Синдикат настоява ученическите ваканции да не включват официални празници и уикенди

Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" е анализирал учебното време за учебната 2024/25 година и в своя позиция разкритикува предложения от Министерството на образованието график на ученическите ваканции. Според синдиката във ваканциите не следва да бъдат включвани официалните празници и почивните дни.
"На Отраслов съвет социалните партньори се договориха, като се обявява ваканция, да се отделят почивни дни и официални празници, за да няма недоразумения. Това не е видно в предложението от МОН", заявяват от синдиката в своя позиция.
Министерството предложи зимната ваканция да бъде 13 дни (24.12.2024 г. - 05.01.2025 г. вкл.) за сметка на три дни почивка в началото на ноември (01.11. 2024 г. - 03.11.2024 г.) и един (04.02.2025 г.) между двата учебни срока. През миналата учебна година коледната ваканция беше 11 дни.
Начало и край на ваканциите (с включени празнични и почивни дни) с изключение на лятната:
- 01.11.2024 г. - 03.11.2024 г. вкл. есенна ваканция (2 и 3 ноември са събота и неделя)
- 24.12.2024 г. - 05.01.2025 г. вкл. коледна ваканция
- 04.02.2025 г. - междусрочна ваканция
- 12.04.2025 г. - 21.04.2025 г. вкл. пролетна ваканция за 1-11 клас
- 17.04.2025 г. - 21.04.2025 г. вкл. пролетна ваканция за 12 клас
"Така наречената есенна ваканция е от 1 ден, но незнайно защо са калкулирани и два почивни дни и е обявена 3-дневна ваканция. По подобен начин са изчислени коледната и пролетната ваканция. При коледната ваканция има 5 учебни дни, а са обявени 13, а при пролетната - при 4 учебни са обявили 10 дена. Тук прозира едно желание на МОН, да покажем, че имаме много дни учебно време, което би могло да повиши качеството на българското образование", пише председателят на синдиката д-р Юлиян Петров.

Просветното министерство предлага по-дълга коледна и пролетна ваканция
В позицията пише още, че графикът не отчита високите температури през юни и условията, в които работят учители и ученици.
"Синдикат "Образование" анализира учебното време в ЕС и се оказа, че учебното време в дни на българските ученици е малко над средното. Но дали, ако увеличаваме непрекъснато учебното време, ще повишим качеството на образованието, тук отговорът е отрицателен", допълват оттам.
"В така предложеното учебно време ваканциите са символични, но тук прозира една зависимост от желанието на родителите да няма много ваканции през работни дни. Това е, защото българските родители не искат да приемат образованието като упорит труд на учениците, а си го представят като социална услуга", пише още в становището. |
В позицията се припомня, че дните, в които ще се проведат изпитите след 4-ти и 10-и клас, ще бъдат учебни. Синдикатът е на мнение, че резултатите от тези изпити са лишени от "педагогическа логика" и предлагат националните външни оценявания след 4-ти и 10-и клас да отпаднат.