Прекомерното излагане пред екрани води до забавяне в говорното развитие

Прекомерното излагане пред екрани води до забавяне в говорното развитие

Прекомерното излагане пред екрани води до забавяне в говорното развитие
Психолозите наблюдават сходства в поведението при децата от аутистичния спектър и тези, които прекарват твърде много време пред екраните в периода на ранната детска възраст от 0 до 3 години. Деца, които са отгледани пред телевизора например, също като деца от аутистичния спектър не обръщат внимание на името си. Това казва в интервю за "Дневник" психологът Доника Боримечкова.
По думите ѝ в момента, в който екранът бъде ограничен от тях, тази симптоматика силно се намалява и състоянието се подобрява. Сигнали, че на детето трябва да се обърне внимание, са:
  • когато на дете от 0 до 3 г. му се отнеме телефона и следват истерични писъци и крясъци
  • трудното му връщане в нормално състояние
  • ако не реагира на близките си, които го викат по име
  • когато детето изостава в грубата си моторика (основните движения на тялото като стоене, седене, пълзене, клякане, ходене, тичане и др. - бел.ред.)
Психологът допълва, че се наблюдава и зависимост между прекомерното ползване на устройства и забавяне на говорното развитие. "Като цяло тенденцията е децата да проговарят все по-късно, но това касае активния им речник. Това не означава, че те не трупат пасивни ресурси в посока на езика. Ако преди 30-40 г. децата са проговаряли но около година - година и половина, то сега наблюдаваме проговаряне около 2 години и няколко месеца. Това е следствие на изменящата се среда, както и на дигиталната реалност, която започва да присъства изключително активно в нашето ежедневие", казва Боримечкова. Интервю с психолога очаквайте утре в "Дневник".

Близо 3 часа на ден пред телефона

Над 80% от българските деца на възраст от 0 до 18 години използват електронни устройства като смартфон, таблет или компютър, а средното време, прекарано пред телефона за ден, е 2 часа и 45 минути. Това показа оповестено тази година изследване за медийното съдържание и въздействието му върху децата на "Сова Харис", направено по поръчка на Съвета за електронни медии (СЕМ). В изследването участват 1305 деца на възраст 3-18 г., 1305 родители и 230 родители на деца на възраст 0-2 г.
Проучването сочи, че средната възраст на децата, които използват смартфон, таблет или компютър, е 5 години и 9 месеца, а придобиват собствено устройство на средно 8 години.
Най-често използваното електронно устройство от децата на възраст 0-18 години е смартфонът. Децата от 0-2 и от 3-5 години използват най-често телевизор, а децата над 6 години и тийнейджърите използват най-често смартфон.
Докато гледат телевизия, децата най-често избират музикални клипове - 54.9%, игрален филм или сериал - над 47%, реалити предаване - 27%, анимационен филм (25.3%), научнопопулярни филми (22.3%) и др.
Средното време, в което децата използват телефона си за един ден, е 2 часа и 45 минути. Най-много време прекарват пред екрана тийнейджърите - средно 3 часа и 30 минути.
Над 90% от децата използват устройствата си за гледане на видеа, 61% за гледане на филми и сериали и 34% за чатове, писане с приятели.
Данните сочат, че 97% от децата използват различни социални мрежи и платформи, в зависимост от тяхната възраст и предпочитания. 90% от децата от всички възрастови групи използват "Ютюб". Следват "ТикТок" (70%), V-Box (64%), "Фейсбук" (41%), "Инстаграм" (37%), "Ютюб Кидс" (27%) и др.
  • Любимата платформа на тийнейджърите е "Ютюб" - 98.7% от тях използват социалната мрежа. 88% от децата между 0 и 2 години гледат видеа в платформата, както и 66% от децата на възраст между 3 и 5 години.
  • Видеа в "ТикТок" гледат 97% от учениците между 13 и 18 години, 46% от децата от 0 до 2 години и 30% от децата между 3 и 5 години.
  • За V-Box с най-висок дял са децата на възраст 13-18 години. 91% от тях използват платформата, както и 71% от децата на възраст от 6 до 12 години.
  • "Фейсбук" се ползва от 87% от тийнейджърите и от близо една четвърт от децата на възраст между 6 и 12 години.
  • Над 80% от младежите прекарват време в "Инстаграм" и 19% от децата на възраст между 6 и 12 години.
Най-масовият тип медия, която децата от всички възрастови групи потребяват, е телевизията - 96% от тях гледат телевизия. Средната възраст, на която децата са започнали да гледат телевизия, е 2 години и 6 месеца. Близо 70% от децата гледат телевизия всеки ден, близо една пета от тях гледат 3 или 4 пъти седмично, 8% гледат 1-2 пъти в седмицата. Близо половината деца (44%) имат телевизор в детската си стая.
В близо половината от домакинствата (45%) телевизорът е включен дори и никой да не го гледа, което потенциално, ако децата са си у дома по това време, ги излага на медийно съдържание, независимо дали е ефективно или фоново, пише още в изследването. Средното време, през което телевизорът е включен в домовете, в които живеят деца, е 5 часа и 28 минути.

Родителски контрол

Приблизително 34% от родителите казват, че използват приложения за родителски контрол по отношение на екранните устройства, които тяхното дете използва. Най-често такива приложения използват родителите на деца на възраст 6-12 години (36%). 49% от родителите не използват тези приложения, а 17% не знаят, че такива съществуват.
Родителите поставят комбинация от правила, които децата им трябва да спазват, когато са пред екраните. Близо половината от родителите (44%) имат правила за това колко време на ден е позволено да се използват електронни устройства. 40% поставят правила за това каква информация е позволено да споделят в интернет, също толкова - по кое време на деня е разрешено да се използват устройствата.
Над една трета от родителите имат ограничения за това какви сайтове могат децата им да посещават, а една пета от родителите имат правила за общуването в интернет. 16% от родителите не поставят правила за съдържанието, което могат да ползват децата им в интернет.
Близо една трета от родителите на деца до 2 години излагат детето си на говор/музика или друг шум, който се излъчва от телевизор, 18% - на бял шум, а 13% - на говор/ музика/ друг шум, излъчвани от компютър, таблет или смартфон.
Причините, поради които родителите излагат децата си на шум, са свързани най-често с това детето да се успокои, да спре да плаче или да заспи.