Просветното министерство ще тества инструменти за оценка на качеството на обучението в 40 училища

Просветното министерство ще тества инструменти за оценка на качеството на обучението в 40 училища

Просветното министерство ще тества инструменти за оценка на качеството на обучението в 40 училища
В 40 училища в България ще бъдат въведени пробно различни инструменти за оценка на качеството на обучението. Училищните екипи в тях ще имат възможност да създадат собствени системи за управление на качеството на базата на предоставени им различни критерии, индикатори и начини на измерване. Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Сред приоритетите, които образователното министерство си постави за учебната 2024/2025 г., е работа по критичния доклад на Сметната палата, публикуван по-рано през годината. Една от основните препоръки в него е изработването и въвеждането на стандарт за управление на качеството в училищата и детските градини. Тъй като такъв досега не е въведен, в системата няма единни изисквания за анализиране, планиране, изпълнение и внасяне на подобрения в работата на училищата. Не е създадена и единна система за самооценка и механизъм за управление и повишаване на качеството на училищното образование, въз основа на постигнатите резултати и рисковете за образователния процес, сочи докладът.
Апробирането на различните инструменти за оценка в 40-те училища е една от основните стъпки за въвеждането на държавния стандарт, като преди това резултатите ще бъдат анализирани и обсъдени с педагогическата общност, обясни наскоро образователният министър Галин Цоков.
Педагогическите специалисти в училищата ще преминат обучения за самооценка и управление на качеството, финансирани по Националната програма на МОН "Квалификация на педагогическите специалисти".
Училищата ще бъдат избрани за участие в програмата след кандидатстване. Изискванията са те да бъдат от цяла България, като има минимум едно училище от всяка административна област на страната. Самите училища трябва да са различни по големина и вид - начални, основни, средни, обединени, профилирани и професионални гимназии. В програмата ще бъдат включени образователни институции както с високи, така и с ниски и средни резултати.
Всяко от избраните училища ще състави комисия за развитие на качеството с трима членове. Комисията ще разработи едногодишен план (за учебната 2024/2025 г.) за развитие на качеството, както и методология за мониторинг и проследяване на напредъка по този план. Участващите училища ще дават обратна връзка за приложимостта на предложените критерии, индикатори и инструменти и ще могат да предлагат промени в тях.
След като инструментите бъдат приложени в различните образователни институции, ще може да се направи анализ кои от тях са най-ефективни.