Цитат от "Една българка" затруднил над половината седмокласници на изпита

Цитат от "Една българка" затруднил над половината седмокласници на изпита

Цитат от "Една българка" затруднил над половината седмокласници на изпита
Средният резултат на седмокласниците от националното външно оценяване по български език е 54.60 точки, а по математика - 42.9. Тази година седмокласниците повишават успеха си по математика със 7 точки в сравнение с миналата година. Най-високи средни точки от изпита по български език постигат седмокласниците в София, а най-ниски - в Сливен. Това показват данните на Министерството на образованието за резултатите от националните външни оценявания по български език и математика, представени днес.
Резултатите се измерват в точки, а не в оценки. Максималният брой точки и на двата изпита е 100. Миналата година средният резултат на изпита по български език беше 55.04 точки, а по математика - 35.29 точки.
Тази година учениците имаха 15 минути повече за работа по първата част и на двата изпита. Националното външно оценяване по български език съдържа 26 задачи, като последната задача е за писане на подробен преразказ от името на герой или неутрален разказвач. Тази година седмокласниците трябваше да преразкажат разказа "Изборът" на Кристин Димитрова. Тестът по математика пък включва 20 задачи с избираем отговор и 3 задачи със свободен отговор, които са с по-висока степен на трудност.
На националното външно оценяване по български език се явиха 57 415 ученици, а на проверката по математика - 57 203 седмокласници.
По думите на служебния образователен министър Галин Цоков повишаването със 7 точки на изпита по математика показва тенденция, която министерството е отчело и при изпитите на четвъртокласниците. Министърът отбеляза, че започва сближаване на резултатите по български език и математика в два различни етапа в образователната система.
Цоков припомни и по-високите резултати тази година и от други изпити. "Може да отчетем много успешна учебна година от гледна точка на резултатите, които постигат учителите и учениците. На националното външно оценяване след 4-и клас резултатите по български език нарастват с 2 т., по математика с близо 5 т. В 7-и клас по български език нивото е същото, по математика точките нарастват със 7 точки. В 10-и клас резултатите по български език и литература са съизмерими с миналата година, по математика намаляват с 1 точка и няколко стотни", коментира министърът. Добави, че зрелостниците имат 8 точки повече на матурата по български език и средно 5 точки от втория задължителен изпит.
По думите на Цоков са повишени и резултатите на децата от училища, където преобладават ученици от уязвими групи. "Това е добър показател за работата на учителите и мотивирането на учениците в тези училища", добави служебният министър.
Цоков обобщи, че по-добрите оценки тази година са резултат от целогодишната работа на регионалните управления на образованието и търсените пътища за мотивиране на учители и ученици. Допълни, че през учебната година са организирани пробни изпити на регионално и училищно ниво, учениците са имали допълнителни часове по български език и математика.
"Когато образователната система има определено спокойствие, определена цел, свързана с това всички да работят заедно, резултатите не закъсняват", заяви министърът.
Цитат от "Една българка" е затруднил над половината ученици
Евгения Костадинова, директор на дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в министерството, съобщи, че 75% от седмокласниците се справят успешно със задачите за четене с разбиране, като показват умения да извличат информация от два източника.
Задача 16 от изпита, свързана с конкретна комуникационна ситуация, е сред най-успешно решените - 84% от учениците дават верен отговор. Всички задачи и верните отговори от изпита - вижте тук.
Близо половината от седмокласниците се справят с езиковите задачи с избираем отговор. По-малко ученици обаче (40%) могат да приложат езиковите правила при задачите със свободен отговор.
На задачата за редактиране средният брой точки е 8 от общо 14. Учениците се затрудняват да откриват и поправят някои правописни грешки (правопис на представки, струпване на съгласни), сочи анализът на министерството. Седмокласниците допускат пунктуационни грешки в сложни изречения, както и грешки при членуването на имена.
При литературните задачи с избираем отговор с най-висок процент на успеваемост - 76%, е задачата, която изисква откриване на качества на двама герои от различни произведения.
Малко над половината ученици обаче са се затруднили да тълкуват цитата "Селянката се окахъри, да имаше криле, щеше да го вземе и да хвръкне с него" от "Една българка" на Иван Вазов. В бележка под линия в изпитния тест е обяснено значението на думата "окахъри се".
Това е последната задача от първата част от изпита. Учениците трябваше да напишат теза в рамките на 3-4 изречения.
Преразказът показва, че учениците разбират вярно авторовите послания, но срещат трудности при преобразуването на пряката реч и при последователното прилагане на езиковите правила. Средният брой точки е 18.85 от общо 35.
Само половината ученици могат да извличат информация от диаграма
С всяка година се увеличават броят на задачите, които предлагат решение на казуси в реална житейска среда, обясни Костадинова, като тази година тези задачи са 8.
Повече от две трети от учениците се справят с вероятности. Всеки двама от трима ученици умеят да намират корен на уравнение и да прилагат наученото за неравенства в триъгълник. Близо половината ученици извличат информация от диаграма, решават задачи за смеси и за отношения. Над 77% от седмокласниците са придобили умения да работят с тъждествено равни изрази.
По втората част от изпита, която включва по-сложни задачи, са работили близо 60% от седмокласниците.
От задачите с избираем отговор най-трудна се оказва 16 задача, която е свързана с моделиране на житейска ситуация.
Повече от половината ученици се затрудняват да използват математически език (символи, термини, формули) при прилагането на формални процедури за описание и при аргументирането на поставен въпрос или решение на отделни подусловия към задача.
Най-ниски са резултатите по български език в Сливен, а по математика - във Видин
Министър Цоков подчерта, че тази година в нито една област в страната няма понижаване на резултатите. В някои от областите се повишават точките по математика. Сред тях са Разград, Търговище, Плевен, Велико Търново. Положително е, че в някои от тези области има повишаване на резултатите по математика и след четвърти клас. Това са областите Велико Търново, Разград, Шумен, Търговище, допълни министърът.
Данните показват, че най-високите резултати по български език са в София (66.16 т.), Варна (60.24 т.) и Смолян (59.95 т.). Най-ниски са постиженията в Сливен (40.62 т.), Кърджали (44.73 т.), Разград (45.48 т.)
По математика отново седмокласниците в София постигат най-високи резултати (54.73 т.), следвани от младежите във Варна (51.28 т.) и Бургас (45.30 т.). Най-нисък е успехът по математика във Видин (31.28 т.), Враца (31.40 т.) и Сливен (31.74 т.)
180 ученици нямат нито една точка от изпита по български език
Тази година 100 точки и на двата изпита имат 18 ученици, а миналата са били само двама. Намалява и броят на децата с нула точки (от 43 на 26 ) и на двата изпита. 18 младежи имат максималните 100 точки на изпита по български, а 137 седмокласници имат максимален резултат по математика. 180 ученици нямат нито една точка от изпита по български език, а по математика - 99 ученици.