За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
anx55520847
Рейтинг: 8 НеутралноДа, би ми харесало да ми бяха преподавали така математика в училище. За сметка на това нашата учителка основно крещеше какви сме глупави и не ставаме за нищо, а когато ни изпитваше, искаше от нас да казваме определения... Е, поне се научих да правя определения ;)
Whoops
Рейтинг: 822 НеутралноПреди да даде поредната лесна рецепта за реформа в образованието, авторката би трбябвало поне да хвърли един поглед върху учебниците. Всичко което препоръчва е вече отдавна там. Но за съжаление математиката е трудна и пчеличките и пеперудките не са я направили много по-лесна.
Ivan Peev
Рейтинг: 330 НеутралноГлупости на търкалета!
Два дебила это сила!Не може обучението да е подчинено на мързела на учениците!!!
Ние, които се обучавахме през 60-те и 70-те години на миналия век, не сме търсели птички, цветя и пчелички, освен когато усещахве онова специално усещане, зовящо към размножаване.
Явно девойчето и до сега не се е размножило достатъчно...
Ако искаш да знаеш и можеш, ТРЯБВА да положеш усилия. Трабвя да помислиш за бъдещето, не само своето, но и на страната си.
Който не иска, да не учи. Но да получи санкции, липса или намалени социални придобивки. Който работи за държавата, той да получава, който не иска - да се опита да оцелее. Ако може...
А девойчето да си намери размножител!
irobot
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#3] от "Whoops":
Това с птички и пчелички е пресилено, но училищната математика не е сложна и може по компютърен начин да се визуализира и разбере много по-добре. Почваш от линейно уравнение y=ax+b. Променяш коефицентите и виждаш как ъгъла и отместването на линията се променя. При квадратните уравнения наблюдаваш параболата - ако пресича абсцисата имаш решения. В тригонометрията най-важното е да видиш въртенето около окръжност и как синуса и косинуса варират от -1 до 1.
Тези неща не ги разбират по естествен начин и назубрят само нотация като формули и трансформации и като излязат от училище са забравили всичко.
vogon_jeltz
Рейтинг: 81 НеутралноДо коментар [#4] от "Ivan Peev":
Tи си полагал усилия само като си бягал на място! Fuck Your Opinion
Ерик
Рейтинг: 183 Веселохубава статия, на фона на идиотщините, които масово се публикуват тъдява!
разкарайте "посивяването" и "цъкачките", в този ред; излагате се...iazdakaja
Рейтинг: 991 НеутралноДо коментар [#4] от "Ivan Peev":
Вие затова банкрутирахте 1989 като циганска сергия с изгнили семки. Обучавали сте се само да марширувате за 1 май - соц.симуланти - клоуни с червени нослета.
тулса
Рейтинг: 2113 НеутралноНе е лошо написана статията и някои от примерите могат да се използват в образованието. Обаче, до голяма степен, пак съществена остава личността на преподавателя и отношението на децата към тяхното образование не само като игра и занимавка.
"The glory of God is intelligence"atmanpg
Рейтинг: 969 НеутралноПо наше време нямаше такъв ужасяващ процент от функционално неграмотни.
bsa22555059
Рейтинг: 12 Неутрално8 Профил на iazdakaja
iazdakaja
Рейтинг: 871
14:52, 24 фев 24
Неутрално
До коментар [#4] от "Ivan Peev":
Ние, които се обучавахме през 60-те и 70-те години на миналия век, не сме търсели птички, цветя и пчелички
—цитат от коментар 4 на Ivan Peev
Вие затова банкрутирахте 1989 като циганска сергия с изгнили семки. Обучавали сте се само да марширувате за 1 май - соц.симуланти - клоуни с червени нослета.
след като се пенсионирах като лекар, преди да отлетя за у наЗи, на чàшка кафе, шефът на клиниката-професорът, ми каза:"хер,на лекарите с дипломи от бг до 89, имаме доверие". банкрутът на онова време е с много корени и не е разбираем за много бългЪре. преходните ни капиталистиèски години също не са цвете за мирисане. става дума и за особеностите на някои народи, ако говоримЕЕЕ за благоденствието ни (по ? виж Борхес)
karatista
Рейтинг: 239 Неутралнопчелички и такива е романтично, но докато не изядеш с корите няколко сборника със задачи, няма как да стане работата.
