Да, достоверна класация на най-добрите училища в България не може да бъде направена по много причини, част от които са изброени по-надолу. Всяка година обаче хиляди деца и родители търсят отговор на въпроса коя гимназия може да осигури добро обучение и среда, а единственият критерий, по който в момента могат да се сравняват постиженията на учениците на излизане от образователната система - въпреки всички условности и недостатъци - е матурата по български език и литература.
Затова "Дневник" представя и през 2024 г. резултатите от задължителния изпит, на който се явиха 46 923 зрелостници от близо 970 училища. Този път в таблици са изнесени и училищата с най-високи резултати във всяка от областите на страната. Това намалява изкривяването в списъка на национално ниво, идващо от драстичните разлики между големите градове и по-малките населени места. В същото време позволява лесно сравнение между училищата по региони.
Данните, получени от Министерството на образованието по Закона за достъп до информация, показват, че една трета от стоте училища (пълният списък е по-надолу) с най-високи оценки от изпита са в София. Пловдив е представен с осем гимназии, Варна - със седем, Бургас - с пет, а Русе и Велико Търново - с четири. Една десета от учебните заведения в списъка са частни.
Въпреки отчетения от властите исторически най-висок резултат на матурата (Добър 4.32), през 2024 г. малко над 15 на сто от гимназиите (148) имат среден успех между 2 и 2.99. В осем училища с общо 25 зрелостници резултатът е бил 2.00. |
Според Закона за предучилищното и училищното образование само учениците, които вземат успешно и двата задължителни зрелостни изпита - по български език и литература и по профилиращ предмет по избор, могат да продължат образованието си в университет. Останалите получават удостоверение за завършен втори гимназиален етап на средно образование, което дава право на професионално обучение. Те имат право да се явяват допълнително на изпита до успешното му преминаване.
Училищата от 1 до 100
Челната десетка на учебните заведения с най-високи оценки очаквано е доминирана от езикови и математически гимназии. Преобладават столичните, но има и две варненски и едно пловдивско училище. На първите три места, както стана традиция в последните години, са едни и същи гимназии, като тази година първа по успех е Софийската математическа гимназия (СМГ), следвана от 91-ва Немска езикова гимназия и 164-та, популярна като Испанската гимназия. През 2023 г. лидер беше Немската, а СМГ беше на трето място.
По-силни резултати от предходната година имат две от авторитетните държавни училища - Националната гимназия за древни езици и култури (по-известна като Класическата гимназия), която през 2023 г. е с 16-и резултат, сега е на 4-та позиция. Националната природо-математическа гимназия е на 14-то място при 18-о година по-рано.
Изпитът проверява знанията на дванайсетокласниците по правопис, граматика, пунктуация, литературни похвати и жанрове, както и уменията им да анализират информация и да създават текстове. Произведенията, включени в конспекта, тази година бяха 27. Учениците трябваше да се справят с 41 задачи, от които:
- 22 с избираем отговор
- 16 с кратък свободен отговор
- 2 с разширен свободен отговор (създаване на теза от 4-5 изречения)
- създаване на съчинение по литературен проблем или есе по житейски въпрос.

Най-високите резултати по области
Тази година "Дневник" представя и училищата с най-високи резултати във всяка от 28-те области на страната.
За столицата, в която има най-много ученици и учебни заведения, списъкът е от 30 гимназии. За областните центрове с население над 100 хил. души (Бургас, Варна, Пловдив, Русе, Стара Загора и София-област) са посочени по 20, а за по-малките - по 10.
Областите са подредени по азбучен ред и могат да се превключват от падащото меню или от бутоните вляво и вдясно до името на областта. Първите десет реда се показват автоматично, а за останалите е нужно таблицата да се превърти надолу.
Класация по постижения, не по качество
Резултатите от зрелостния изпит по литература са единствените, които позволяват сравнение между всички ученици в България и създават импровизирана класация на училищата. Важна уговорка е, че тази класация е показателна за постиженията на учениците, но не задължително и за качеството на образованието в учебните заведения. Причините са няколко:
- Голяма част от учениците в т.нар. елитни гимназии ходят на частни уроци
Според проучване, огласено в доклад на Сметната палата, 60% от родителите в България плащат за допълнителни занимания, а основната причина е, че подготовката в училище не е достатъчна за кандидатстване за следващо ниво на образование (48%). Уроци взимат най-често децата в столицата и големите градове, докато в по-малките населени места подобна услуга не се предлага.
- Очертават се големи регионални различия
Разликите в средната оценка по български език между отделните области са в диапазон от почти цяла единица. Според анализ на неправителствената организация Институт за пазарна икономика в страната се оформя "ясен регионален клъстер с много ниски резултати": от петте области с най-ниски оценки четири са в Североизточна България - Шумен, Разград, Плевен и Силистра. Върхът на класацията пък е доминиран от южни области - столицата, Смолян, Пловдив.
- Няма система за сравнения
Психолозите отчитат като фактор за постиженията мотивацията на учениците, като изтъкват, че е логично гимназиите, в които след 7-и клас влизат децата с най-висок успех, да имат по-високи от средните резултати на изхода. Държавата обаче няма система, по която да сравнява резултатите в началото и края на гимназиалното образование и да оценява приноса на училището към постиженията на учениците. Няма дори критерии, чрез които да се постига съпоставимост на изпитите от различни години.
Според образователния експерт във фондация "Заедно в час" Мирена Петрова интересът към класациите на училищата, дори само според оценките от изпитите, е резултат от загрижеността на родителите. "Всеки иска да осигури най-доброто образование, среда и бъдеще за своето дете", коментира за "Дневник" Петрова, която е била преподавател по български език и литература. Допълва обаче, че търсенето е тревожен сигнал на системно ниво - за недоверието на родителите, че всяко училище в България може да осигури достатъчно качествено обучение и подкрепяща среда за развитие.
До края на септември в "Дневник" очаквайте:
- Училищата с най-високи резултати от изпитите по български език и литература и по математика след 7-и клас - тук
- Училищата с най-високи резултати от най-масовата втора матура - по английски (по области)
- Училищата с най-високи резултати от изпитите по български език и литература и по математика след 4-ти клас