са решавали логическата задача, която изисква от учениците да намерят от колко части се състои детски конструктор, а задачата носи 20 точки. Средният резултат на решилите я десетокласници е едва 4.5 точки.
Втората задача със свободен отговор е геометрична задача и е решавана от повече от половината ученици. С трите подусловия към нея са се справили само 8% от учениците.
Учениците се затрудняват да определят мотивите в изучаван текст
Тази година тестът по български език съдържа 21 задачи - с две по-малко от миналата година. Въпросите и отговорите - вижте тук.
Десетокласниците трябваше да напишат резюме на текст за пластмасовите отпадъци, да напишат теза на тема "Любов и власт" по откъс от "Изворът на Белоногата" на Петко Славейков
Задачите, проверяващи умения за четене и интерпретиране на текст, залагат на два различни източника - непрекъснат текст и таблица, прагматични са и са близки до ежедневието на учениците. Правят връзки с биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и география и икономика, коментираха от министерството.
Близо 90% от десетокласниците успешно определят темата на текст, свързан с ежедневието, и извличат информация от него.
Повече от половината ученици се затрудняват да определят мотив в изучаван художествен текст, с който разполагат по време на изпита. В допълнение - при свободните отговори на литературните задачи се наблюдават неуместни употреби на думи поради непознаване на лексикалното им значение.
Около 90% от учениците работят по задачите със свободен отговор, като постижимостта на тези въпроси е средно около 60% от задачите.