We Do This NOT Because It Is Easy, But Because We Thought It Would Be Easy!baigan
Рейтинг: 946 НеутралноОбаче и ние, които сме се обучавали през 60-те и 70-те години, сме имали шанса да ни преподават и учители с призвание и умеещи да запалят любопитството ми. Някои от тях имаха часове, в които преподаваха неща извън задължителната програма, като напрмер теорията на относителността или пък геометрията на Риман-Лобачевски. Сега обаче като кажа на някой от младите или "патриотично настроените", че Европа всъщност дава решение на задачата за това дали две успоредни прави могат да се пресекат. Според Евклид /и Путин/ не могат, обаче според Риман-Лобачевски /и Европа/ могат. Но не срещам особено разбиране...
fenradioveselina
Рейтинг: 446 Неутралнои аз тъй викам
простотия, селяния, цигания и тъкъви, къде одат ... на пуезии-муезии и лирики-мирики. а пък ганю-цървула ша чите!!!! ганю-цървула ЩЯЛ да чите!!! ганю-цървула ЩЯЛ ДА ПРОЧЕТЕ!!! ганю ... гулям читател той, ганю ... а-а ...fenradioveselina
Рейтинг: 446 Неутралнодаже са сещам къде още може да се види математика за едни други хора, дето с птички и пчелички трудно ше им грабнеш вниманието.
простотия, селяния, цигания и тъкъви, къде одат ... на пуезии-муезии и лирики-мирики. а пък ганю-цървула ша чите!!!! ганю-цървула ЩЯЛ да чите!!! ганю-цървула ЩЯЛ ДА ПРОЧЕТЕ!!! ганю ... гулям читател той, ганю ... а-а ...например в спорта. футбола - накарайте ги да се загледат в траекторията на топката, когато някой майтор я блъсне в горния десен ъгъл. накарайте ги ако могат да я изчислят - скорост, ускорение, траектория, ъгъл на въртене, гравитация и т.н.
особено ако пък за такива неща заговори стоичков от бг могат и да заобичат математиката още повече.
fenradioveselina
Рейтинг: 446 Неутралнофутболът от научна и от математическа гледна точка!
простотия, селяния, цигания и тъкъви, къде одат ... на пуезии-муезии и лирики-мирики. а пък ганю-цървула ша чите!!!! ганю-цървула ЩЯЛ да чите!!! ганю-цървула ЩЯЛ ДА ПРОЧЕТЕ!!! ганю ... гулям читател той, ганю ... а-а ...fenradioveselina
Рейтинг: 446 Неутралноако искат могат да си направят експеримент и да назначат за треньори на някой отбор математици или физици. ей, тъй да видим ко ши стани!
простотия, селяния, цигания и тъкъви, къде одат ... на пуезии-муезии и лирики-мирики. а пък ганю-цървула ша чите!!!! ганю-цървула ЩЯЛ да чите!!! ганю-цървула ЩЯЛ ДА ПРОЧЕТЕ!!! ганю ... гулям читател той, ганю ... а-а ...fenradioveselina
Рейтинг: 446 Неутралнолеандър литов с колеги - треньори на българския национален отбор ро футбол!!! тва ше е наистина супер яко!!!
простотия, селяния, цигания и тъкъви, къде одат ... на пуезии-муезии и лирики-мирики. а пък ганю-цървула ша чите!!!! ганю-цървула ЩЯЛ да чите!!! ганю-цървула ЩЯЛ ДА ПРОЧЕТЕ!!! ганю ... гулям читател той, ганю ... а-а ...Whoops
Рейтинг: 822 НеутралноДо коментар [#5] от "irobot":
О, разбира се! Далеч съм от мисълта, че няма какво да се подобри в поднасянето на материала - съвременните технологии дават много възможности. Който го влече може да потърси невероятните видеа на Грант Сандерсън в Ютюб - визуализациите му поднасят изненадващ нов поглед и интуитивно разбиране на иначе сложни и суховати математически концепции.
fenradioveselina
Рейтинг: 446 НеутралноДо коментар [#19] от "Whoops":
простотия, селяния, цигания и тъкъви, къде одат ... на пуезии-муезии и лирики-мирики. а пък ганю-цървула ша чите!!!! ганю-цървула ЩЯЛ да чите!!! ганю-цървула ЩЯЛ ДА ПРОЧЕТЕ!!! ганю ... гулям читател той, ганю ... а-а ...аз на времето, ако имах интернет, ютюб и визуализирана математика ...
the_flea
Рейтинг: 933 ЛюбопитноЧета поредното излияние на въпросната авторка и се чудя, дали някога някой ще напише, че нейната фиксация е за "ученици" от 4 до 8 години? И понеже това не се уточнява, започва един спор за плюсовете и минусите от миналото и сега, намесват се методи и подходи, характерни за други възрастови групи..... и всеки е прав. Тюрлю гювеч..... И да - винаги в събота, за да се поддържа трафика.....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Gretel
Рейтинг: 272 Неутрално“ Винаги съм обичала математиката - въпреки училището, където ме съсипваха от математика”
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)——
И логиката, сигур, си обичала, Цецке — ‘съсипвали’ та с обичното ти. И двете не ти са ‘удават’, май. Хубу, че не обичаш дигане на тежести, щеше да си осакатена досега.
