Предложение: опитни училищни директори да станат наставници на млади колеги

Директори наставници да осигуряват допълнителен административен и управленски капацитет в училищната мрежа. Това е идея за нова национална програма на Министерството на образованието и науката (МОН), която беше обсъдена на среща между министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и представители на регионални управления на образованието. Целта е опитни и успешни училищни директори да подпомагат с опита и лидерските си умения новоназначени и млади свои колеги, както и такива, които имат необходимост от допълнителна професионална подкрепа. Това съобщи пресцентърът на ведомството.
Към момента има само идейна концепция, като след разработването и приемането на подобна национална програма по нея ще бъде финансирана дейността на директорите наставници.
"През последната година проведохме конкурси за назначаване на училищни директори по изцяло нови правила, които да отсяват не просто добри администратори, а истински образователни лидери. Това е много важно за цялостната промяна на системата", подчерта министър Цоков.
По време на срещата е коментиран натрупаният опит от миналите конкурси, както и стартирането на нови процедури за училища, които от години са без титуляр или директорът е навършил пенсионна възраст. "Знаем, че това е основен проблем за системата, но искахме да изчакаме максимално, за да приключат парламентарните избори. Същевременно не можем да допуснем хора с многогодишен опит, които са направили толкова много за своите училища, да бъдат загубени за системата", каза още министърът. Вчера министерството обяви конкурси за училищни директори в над 481 училища.

Новите конкурси за училищни директори: визия има, кандидати - не
Министерството обсъжда нов проект на национална програма "Директори - наставници". Предвижда се бенефициенти по нея да бъдат регионалните управления на образованието, които ще представят програма за работата на директорите наставници. Те ще се назначават по преценка на съответното РУО в диалог с работодателските организации и социалните партньори.
"Директори наставници ще могат да бъдат ръководители на училища с доказан опит и постижения, които към момента на действие на програмата не заемат длъжността директор", каза Наталия Михалевска, началник на кабинета на министъра на образованието и науката. По думите ѝ се обсъжда част от тяхната дейност да бъде индивидуално и групово менторство, непрекъснат мониторинг на процесите в училищата, организиране на форуми, тренинги и обучения, подготовка на материали, майсторски класове и др. Работата им в училищата ще бъде насочена както към новоназначените директори, така и към педагогическите специалисти, учениците, родителите и институциите.