Деветокласниците имат тройки по физика и химия на е-изпита по природни науки

Деветокласниците имат тройки по физика и химия на е-изпита по природни науки

Деветокласниците имат тройки по физика и химия на е-изпита по природни науки
Пресцентър на Министерството на образованието
Деветокласниците, които положиха дигиталния тест по природни науки, са се затруднили най-много на въпросите по химия. Средната оценка по този предмет е Среден 3.10, по физика Среден 3.40, а по биология - Добър 3.90. Това показват резултатите от първото мащабно изследване, проведено изцяло на електронни устройства, съобщава пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
През октомври за първи път цял випуск деветокласници се яви на тест по природни науки на електронни устройства. Изследването се проведе на 14 и 15 октомври. В първия ден над 28 хил. ученици решиха успешно теста, но на втория ден учениците ползваха различна електронна платформа, в която възникнаха технически проблеми. Около 16 500 деветокласници решиха теста, но останалите 10 хил. ученици не успяха заради проблемите в платформата. Затова министерството даде възможност за допълнителна дата, на която да се явят учениците, срещнали технически затруднения, но само при желание от тяхна страна. В изследването се включиха общо 48 941 ученици.
Тазгодишните деветокласници са випускът, от който представителна извадка ще участва в международното изследване PISA през 2025 г. Целта на министерството е чрез теста по природни науки учениците да се подготвят за изследването, да се запознаят с типа задачи и да се апробират различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат подготовката и провеждането на различни видове изпити.
Голяма част от въпросите в тестовете са проверени онлайн - избираемите автоматично са оценени през платформите, а свободните въпроси от учители по съответните предмети. За всяка една от частите по отделните предмети (биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда) максималните точки са 18.
Изследването има диагностичен характер и проверява компетентности, което означава, че задачите не са рутинни, не се решават в училище и са с много голяма практическа насоченост.
По биология и здравно образование е най-високата средна успеваемост (57%) в изследването. Деветокласниците са постигнали средно 10.26 точки, което съответства на оценка Добър 3.90. Близо 8% са отличните оценки по този предмет, а всеки четвърти ученик е получил оценка Много добър.
  • Повече от половината ученици са положили успешно и теста по физика и астрономия. Средният бал е 9.11 точки, което съответства на оценка Среден 3.40.
  • Най-много са се затруднили деветокласниците на теста по химия и опазване на околната среда, на който средният бал е 7.20 точки (Среден 3.10).
Един от основните изводи от проведеното изследване е, че голяма част от учениците умеят да извличат информация от графични и таблични източници и се справят с нерутинни за обучението им задачи. Деветокласниците обаче срещат затруднения при комбинирането и съпоставянето на информация от повече от един източник. Данните показват необходимост в обучението на гимназистите да се наблегне на експерименталната работа в часовете по природни науки, на четене с разбиране и задачи със свободен отговор, в които се изисква да обясняват и изразяват мнение за процеси, явления, казуси и проблеми, обясняват от ведомството.
МОН припомня, че подобно изследване се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността ѝ при организиране на различни изпити изцяло на електронни устройства. Резултатите от теста дават информация за нивото на придобитите умения от ученика. Дадена бе възможност да бъдат вписани като текуща оценка по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.
"С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания. Също така се постави и фокус върху важни теми, свързани с международното изследване PISA 2025, а учениците се доближиха до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване което предстои да се проведе през пролетта на следващата година", допълват оттам.