Частните училища остават първи: учебните заведения с най-високи оценки от изпитите след 4-ти клас

Частните училища остават първи: учебните заведения с най-високи оценки от изпитите след 4-ти клас

Частните училища остават първи: учебните заведения с най-високи оценки от изпитите след 4-ти клас
Pexeles.com
Сред първите училища с най-висок успех от изпитите на четвъртокласниците по български език и литература и математика тази година продължават да преобладават частните учебни заведения. Най-добрите резултати по български език са съсредоточени основно в София, а пробивът по математика е на общинско училище в Стара Загора, чиито възпитаници имат най-висок резултат.
Това показват данните на Министерството на образованието за 100-те училища, чиито ученици имат най-високи постижения от националните външни оценявания по български език и литература и математика след 4-ти клас. "Дневник" ги представя, за да бъдат в помощ на родителите, които се колебаят къде да запишат първокласниците си. Класациите показва успеваемост на изпитите и не са задължително белег, че в училището подготовката по предметите е висока, тъй като факторът частни уроци не може да бъде изключен. Данните са на Министерството на образованието и са получени по Закона за достъп до информация, а в списъка са включени над 1 700 училища.

Резултатите по български език

Тази година над 52 хил. ученици положиха изпитите. Максималният брой точки на всеки един от тях е 100. Средният брой точки по български език е 72.6, или "Много добър 4.97", а по математика - 70.53 точки, приравнени в оценка "Много добър 4.87". Според данните на министерство регионите с най-висок успех от изпитите на четвъртокласниците са София-град, Смолян, Варна, Благоевград, Габрово, Перник. С най-ниски постижения са Сливен, Кърджали и Видин.
В подреждането участват училища, в които на изпит са били 10 или повече ученици, за да се избегне изкривяването на данните. Търсачката в таблиците позволява допълнително филтриране - могат да се извадят например всички училища от даден град в класацията или да се търси за конкретно учебно заведение.
В челната десетка по висок успех от изпита по български език попадат 9 частни софийски училища и едно общинско училище от Добрич. Тази година най-висок среден успех по български език имат четвъртокласниците от Частното основно училище "Томас Едисън" - 96.44. Явилите се ученици обаче са само 16. Миналата година възпитаниците на училището постигнаха средно 88.53 точки, подреждайки училището на 16-о място.
В първите 20 училища по висок резултат от изпита по български език са включени:
  • 16 училища от София, 11 от които са частни
  • по едно училище от областите Добрич, Стара Загора, Варна, Бургас.

Резултатите по математика

Възпитаниците на Началното училище "Димитър Благоев" в Стара Загора са постигнали почти максималния резултат от изпита - средно 98.39 точки. Явилите се четвъртокласници са 53. В челните 10 училища по успех са още 8 частни софийски училища и едно училище от Бургас.
В първите 20 училища са:
  • 13 училища от София, като само едно от тях е държавно
  • две училища от Стара Загора
  • по едно училище от Бургас, Пловдив, Варна, Чирпан и Пещера.

Търсенето на класации като липса на доверие към системата

Родителите търсят подобен тип класации, тъй като, всеки родител е загрижен и иска да осигури най-доброто образование, среда и бъдеще за своето дете. Това коментира за "Дневник" Мирена Петрова, образователен експерт във фондация "Заедно в час" и бивш преподавател по български език и литература.
Добавя, че освен търсенето на подобни класации в началото на всяка учебна година, в различни форуми и социални мрежи родители трескаво питат за мнения за един или друг учител.
Тенденцията за търсене на подобен тип класации дава много тревожен сигнал на системно ниво - родителите нямат доверие в това, че всяко училище в България може да осигури достатъчно качествено обучение и подкрепяща среда за развитие
По думите ѝ в системата липсват обективни показатели за качеството на образование в училищата. Обяснява, че за такъв показател се ползват единствено данните от националните външни оценявания и зрелостните изпити, които не са доказано сравними като формат в различните години. Отбелязва, че успехът на учениците на тези оценявания също така в голяма степен се дължи и на "паралелната" система на частните уроци. "Отвъд класациите има много училища, в които учителите полагат огромни усилия, искрено са загрижени за учениците и подобен тип класации не могат да дадат поглед върху техните ежедневни усилия и отдаден професионализъм", коментира образователният експерт.
На сходно мнение е и учителят по математика Георги Стоев от пловдивското училище "Любен Каравелов".
"Разбирам, че за много родители тези класации са важни, но моето мнение е, че има много още какво да се проучва извън тях", коментира учителят пред "Дневник". Той апелира родителите заедно с децата да се възползват от деня на отворените врати на училищата, за да се запознаят с учителите, материалната база, а ако е възможно да говорят с членове на ученическия парламент, за да усетят атмосферата. "Това са неща, които не могат да бъдат измерени с подобен тип класации", изтъква учителят.
Допълва, че резултатите от неговото училище от националните външни оценявания след 4-ти клас обикновено са в топ 10 в областта. През последните две години учениците подобряват и резултатите си от изпитите след 7-и клас. Въпреки това, тези класации не са най-важното нещо, което училището разгласява като информация, когато подготвя кампаниите за прием в пети и осми клас, отбелязва учителят. "Акцентираме на други неща - какви умения и преживявания има в нашето училище, тъй като наблягаме на проектно-базирано обучение, изнесени дейности и се фокусираме върху компетентностния подход", казва Стоев.
Според него сравняването на училищата с частни училища и школи не е адекватно. По думите му в училищата, където учителите обръщат по-малко внимание на учениците си, включително и в следобедните консултации, децата наистина са принудени да търсят частни уроци, за да се справят с изпитите.
"Има цели училища в България, чиито резултати са изнесени от частните учители", подчертава учителят.
За Стоев най-важен остава въпросът какво измерва националното външно оценяване. Обяснява, че в училищния закон и в учебните програми има заложени цели за компетентностния модел на обучение, области на компетентности, междупредметни връзки, но тези неща не са застъпени във формата на изпитите. "В изпитите се включват по 1-2 задачи тип PISA, но това не е достатъчно", казва Стоев.

До края на септември в "Дневник" очаквайте:
  • Резултатите на гимназиите от матурата по български език и литература в последните години
  • Най-добрите училища от изпитите в 7-и клас и резултатите им по години