Човек ‘обича’ това, което му доставя удоволствие да прави, което му се ‘удава’ — бягане, композиране на музика, ядене и пиене, секс… комуто квото.
Gretel
Рейтинг: 272 НеутралноДо коментар [#12] от "karatista":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ докато не изядеш с корите няколко сборника със задачи, няма как да стане работата.”
——
Точно! Подкрепящо свидетелство— св. Иван Златоусти
Ivan Peev
Рейтинг: 330 НеутралноДо коментар [#8] от "iazdakaja":
Два дебила это сила!Сравнете първо размера на държавният дълг, обема на промишленото производство към 30.09.1989 и към днешна дата, и ногава говорете за банкрут.
Хайде без опорки и с малко мисъл в главата.
iazdakaja
Рейтинг: 991 НеутралноДо коментар [#24] от "Ivan Peev":
Точно така - без опорки - важни са фактите: комунистическите некадърници не можеха да доставят дори тоалетна хартия на хората!
Какво може да постигне някой, който дори не може да си обърше задника..?
Кой ще каже, че е изненадан от банкрута?
iazdakaja
Рейтинг: 991 НеутралноДо коментар [#10] от "atmanpg":
Това ти го каза ПИЗА, сега!
А през соца инспектор беше стрина Пена от Народното министерство на лъжата. На чиято компетентност, обективност и прозрачност вярвам колкото на Брежнев и Путин.
iazdakaja
Рейтинг: 991 НеутралноДо коментар [#11] от "bsa22555059":
Щях да повярвам на твоя шеф, ако дойдеше да се лекува в България, особено през соца!
Той ти казва друго - като всички шефове, когато хвалят - че си евтин за качествата си.
Въпросът е защо всичко соц. е евтино и аз и още "много бългЪре" знаем отговора.
matematika
Рейтинг: 225 НеутралноМатематиката е логика! Природата е логична!Красивото е логично, а грозното е алогично!
7777
Рейтинг: 2212 Неутрално"Дневник," на статиите от Цветелина Камова и съпруга й би трябвало да поставяте обозначение за реклама.
A man without faith is like a fish without a bicycle.atmanpg
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#27] от "iazdakaja":
Когато от "Менса Интернешъннъл" за пръв път стъпиха в България се шашнаха.
Българите дадоха втори резултат в света по интелигентност.
Там стрина Пена я нямаше.
По време на "Голямата Екскурзия", турците също признаха, че образованието на българските турци е значително по-високо от тяхното.
atmanpg
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#26] от "iazdakaja":
Имаш ли идея по колко книги на година прочитат средно днешните абитуренти?
Боби Колев
Рейтинг: 1035 НеутралноОсновният проблем в училище - не само с математиката, а и с всичко останало - е, че не отчита личните качества на детето, а има един общ подход за клас от 20-30 деца.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Ами няма как да стане - от тези 30 деца ще има няколко клъстъра от сравнително подобни, но практически никога еднакви качества, които по подобен, но никога еднакъв начин ще реагират на каквото им се подаде.
За едни това с пеперудите и луната ще е скучно.
За втори може да е интересно.
За трети би било интересно, но само ако е под формата на състезание.
Добрите намерения на авторката се базират на личния й опит, който. обаче, е базиран и на ДНК-то й, което много други нямат.
И ще има да се чуди защо онова, което е било безкрайно интересно за нея напълно се проваля при други деца.
Иначе съм принципно съгласен със заключенията й, че математиката трябва да е обвързана с реалния свят.
Нещо повече - и историята трябва да е обвързана. И географията.
Децата с право питат за какво, по дяволите, им е да знаят какво е ставало в 1492-ра година.
Винаги съм бил на мнение, че началните учители не са толкова преподаватели колкото педагози и вдъхновители. Тяхната роля е да развият любопитството у детето като затвърдят самочувствието му да търси онова, което му е интересно и му се отдава.
