Деветокласниците ще решават днес тест по природни науки на електронни устройства

Днес и утре ще се проведе входното равнище по природни науки с практически задачи за деветокласниците. Очаква се в двата дни да се явят над 61 хил. ученици, като за първи път цял випуск ще се яви на тест на електронни устройства. И в двата дни тестът започва в 8 ч. Това съобщи Министерството на образованието и науката (МОН).
Министерството реши да въведе входно равнище по биология, химия и физика с практически задачи по формата на теста PISA, измерващ функционалната грамотност на 15-годишните ученици по света. Международното изследване се провежда на компютър и обхваща три познавателни области - четене, математика и природни науки. Тазгодишните деветокласници ще участват в изследването PISA през 2025 г., което се провежда през 3 години. В извадката за България обикновено се включват близо 6 хил. деветокласници.
Целта е учениците да се подготвят за изследването, да се запознаят с типа задачи и да се апробират различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити.
Идеята за новия тест беше анонсирана ден преди обявяването на тревожните резултати от PISA 2022, показващи, че над половината български ученици нямат умения да се справят с всекидневието.

Инструмент, който властите не искат: за какво може, но не се ползва тестът PISA
Във фокуса на предстоящото издание на международното изследване са природните науки, затова и министерството реши да провери уменията на деветокласниците по химия, физика и биология. В теста е поставен фокус върху ключови за PISA 2025 теми като зелена енергия, парников ефект, озонова дупка, рециклиране, а учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване, съобщи ведомството.
Тестовете по природни науки са в два варианта, съобразно двата дни на провеждане. Всеки ученик влиза с edu.mon.bg акаунта си, където ще решава тест от три части - по биология, физика и химия. Всяка част включва до 10 задачи/казуса. Ученикът разполага с 30 минути за всяка част, като до приключването ѝ ще може да се връща и променя отговорите си. Тестът съдържа отворени и затворени въпроси, като на места се изисква ученикът да запише свободно верния отговор.
На учениците досега беше дадена възможност да се упражняват с примерни задачи в електронна среда. Образователният министър Галин Цоков обясни, че резултатите от измерването могат да бъдат вписани като текуща оценка по съответния предмет, но само по желание на ученика и по преценка на преподавателя. |
"Всички задачи са разработен по начин, който да не проверява механичното възпроизвеждане на знания, а на конкретни умения", казва министър Цоков, цитиран от пресцентъра на ведомството. По думите му, за да се инициира разговор в обществото за евентуално бъдещо провеждане и на важни за системата изпити на електронни устройства, е важно да се провери и практическата готовност на системата за това. "В тази връзка в тестовете в понеделник и вторник ще се тестват два различни електронни модула, а училищата имат възможност да изберат в един или два дни да ги проведат", обяснява министърът.