Страхът от неодобрение кара децата да търсят психолог по телефона

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Страхът от неодобрение кара децата да търсят психолог по телефона

Страхът от неодобрение кара децата да търсят психолог по телефона
Pexeles.com
Все повече деца и тийнейджъри се обръщат към психолозите от Националната телефонна линия за деца, защото искат да бъдат чути и изслушани. Страхът от неодобрение и това да останат неразбрани от родителите и близките си са най-честите причини те да предпочитат анонимния разговор, обясняват за "Дневник" от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД), която управлява телефонната линия 116 111.
Тя е предназначена за подкрепа на деца и семействата им и работи денонощно. Консултантите, които отговарят на обаждания, са обучени психолози. При данни за риск за дете се сезират органите за закрила.
Данните на агенцията сочат, че обажданията за 2024 г. са над 28 хил. Близо 12 хил. са проведените консултации, като от тях тези с деца са 6248. Консултантите са търсени по-често от момчета. Агенцията отчита двоен ръст на подадените сигнали за дете в риск. През 2024 г. те са 2453, а през 2023 г. - 1191.
В отговор на въпроси на "Дневник" агенцията обяснява, че разликата между постъпилите обаждания и консултациите е свързана със съдържанието на обаждането. През 2024 г. са постъпили над 28 хил. обаждания, но не всички от тях преминават в консултация. Например, хора са потърсили информация, включително и за други телефонни номера на институции, за предлагани социални услуги и др. Постъпват и мълчаливи обаждания.
Консултация се регистрира, когато има реално проведен разговор с ясно формулирана потребност и активна комуникация. Тези случаи дават възможност на консултантите да окажат емоционална, психологическа и социална подкрепа на детето или на обаждащия се възрастен.

Възрастните често омаловажават проблемите на децата

Според данните най-много от консултациите (4814) са свързани с потребността на децата да общуват. От ДАЗД коментират, че такива обаждания са характерни предимно за деца на възраст между 10 и 15 години, но не са изключение и при по-големи тийнейджъри.
"Това е възраст, в която подрастващите вече имат нужда от по-дълбока комуникация и емоционално огледало. Това е ясен индикатор, че много деца изпитват емоционална самота, дори в обкръжението на възрастните или връстниците си", обясняват от ДАЗД.
Най-често децата казват, че искат да споделят с някого спокойно, без да бъдат прекъсвани или подигравани. Агенцията отчита ръст на консултациите, свързани с потребността от емоционално общуване и изслушване.
Децата често посочват, че се страхуват от неодобрение или че няма да бъдат разбрани от възрастните - родители, близки или учители. Нерядко споделят, че възрастните не изслушват всичко, което искат да им кажат, или омаловажават проблемите им, сочи опитът на консултантите.
Телефонната линия е пространство без осъждане, където те могат да останат анонимни и в безопасност дори когато говорят за уязвими или болезнени теми. Понякога и възрастните се чувстват по този начин и също търсят съвет как да говорят с децата, така че да се "чуват" истински, казват от ДАЗД.

Злоупотреби с изкуствен интелект тревожат децата

Данните сочат, че 2661 от консултациите са за търсене на информация. Агенцията посочва, че децата искат да знаят какво да правят, ако станат свидетели на насилие над дете, как да се справят с училищен тормоз, какво представляват психичните състояния, като тревожност и депресия, как да помогнат на приятел, който има проблем.
Децата все по-често споделят тревоги, свързани с дигиталната среда - онлайн тормоз и фалшиви профили. Темата за изкуствен интелект се появява в контекста на страх от подмяна, манипулации и недоверие в онлайн пространството.
"Гласът на децата става все по-осъзнат. Задават по-конкретни въпроси за психичното си състояние, говорят за емоции, за самопомощ, дори за терапии. Това е добър знак за нарастваща чувствителност и информираност", казват оттам.
В последните години все повече тийнейджъри говорят за тревожност, социална изолация и липса на мотивация. 2411 са проведените консултации, свързани с преживявания и чувства в периода на съзряване. Тийнейджърите говорят за несигурност в себе си, страх от отхвърляне, проблеми със самочувствието, конфликти с връстници.

Проблеми между деца и родители

Консултациите, свързани с взаимоотношенията между децата и родителите, разкриват широк спектър от трудности в семействата. През миналата година тези консултации са били над 1600.
Липса на емоционално разбиране и подкрепа са сред основните теми, които децата засягат в обажданията си, казват от агенцията. Децата и младежите споделят, че не се чувстват чути или приети от родителите си, нуждите им се пренебрегват или пък се принизява значимостта на преживяванията им. В немалка част от обажданията зад конфликта стои и форма на агресия - обиди, викове, унижаване или дори физически наказания.
"Децата в тези случаи се обаждат не само за да споделят болката си, но и защото не знаят дали това е "нормално" или допустимо. Много тийнейджъри се обръщат към линията заради усещане за прекален контрол, натиск и липса на пространство", обяснява държавната агенция.
Посочват като примери четене на съобщения, забрана за общуване с определени приятели или нереалистични очаквания за успех. В обажданията често присъства емоционално напрежение, свързано с развод, спорове между родителите, борба за упражняване на родителски права. Много деца се чувстват натоварени със задължението да избират страна, което води до силна тревожност и чувство за вина.
Тези консултации ясно показват, че детето има нужда от свързаност, доверие и разбиране в отношенията с родителите. Когато тези базисни елементи липсват, се отваря пространство за несигурност, емоционално отдръпване и усещане за изолация.

Какво се прави, ако обаждането говори за дете в риск

Националната телефонна линия 116 111 често е първата отправна точка за задвижване на системата за закрила на детето. Когато при обаждане се установи, че детето е обект на насилие, пренебрегване, експлоатация или живот в застрашаваща среда, се уведомява отдел "Закрила на детето" към съответната дирекция "Социално подпомагане".
Държавната агенция обяснява, че когато на телефонната линия се обажда дете, на него му се оказва емоционална подкрепа и по достъпен начин му се обяснява, че ще бъде сезиран компетентен орган, за да му се осигури закрила.
Ако се обажда загрижен възрастен, предоставил притеснителна информация, също се подава сигнал, когато има основания за риск - при съмнения за насилие, трафик, експлоатация или застрашено здраве и безопасност.