Няма възрастова граница за тази роля впрочем, но тя е водеща за възрастта 5-10.
gost22
Рейтинг: 823 НеутралноЦяла армия неграмотни имаше, Строителни войски. Ха сложи и още толкова девойки, сестрите на онези в СВ... "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
atmanpg
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#33] от "gost22":
Първо - по онова време, мургавите ни сънародници бяха двойно по-малко, като прочент от населението.
Второ - в Строителни Войски ги научаваха на дисциплина, даваха им занаят и им набиваха в главата знанията на началното образование.
тулса
Рейтинг: 2113 ЛюбопитноДо коментар [#18] от "iur381222275":
"The glory of God is intelligence"леандър литов с колеги - треньори...
>>> Какво прави Леандър? Познаваме се добре още от колеги, а и после имахме семейни контакти с него и жена му, също обща колежка. Последният път видях Леандър в нета, когато обясняваше малко снизходително на президента Радев работата на ускорителя в ЦЕРН.:)
jyh13677147
Рейтинг: 8 НеутралноДоста опростено поглед към проблемите на математическото образование. Авторката сякаш предлага рецепти за усвояване на математически понятия, които евентуално са далече от ежедневието. А целта на математическото образование е децата да свикнат с математическите понятия и термини и да могат да възприемат по- абстрактна математика. Тя е , от която има нужда. Математиката те кара да мислиш, да правиш връзки между различни не съвсем нагледни понятия. И така да напредваш и извън нея. Не да учиш числа на Фибоначи, а да се научиш как да усвояваш големи и не лесни масиви от знания и връзките между тях.
Филип Захов
Рейтинг: 1477 НеутралноДо коментар [#4] от "Ivan Peev":
Образованието при социализма - впечатления от първо лице:
В съзнанието на децата на първо място се насаждаше покорство и раболепие пред авторитети, например с разкази за детството на Ленин или Георги Димитров се внушаваше обожание като пред светци, насаждаше се благоговеене пред „Партията“, както масово се наричаше тогава Комунистическата партия и непрекъснато ни се обясняваше, че на “Партията“ дължим: учението, здравеопазването, електричеството (като че ли в държави без комунизъм няма ни образование, ни здравеопазване, ни електричество!). С всякакви разкази, романи и притчи ни се внушаваше, че всички богати хора са зли, глупави и жестоки, а бедните – добри, че всико, което имаме, ни се „дава“ от държавата и Партията, а не си го спечелваме сами, не идва от труда на родителите ни. Не ни задаваха задачи, с които да развият критичното ни мислене – например да разкрием действителните, скрити мотиви в поведението на дадени герои; да търсим по-дълбоки пластове зад даден текст или да извлечем същественото от даден дълъг текст, така че да го съкратим първо от 10 на 5 страници, после на 2 и така до 2 изречения (това е един от приомите за създаване на критично мислене на ученици навсякъде по света) Учебниците по история бяха пълни с откровена и долнопробна пропаганда и лъжи. Внушаваше се по всякакъв начин възторг пред СССР, а за България все се повтаряше, че е „малка“, че доскоро е била „много бедна“, че в нея се е живеело зле, че всичко дължим на СССР. Губеха огромна част от времето ни да ходим да работим безплатно по заводи, уж за усвояване на професия, а получихме нищожни познания за световните постижения в областта на изкуствата. Аз съм завършил гимназия (всички от класа ми получихме после и висше образование), но в определен ден от седмицата ходехме „на Практика“ в един завод за производство на електромери и работехме наравно с работниците, безплатно разбира се. Това беше във всички гимназии през 70-те години. Просто ни използваха за работна ръка. А през лятото на бригади – бране на домати, консервен комбинат (още по това време в селата не бяха останали вече млади хора и нямаше как да се прибере реколтата без насилствено довеждане на ученици, студенти, войници и цели трудови колективи от града, например – лекарите от някоя болница, вдигнати да вадят моркови). Всяка проява на различност – в прическата, поведението, облеклото се критикуваше и наказваше. Толерираше се покорното мълчание, доносничеството, сълзливите самообвинение, наречени самокритика.Не ни даваха изглежада нарочно никакви дори основни представи по икономика, докато децата по света се се учили да съставят с учебна цел примерен баланс на някакво малко предприятие – приходи, разходи, заплати, печалба, идеи как да намалиш разходите и да увеличиш печалбата.Бяхме лишени от подобни мисли и затова сега на доста хората им е трудна пазарната икономика. Цялото ни образование ни формираше за безгласни и еднакви покорни винтчета на системата – без мислене, без критичност, без неудобни въпроси – само сухо зубрене на факти, за които си има справочници. Унизително ниските заплати на учителите бяха превърнали професията в пристан за жалки неудачници с нисък интелект и морал.
rumen5252
Рейтинг: 670 НеутралноДо коментар [#4] от "Ivan Peev":
Взе ми думите от устата. Точно щях да напиша>:кой е излъгал мацето че освен за едни мъжко-женски гимнастики става и за друго. Понеже не става. Спомням си че същата особа беше се провикнала че учениците не трябвало да учат факти, а само някакви свободни разсъждения. Като че ли можеш да учиш математика без да знаеш елементарните формули. А може би и таблицата за умножение не трябва да учат?
rumen5252
Рейтинг: 670 НеутралноДо коментар [#15] от "iur381222275":
Не могат да изчислят нищо, ако не зазубрят формулите. А ако някой ид*от смята че за всяка формула може да прелиства учебника - ами затова е ид*от. А въпросната беше казала, че учениците не бивало да учат никакви формули.
rumen5252
Рейтинг: 670 НеутралноДо коментар [#21] от "the_flea":
"Чета поредното излияние на въпросната авторка и се чудя, дали някога някой ще напише, че нейната фиксация е за "ученици" от 4 до 8 години?" - И да й го напишат, тя няма да го разбере, понеже ментално е на нивото на тези години. След 8 годишната й възраст тя не е научила нищо.
yilt_
Рейтинг: 900 НеутралноЕдва ли сега някое дете си "губи времето" със "Забавна математека", "Забавна физика" и "Забавна химия".
А точно с тези велики книги се предизвиква интерес.
Правил съм хиляди опити и бомбички съм правил, а веднъж даже боядисах стаята във виолетово.
Гръмнаха ми листите с йод и амоняк, които сушах под дивана.
Тюфлекчия
Рейтинг: 442 ВеселоУффф - поредната незнайно защо промотирана любимка на Дневник. Не разбрахте ли, че с тия "модерни" системи за обучение не се получава. В САЩ тръгнаха да изоставят стандартизираните тестове (сега тихомълком ги връщат - последно оня ден Йейл) и получиха поколение пълни неграмотници, които и собствения си език трудно говорят, но пък виж имат повече претенции от умнокрасавец ходил два пъти на протест на Жълтите павета.
Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!atmanpg
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#37] от "ptj32367515":
Пропагандата я имаше - никой не спори.
Но наред със пропагандата се даваше и едно средно образование, което беше поне на средно световно ниво.
gost22
Рейтинг: 823 НеутралноМерси. Сам обясняваш как соц.системата на образованието е била калпава и не е могла да се справи с двойно по-малко народ на ниво основно образование.
Аре да ти сипя още малко: През соца сме нямали водещи открития нито на фундаментално, нито на технологично ниво. ТолкоЗ за соц университетите и подготовката в тях — един чушкопек.
Усещаш ли се, че с такова мислене няма как да измислиш нов начин, да се представи математиката на деца, при това те да я използват тук-там по собствено желание. "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Климент Горанов
Рейтинг: 1177 НеутралноСтроителни войски не се занимахва с ограматяване, те евентуално даваха професия но влезлите там неграмотни си излизаха такива.
Simeon Nikolov
Рейтинг: 8 НеутралноПодкрепям донякъде размишленията на авторката, като може би ще се опитам да ги доразвия, или всъщност да напиша от дистанцията на моите вече почти 50 год, на тази земя, своето виждане.
Математиката е наука, създадена не заради това, че на някой му е било интересно да пресмята, а за да обяснява явленията ( предимно физически ) в природата и в този смисъл подкрепям авторката. Недостатъка в моето обучение, осъзнавам, че е не друго, а точно това, че Учителите ми не наблягаха толкова на логиката и свързаността на нещата, защото през същата тази логика, младия човек би могъл да усвоява много по-добре знанията.
iazdakaja
Рейтинг: 991 НеутралноДо коментар [#31] от "atmanpg":
Днес четат повече от преди. Все пак сме в дигиталната ера.
Преди даваха 20 книги за ваканцията, но нито ги четяха, нито се контролираше.
А това, че българите били втори в света по интелигентност, беше анекдот. Има го в много други държави. Ти щом още не си разбрал, само доказваш въпросните дефицити на образователната система.